Hoe kom je aan geschikt hout? Hoe maak je hout geschikt?

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
60
4
Utrecht
Ben beginnend hobbyist. Vind het leuk om kleine dingen te maken van hout. Toen ik startte heb ik hier en daar wat hout verzameld. Oud stapelbed hier, paar planken daar, blokje zus, balkje zo, etc.

Nu merk ik steeds vaker dat ik er tegenaanloop dat ik niet het juiste hout. Heb het dan niet eens over het soort hout, maar over de maat. Vooral de hoogte/dikte. Iets afkorten is geen probleem, maar vaak wil ik bijv een dijte van 2-3 cm maar alles wat ik heb aan hout is dikker.

Ik ben nog niet op het punt dat ik blokken houtbspeciaal voor houtbewerking wil gaan kopen.

Hoe maak ik een stuk hout op maat Zodat het geschikt is voor een specifiek projectje? Zagen in lengte en breedte is geen probleem maar 2 cm dik van een blok afhalen is lastig om netjes te doen.

Heb ik bijv een mooie grote plaat hout van 10 cm dik, maar heb stuk van 4 cm hoog nodig. Hoe doe ik dat?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.150
437
Herzagen met een lintzaag. Maar je hebt dan ook een vlakvandikte bank nodig. Of je moet met een handschaaf aan de gang.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
662
318
Het Groene Hart
Zagen en daarna schaven. Of je dat elektrisch doet of met de hand hangt af van de hoeveelheid geld die je er in wilt stoppen, de hoeveelheid herrie die je wilt maken, hoe veel stof je acceptabel vind en hoe veel je wilt oefenen.

Het is erg bevredigend om tot je enkels in de houtkrullen te staan als je een balkje perfect vlak, haaks en op dikte te hebben gebracht, maar dat is iets wat je moet oefenen.

Het kan ook in 5 minuten, met een lintzaag (of een cirkelzaagtafel) en een vlak / vandiktebank. Minder leuk maar wel een stuk sneller.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.295
1.006
Omgeving Leiden
De vraag is natuurlijk welke afmetingen je werkstukken zo'n beetje hebben.
Zijn die 100 mm x 100 mm x 10 mm dan heb je maar weinig aan een vlakvandiktebank.
Een paar foto's helpen ook voor een goed advies. Er kan met handgereedschap heel veel, je hebt niet altijd machines nodig.

• Leuk
Waarderingen: BossyRangs

rinus

Post veel
13 nov 2011
803
170
Heerde
marinusvannorel.nl
Als antwoord op de vraag hoe ik het doe.

Als het een vlak stuk is (bv tafelblad) zaag ik het met de tafelcirkelzaag op breedte (in mijn geval maximaal 20 cm). Daarna zaag ik het tafelcirkelzaag op dikte. Ik maak dan wel gebruik van het schaafgelei. Geeft meer stabiliteit dan het het zaaggelei. Afhankelijk van de houtsoort in 2 x of 4 keer. Daarna door de vandikte.
En als laatste eventueel weer de boel aan elkaar lijmen, tot de vereiste/gewenste breedte.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.818
871
Enschede
ingoogni.nl
Het is erg bevredigend om tot je enkels in de houtkrullen te staan als je een balkje perfect vlak, haaks en op dikte te hebben gebracht, maar dat is iets wat je moet oefenen.
Met wat hulpstukken, hier voor op dikte brengen maar het werkt ook voor vlakken. Helemaal in het begin een methode voor de bovenfrees:

• Leuk
Waarderingen: AKarel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.342
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Zagen en daarna schaven. Of je dat elektrisch doet of met de hand hangt af van de hoeveelheid geld die je er in wilt stoppen, de hoeveelheid herrie die je wilt maken, hoe veel stof je acceptabel vind en hoe veel je wilt oefenen.

Het kan ook in 5 minuten, met een lintzaag (of een cirkelzaagtafel) en een vlak / vandiktebank. Minder leuk maar wel een stuk sneller.
Dat vind ik nou juist niet minder leuk. Het werken met handgereedschap als houtbewerker is echt geweldig, maar voor mij wel als laatste bewerking, voor een mooi oppervlak en het precies pas maken.
Maar ruw hout naar de juiste maten brengen doe ik met veel plezier met machines.
Ik sta 's avond nog wel eens laat in mijn werkplaats, beetje frommelen aan een schaaf, de scherpe kant van de beitel wat oppoetsen, kijken of ie dan weer echt mooi schaaft op wat stukjes hout. Met een beitel een stukje kops hout bewerken etc. Gewoon omdat dat hartstikke leuk is.
Dat doe ik niet met de machines, ga niet voor de lol houtzagen of machinaal schaven. Maar ik zou niet zonder kunnen... Vandaar ook weer mijn respect voor de houtbewerkers hier die dat wel kunnen, met handgereedschap ruw hout omtoveren tot prachtig meubelhout.

jaap

• Leuk
Waarderingen: PdenB

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.221
299
Goeree-Overflakkee
Ik vind het soms juist de uitdaging om bestaande stukken hout als basis te nemen en daar je ontwerp op aan te passen. Dat scheelt veel bewerkingen. Als je ergens een bouwtekening vandaan haalt is het wel meer werk.

Om het hout op maat te maken heb je de nodige gereedschappen nodig zoals hierboven vermeldt. Je kan een project als gelegenheid gebruiken het zelf aan te schaffen, huren, of het ergens laten/gaan doen (openbare werkplaats / bedrijf / bekende).

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.781
794
Antwerpen
zoek een gedeelde werkplaats in jouw buurt. Daar staan vaak al een bandzaag of zaagtafel waar je, indien gewenst met ondersteuning, je hout op maat kunt maken

ik denk bv Buurman Utrecht of een forumlid uit de buurt

Laatst bewerkt:

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
60
4
Utrecht
Met wat hulpstukken, hier voor op dikte brengen maar het werkt ook voor vlakken. Helemaal in het begin een methode voor de bovenfrees:

Dank wederom voor alle reacties. Het is iets waar ik regelematig tegenaanloop, omdat ik probeer mijn werkstukken te maken met het hout dat ik heb liggen. Als voorbeeld; wil een snijplank maken, dat lijkt de klassieke keuze voor elke beginner. Ik heb 1 stuk hout van circa 40x40 cm en dat is 2.5 cm hoog. Een ander stuk hout van 80x60 van circa 5 cm hoog. Nou wilde ik beiden stukken gebruiken in het ontwerp. Maar dan moet ik dus dat stuk van 5 cm hoog terugbrengen naar 2.5 hoog. Tafelzaag heb ik niet. Wel over gedacht maar ik heb al een hoop en blijf maar kopen. Lintzaag ook over gedacht op enig moment maar gekozen voor een electrische figuurzaag. Heb wel een frees, dus misschien die methode proberen uit bovenstaande video waarbij ze een frees over een stuk hout bewegen om het te egaliseren. Benieuwd hoe makkelijk of moeilijk dat gaat.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.818
871
Enschede
ingoogni.nl
Benieuwd hoe makkelijk of moeilijk dat gaat.
Hier een wat uitgebreider verhaal over wat hij doet (eigenlijk reclame over de plaat en toebehoren die hij maakt) Dit is een relatief eenvoudige methode. Er zijn complexeren met meer geleiders over dwars en in de lengte.

Als je het over een stuk hout van 40x40x6 cm hebt waar je een plak van 1 cm af wilt halen dan kom je met een cirkelzaag niet ver. Kwa lintzaag moet je ook een forse hebben. Op zich kun je met beperkte middelen vrijwel alles. Een invalzaag (kan een zaagtafel van gemaakt worden) een bovenfrees(kan een freestafel mee gemaakt worden) en een lintzaag. Met dit trio is eigenlijk de cirkelzaagtafel de minst interessante.

Het alternatief is een goed handzaag en die plak er met de hand af zagen en met een handschaaf vlakken en op maat brengen.

• Leuk
Waarderingen: -Peters-

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
60
4
Utrecht
Nog een extra vraag over het schaven van hout.

Als een vlak & vandiktebank geen optie is qua ruimte en kosten, is de meest logische (en makkelijker) optie dan een electrische schaaf?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.630
843
Emst
Het goedkoopste is om een gebruikte handschaaf voor een paar euro te kopen.
Slijp hem en leer er mee te werken.
Neemt de minste ruimte in.

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
36
2
Capelle a.d. IJssel
Nog een extra vraag over het schaven van hout.

Als een vlak & vandiktebank geen optie is qua ruimte en kosten, is de meest logische (en makkelijker) optie dan een electrische schaaf?
Ik heb recent een goedkope aangeschaft om snel veel materiaal weg te halen, en dan afwerken net een handschaaf. Dat bevalt eigenlijk best wel. En dat terwijl ik een VVD heb staan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.