Hoe kan ik een dunne staalplaat bekleden met houtfineer?

MEHGMeuffels

Nieuw lid
26 sep 2023
2
0
Zaltbommel
Voor een project wil ik een spelbord maken met een kern van dunne (ca 1mm) staalplaat en aan de beide kanten bekleed met ingelegd houtfineer. De speelstukken krijgen dan aan de onderkant een magneetje waardoor ze stabiel op het spelbord staan.

Hoe kan ik het houtfineer het beste op de staalplaat lijmen?. Welke lijm is het meest geschikt? Hoe krijg ik het netjes vlak verlijmd?
 

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
38
20

een spuitlijm is handig hiervoor.
beide delen inspuiten, banen spuiten op het metaal haaks tov het fineer.
als het niet meer plakkerig is met houten latjes ertussen op elkaar leggen.
daarna houten latjes vanuit het midden weghalen en vanuit het midden de fineerlaag samendrukken. als laatste de randjes wegsnijden.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
388
181
56
Luzy Saint Martin
Het beste gebruik je dan fineer met papieren rug.

Hoofdbanner-1-Smallkopie-1536x752.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.358
2.891
Gaanderen
Bison heeft/had ook een transparante contactlijm dat kan afhankelijk van je fineer een voordeel zijn. Of zoals hierboven ook vermeld een spuitbus met contact lijm. Deze is eenvoudiger in gebruik, maar hebben wel een andere prijs.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
828
202
ingelegd houtfineer
Wat bedoel je hier precies mee? Kleine vlakjes van verschillende kleur ?

Als dat zo is lijkt me een contactlijm niet zo handig omdat je daarmee niet meer kunt schuiven/corrigeren, zit meteen muurvast.
Ik zou dan meer richting een dunne constructielijm denken, maar dan moet je klemmen en wordt het al snel een knoeiboel.
 

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
12
2
Schagen
Een component is de lijm, de andere de fineer en de derde het staal. Over de eerste 2 is al wat gezegd en lijmspray in combinatie met fineer met papierrug zou mijn idee ook zijn. Qua staalplaat zou ik adviseren om hiervoor verzinkt staal te gaan gebruiken en vooral niet (koudgewalst) onbekleed staal. Onbekleed staal zal gaan roesten. Het verzinkte staal moet wel ontvet worden voordat je het gaat voorzien van lijm.
Het bekleden van staal met hout (of aluminium) wordt (werd) door enkele staalproducenten al heel lang gedaan om gewicht te besparen voor (hoofdzakelijk) auto onderdelen.
Succes met je project.
 

jorisvh

Post veel
ik vermoed dat het om een dam- of schaakbord patroon oid gaat?
maw allemaal stukjes van een paar cm die samen een patroon van een paar tientallen cm vormen.
ik zou eerst het patroon samenstellen door de stukjes fineer met schildertape (of speciale fineertape) aan elkaar te kleven.
dan alles in 1 keer met contactlijm op het metaal.
spuitbus is handigst, bvb:
contactlijm is nogal stug. die op het samengesteld patroon uitspreiden met een spatel lijkt mij een uitdaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en jaap

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
83
54
Zuid Holland
Er is ook een soort water gedragen contactlijm om EPDM op hout te lijmen. Wellicht werkt het ook met hout en staal? In tegenstelling tot de normale contactlijmen kan deze watergedragen lijm uitgesmeerd worden en je kan de boel corrigeren voor de lijm uithardt. Na uitharden blijft de lijm elastisch en neemt het een vorm aan zoals andere contactlijmen.

Een ander alternatief is epoxy. Dit plak zeker weten goed op staal en je kan alles corrigeren en gladstrijken voordat het echt vast zit.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
105
65
Tilburg
Een component is de lijm, de andere de fineer en de derde het staal. Over de eerste 2 is al wat gezegd en lijmspray in combinatie met fineer met papierrug zou mijn idee ook zijn. Qua staalplaat zou ik adviseren om hiervoor verzinkt staal te gaan gebruiken en vooral niet (koudgewalst) onbekleed staal. Onbekleed staal zal gaan roesten. Het verzinkte staal moet wel ontvet worden voordat je het gaat voorzien van lijm.
Het bekleden van staal met hout (of aluminium) wordt (werd) door enkele staalproducenten al heel lang gedaan om gewicht te besparen voor (hoofdzakelijk) auto onderdelen.
Succes met je project.
Ik zou voor de zekerheid RVS nemen. Voor deze afmetingen zijn dat de kosten niet..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.