Hoe is dit gefineerd?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.405
1.190
Ulvenhout
Ik zie soms de meest mooie gefineerde meubels voorbij komen op Pinterest maar vraag me af hoe dit is gedaan. Als je naar onderstaande foto kijkt lijkt het gewoon houtfineer, dus zonder papieren rug. Maar het fineer loop perfect mee met de rondingen van de tafels zelfs als het min of meer met de nerf mee moet buigen. Het lijkt me super leuk om dit eens te proberen. Is dit een speciale techniek?
En zou er gewoon MDF worden gebruikt als drager?

Screenshot_20250602_202515_Pinterest.jpg

Screenshot_20250602_202447_Pinterest.jpg

Screenshot_20250602_203438_Pinterest.jpg
Screenshot_20250602_203514_Pinterest.jpg

• Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
91
72
Den Haag
Hallo Musicus, hier is iemand die het fineer stoomt om om een hoek heen te fineren

Trouwens, bij de onderste grote foto lijkt de facet-rand apart gefineerd. Bij de onderste punt rechts van de verticale naad zie ik duidelijk dat de tekening verspringt, eenmaal in het oog zie ik verschillen over de hele rand.
Bij de eerste grote foto lijken de tekeningen (beter/wel) door te lopen maar ik ben niet helemaal overtuigd of dat ook echt zo is.

Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.405
1.190
Ulvenhout
Je hebt denk ik gelijk met die onderste 2 foto's. Het is net of de verjongde rand al is gefineerd en daarna alleen de platte bovenzijde.
Lijkt me wel lastig om de overgang dan mooi te krijgen...
En idd, met een strijkijzer zou het moeten lukken.
Ik ga eens een projectje bedenken.

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
91
72
Den Haag
Ja, ik bedacht me dat je met slim snijden ook een end komt: je snijd onder de juiste hoek een strook af van het vlakke deel met een overstek dat zoveel oversteekt als de dikte van het fineer. De afgesneden strook met mooi doorlopende tekening stuik je dan tegen de onderkant van je overstek en je herhaalt dit weer voor de volgende hoek naar beneden, dus van de afgesneden strook snijd je op dezelfde wijze de volgende strook af.
Zoiets? Ik denk maar hardop. Ik heb met een meubelmaker gewerkt die me leerde dat je fineer onder een hoek kan snijden en zo heel slimme ontmoetingen maakt die haast geen naad opleveren.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.