Hoe dit te frezen?

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
24
2
Utrecht
Ik zou uit een houten plaat graag de vorm van het kolonisten van catan bord uitfrezen.

Maar vraag me af hoe dat te doen. Jet bord bestaat uit evenzijdige 6-hoeken. Hoe frees je netjes zoveel korte rechte lijnen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
67
23
Ik heb het jaren geleden met de hand en een decoupeerzaag gedaan. Eerst de plaat verdelen in segmenten, die dus de bovenste zijde en onderste zijde vormen. Dat kan ook met een cirkelzaag of tafelzaag.

Dan heb je dus lange planken, waaruit je bv 8 tegels kan halen. En per tegel dan met de decoupeerzaag de schuine hoekjes

Mocht je het willen frezen, dan moet je wel een freestafel hebben of maken. En dan eerst een mal maken van bv MDF. Die kan je dan kopiëren met de freestafel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.219
916
Ulvenhout
Ik denk dat de topicstarter bedoelt dat hij de binnenzijde van het bord wil uitfrezen. Dus dat de kaarten uiteindelijk vast liggen in de houten plaat en niet meer kunnen verschuiven.
Je zit dan altijd met het feit dat de hoeken na het frezen rond zijn. Dus veel handwerk na afloop.
Waarom niet een dunne plaat multiplex (12mm) pakken, de Catan set uitleggen en aan de buitenzijde en 2e dunne multiplex laag (5mm) leggen?
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
24
2
Utrecht
Ik denk dat de topicstarter bedoelt dat hij de binnenzijde van het bord wil uitfrezen. Dus dat de kaarten uiteindelijk vast liggen in de houten plaat en niet meer kunnen verschuiven.
Je zit dan altijd met het feit dat de hoeken na het frezen rond zijn. Dus veel handwerk na afloop.
Waarom niet een dunne plaat multiplex (12mm) pakken, de Catan set uitleggen en aan de buitenzijde en 2e dunne multiplex laag (5mm) leggen?
Dat is idd precies wat ik bedoelde en waar ik tegenaan loop. jouw oplossing had ik nog niet bedacht. Slim.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
137
43
Utrecht
Laser cutter en dan twee lagen multiplex. De bovenste laag (die je apart snijdt) een rondje laten maken in de laser cutter, de onderkant eraan vast lijmen en voila. Geen gedoe met hoekjes. En hoeft zeker niet duur te zijn om dit te laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
211
72
Groningen
www.kiwood.nl
Heb wel eens een Catan bordt gefreesd op de cnc router, 1 van mijn eerste cnc klusjes, dat ging prima.
Met de hand is het denk ik een stuk lastiger. Misschien een modulaire zeskant frees mal 3d printen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.