Hoe freesbit plaatsen

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
27
2
Utrecht
HI,

Ik heb een Makita DRT50 frees die zowel als bovenfrees als kantenfrees gebruikt kan worden. Met verschillende voeten en andere assecoires.
Ik gebruik 'm niet vaak en meestal om een sleut te maken met de bovenfrees. Nu wil ik ook eens gaan proberen de randen van een werkstuk te bewerken met de kantenfrees.

Ik kom er alleen niet uit. Ik doe iets verkeerd, snap het duidelijk niet. Heb al video's van Makita proberen te kijken maar kom er alsnog niet uit.

Vingerfreesbitjes krijg ik netjes in de frees. Kan hier prima mee frezen. Maar nu ik een kantenfreesbit plaats loop ik tegen het volgende aan:

De freesbit is breder dan het gat van de freesvoet. Als ik de freesbit van bovenaf door het gat in de voet probeer te steken past dat niet. Als ik de freesbit vananaf onderen door het gat steek past dat uiteraard wel, maar wanneer ik dit doe, blijft er geen ruimte over om de spanner te bereiken en kan ik het freesbit dus niet vastklemmen in de spanner.

Ik doe duidelijk iets niet goed en mis duidelijk iets. Dus in het kader van 'domme vragen bestaan niet...' help!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Een kantenfrees is niet ontworpen om grote rondingen of profielen te frezen. Die is vooral om kantband vlak met het werkstuk te frezen, of om een heel klein rond of 45 graden kantje aan een paneel te frezen.
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
25
13
Wezep
Het lijkt er inderdaad op dat je een te grote frees plaatst. Ik heb de bedrade variant er van en meen me te herinneren dat het gat in de voet 35mm is. Wat voor frees probeer je te plaatsen?
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
In de handleiding zie ik in de lijst van aangeraden freesjes maximum 26mm diameter staan, maar als ik de tekeningen bekijk, zie ik ook twee verschillende voetplaten. De "versprongen" freesvoet kan enkel met veel kleinere freesjes gebruikt worden.

Zet je even een foto van welke combinatie je wil gebruiken?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
27
2
Utrecht
In de handleiding zie ik in de lijst van aangeraden freesjes maximum 26mm diameter staan, maar als ik de tekeningen bekijk, zie ik ook twee verschillende voetplaten. De "versprongen" freesvoet kan enkel met veel kleinere freesjes gebruikt worden.

Zet je even een foto van welke combinatie je wil gebruiken?
Onderstaand een afbeelding van de freesset en van de freesbitset.

311604255e76489bb9c4c1f6bb6046b7.webp


018d408314df731ca60337d614a6ea96.webp
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is nog niet volledig duidelijk welke freesbitdiameter je denkt te kunnen gebruiken
mogelijks worden de bitjes enkel als bijkomende opties aangeboden
wat niet betekent dat ze allemaal in de frees kunnen
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Van zowel de 45 graden als r4 frees ben ik redelijk zeker dat ze te groot zijn.
Ik ook, heb ook zo’n frees (niet Bosch maar Ecotools) en die past bij mij ook niet. Ik heb de bedrade set maar de voeten zijn hetzelfde.
Die grootste frezen moet je met de bovenfreesvoet gebruiken.
Het gat in de kantenfreesvoet is ca 30,5 mm.
De ‘versprongen voet’ werk overigens anders, daar steek je de frees van onder uit in.
 
  • Geweldig
Waarderingen: RDR2950

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
ok, dat helpt

maar toch even een DISCLAIMER: ik heb noch de Makita, noch de Bosch-set zelf. De info hieronder is dus afgeleid van de respectieve websites van die twee merken, ik kan niet verifiëren of die info klopt en garandeer dus niet dat de aannames die ik daaraan koppel ook kloppen. Meet in ieder geval de snijdiameter van de frees en van de opening in de voetplaat na voor je beslist om een combinatie te gebruiken en neem geen risico als je twijfelt.

Dus: op de website van Makita vind ik dat in de bovenfreesvoet (aka "plunge"-voet - op je foto staat die voor de koffer) kopieerringen met een opnamediameter van 68 mm passen, die overlappen natuurlijk wat met de voetplaat, maar zelfs als dat een hele centimeter is, kan je die voet gebruiken met alle freesjes uit je Bosch-kit (pas wel even de draaisnelheid van de bovenfrees aan volgens het maximum toerental dat bij dat freesje staat - voor de 35mm afschuinfrees linksboven in het doosje is dat bv 16.000 tpm, voor het 25mm r6 afrondfreesje onderaan links van het midden is dat al 24.000 tpm, voor harder hout ga je wat lager).

In de vellinkantvoet (de vierkante onderaan in het midden) is de opening waar het snijgedeelte door kan zo te zien ca 1/4 van de breedte van de voet (volgens Makita is die 89 x 89mm), dus die kan je alleen gebruiken met de freesjes tot ~20mm (het zwaluwstaartfreesje, elk van de vingerfreesjes en het 19mm afrondfreesje R3, die mogen in niet al te hard hout allemaal op 35.000 tpm draaien)

In de kantenfreesvoet (de ronde waar op de foto de freesmotor inzit) beweert Makita dat er een 10 mm kopieerring met een opnamediameter van 38mm in past. Met die kopieerring kan je maximaal 6mm freesdiameter gebruiken, geen enkel van de freesjes in je Bosch-kit past daarin. Zonder kopieerring kom je op de eerdere lijst uit de handleiding waarnaar ik verwees en zou je dus onder de 26mm snijdiameter moeten blijven, maar als ik rekening houdt met de overlap van de kopieerring, is mijn aanname dat de maximum freesdiameter met die voet eerder 16mm is. Kijk even op het inlegblad van de set welke frees welke diameter heeft - staat ook hier).
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en PdenB

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Ik ook, heb ook zo’n frees (niet Bosch maar Ecotools) en die past bij mij ook niet. Ik heb de bedrade set maar de voeten zijn hetzelfde.
Die grootste frezen moet je met de bovenfreesvoet gebruiken.
Het gat in de kantenfreesvoet is ca 30,5 mm.
De ‘versprongen voet’ werk overigens anders, daar steek je de frees van onder uit in.
@elzenma was sneller en gezien die de voeten gemeten heeft, is die info betrouwbaarder dan de mijne (interessant dat de overlap van de kopieerringen bij Makita zoveel kleiner is dan bij Festool...)
 

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
27
2
Utrecht
ok, dat helpt

maar toch even een DISCLAIMER: ik heb noch de Makita, noch de Bosch-set zelf. De info hieronder is dus afgeleid van de respectieve websites van die twee merken, ik kan niet verifiëren of die info klopt en garandeer dus niet dat de aannames die ik daaraan koppel ook kloppen. Meet in ieder geval de snijdiameter van de frees en van de opening in de voetplaat na voor je beslist om een combinatie te gebruiken en neem geen risico als je twijfelt.

Dus: op de website van Makita vind ik dat in de bovenfreesvoet (aka "plunge"-voet - op je foto staat die voor de koffer) kopieerringen met een opnamediameter van 68 mm passen, die overlappen natuurlijk wat met de voetplaat, maar zelfs als dat een hele centimeter is, kan je die voet gebruiken met alle freesjes uit je Bosch-kit (pas wel even de draaisnelheid van de bovenfrees aan volgens het maximum toerental dat bij dat freesje staat - voor de 35mm afschuinfrees linksboven in het doosje is dat bv 16.000 tpm, voor het 25mm r6 afrondfreesje onderaan links van het midden is dat al 24.000 tpm, voor harder hout ga je wat lager).

In de vellinkantvoet (de vierkante onderaan in het midden) is de opening waar het snijgedeelte door kan zo te zien ca 1/4 van de breedte van de voet (volgens Makita is die 89 x 89mm), dus die kan je alleen gebruiken met de freesjes tot ~20mm (het zwaluwstaartfreesje, elk van de vingerfreesjes en het 19mm afrondfreesje R3, die mogen in niet al te hard hout allemaal op 35.000 tpm draaien)

In de kantenfreesvoet (de ronde waar op de foto de freesmotor inzit) beweert Makita dat er een 10 mm kopieerring met een opnamediameter van 38mm in past. Met die kopieerring kan je maximaal 6mm freesdiameter gebruiken, geen enkel van de freesjes in je Bosch-kit past daarin. Zonder kopieerring kom je op de eerdere lijst uit de handleiding waarnaar ik verwees en zou je dus onder de 26mm snijdiameter moeten blijven, maar als ik rekening houdt met de overlap van de kopieerring, is mijn aanname dat de maximum freesdiameter met die voet eerder 16mm is. Kijk even op het inlegblad van de set welke frees welke diameter heeft - staat ook hier).
Wow, dat is een zeer uitgebreide en nuttige reactie. Waarvoor dank. Ik ga me er nogmaals wat beter in verdiepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.