Hoe kanten van berkenmultiplex opvullen?

jorisvh

Post veel
Hallo,

Ik heb een kastprojectje van berken multiplex klaar staan om afgewerkt te worden met vernis (of transparante lak zoals sommigen het noemen).
Hoewel de mpx van goede kwaliteit is, zijn er toch hier en daar kleine gaatjes in de zaagsnedes/kanten, in de middelste lagen (de toplagen zijn b/bb kwaliteit en hebben geen of hoogstens perfect opgepropte kleine gaten). Het gaat om een gaatje van een cm per lopende meter zaagsnede of zo.
Omdat sommige van die kanten zichtbaar blijven, wil ik die graag eerst dicht plamuren zodat het zo weinig mogelijk zichtbaar is. .

Hoe zouden jullie dat doen? Met kneedbaar hout, bvb:
Iemand ervaring of naturel of licht eiken best aansluit bij berken multiplex?

Of een totaal ander product?

Alvast bedankt!

Joris.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
rectavit heeft naast lichte eik ook naturel en beuk
welke van de 3 je kiest, maakt niet veel uit
de berk mpx heeft immers lichte en halfdonkere lagen
op die cm per lopende m gaat men nauwelijks zien dat die hersteld is
hoofdzakelijk jijzelf zal het merken, omdat je de herstelling uitgevoerd hebt
wil je het perfect doen, dan zou je afhankelijk van de laag een lichte + halfdonkere pasta moeten nemen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je bedoeld dat er soms een stukje van een laag mist van de binnenste lagen, dan zou ik van een reststuk mp een stukje gebruiken om het op te vullen. Dus op de zaagtafel een laag loszagen en deze in het gat lijmen. Wat uitsteekt kan je na drogen gemakkelijk weg steken of schuren. Zo heb je na het lakken geen problemen meer met kleurverschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.