Hoe heten hoekversterkingen voor kistjes

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen

het antwoord daarop staat in de eerste zin van TS
edit: Start van een nieuw Topic vanwege uitgebreide off-topic discussie over “splines”
(moderator
)

dank voor de hulp
ik heb de oorspronkelijke vraag een paar keer gelezen maar vond het antwoord niet
het nieuwe nederlands ligt mij niet altijd
doel je hier op

1607271805043.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
dank voor de hulp
ik heb de oorspronkelijke vraag een paar keer gelezen maar vond het antwoord niet
het nieuwe nederlands ligt mij niet altijd
doel je hier op

Bekijk bijlage 94370
Heb het even voor je opgezocht:
Een spline is een functie die bestaat uit een aaneenschakeling van stukjes van polynomen. (Google)
Een box-joint lijkt me een doosverbinding.
:sneaky: Je bent niet de enige, ook ik heb moeite met het nieuwe Nederlands binnen dit vakgebied.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Ach, ik ging er vanuit dat iedereen die wel eens een houtbewerkings video op YouTube heeft gezien hiermee wel bekend was. En helaas zijn er voor een aantal 'vaktechnische' zaken nou eenmaal geen ingeburgerde Nederlandse woorden...

Een box-joint kan je nog vertalen met een tandverbinding, maar bij spline weet ik zo snel geen goed woord waarbij iedereen meteen een beeld heeft.

Zie hier een voorbeeld:
w201ST_img_3210-thumb-16x9.jpg

Maar goed, ik zoek dus een zaagblad waarbij je een vlakke snede krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ach, ik ging er vanuit dat iedereen die wel eens een houtbewerkings video op YouTube heeft gezien hiermee wel bekend was. En helaas zijn er voor een aantal 'vaktechnische' zaken nou eenmaal geen ingeburgerde Nederlandse woorden...
Men bekijkt op YouTube de filmpjes die men interessant vindt.
Maar om er zo maar vanuit te gaan dat i e d e r e e n zich specifiek verdiept in jouw interesses, da's te voorbarig.

Ik stel voor dat ZotVanHout de in het Nederlands ontbrekende termen gaat vaststellen. Hij heeft er talent voor!
Box-joints and splines = houtjesreep verbinding. Een (y) voor ZotVanHout!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Steve88

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
In een eerdere discussie over ”splines” zijn we het “hoekveren” gaan noemen:)

Overigens komt in dit topic ook goed naar voren wat het probleem met de daktand zaag is en hoe ik dat indertijd heb opgelost met de veren op de hoek van het kistje. Zie daarvoor in bericht 18 en 19.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Musicus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Ach, ik ging er vanuit dat iedereen die wel eens een houtbewerkings video op YouTube heeft gezien hiermee wel bekend was. En helaas zijn er voor een aantal 'vaktechnische' zaken nou eenmaal geen ingeburgerde Nederlandse woorden...

Een box-joint kan je nog vertalen met een tandverbinding, maar bij spline weet ik zo snel geen goed woord waarbij iedereen meteen een beeld heeft.

Zie hier een voorbeeld:
Bekijk bijlage 94381

Maar goed, ik zoek dus een zaagblad waarbij je een vlakke snede krijgt.
Er is hier op het forum een woordenlijst Woordenlijst Engels/Amerikaans Engels - Nederlands
Voor mij is een boxjoint een vingerlasverbinding een spline is hierboven al vertaald.
Laten we toch zo veel mogelijk de nederlandse benamingen gebruiken.
Anders het gehele forum in het engels. (liever niet)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
In een eerdere discussie over ”splines” zijn we het “hoekveren” gaan noemen
een naam die precies aangeeft waarop hij slaat & voor iedereen die iets met hout heeft, begrijpbaar moet zijn 👍
'veren' gebruik je om 2 delen hout te verbinden
komen ze op de hoek, dan voeg je er 'hoek' aan toe, zodat je 'hoekveren' bekomt
volgens google gebruiken vooral lijstenfabrikanten die

1607371275183.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Wim Kluck

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In een eerdere discussie over ”splines” zijn we het “hoekveren” gaan noemen:)
Dat zijn dan dus corner splines. ;)

Ik heb even naar dat topic gekeken. Dat is van 2013. Er is dan weinig gelobbyd bij van Dale, want ik vind het daar niet terug :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat is van 2013. Er is dan weinig gelobbyd bij van Dale, want ik vind het daar niet terug
hoe je een nieuw woord in Van Dale krijgt, ken ik niet in detail
laatst hoorde ik op de radio dat 20 nieuwe woorden voorgesteld werden
men kon daarop stemmen
of Van Dale enkel het 1ste of alle 20 op zou nemen, weet ik niet
helaas vormen de houtwerkers zo'n kleine minderheid dat we 'hoekveren' niet in de top zullen krijgen
alhoewel . . . 'hoekveren' blijkt in nl toch reeds ingeburgerd te zijn

1607407584612.png
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
lekker handig dat een spline in de mathematische wereld en in de metaal wereld andere dingen betekenen.

Ik zou, naast de mathematische wereld. eerst aan een spibaar of groef denken. Goed om te lezen dat de nederlandse benaming iets meer duidelijkheid verschaft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.