Hoe deze kleuren te verkrijgen?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
159
10
Dag Woodies,

Graag tips over hoe de kleuren van de houten muren op de foto te verkrijgen zijn. Sterk contrast, gesatineerd, rustiek maar toch modern.

Welk soorten hout laat dit toe?
Welke behandeling raden jullie aan?

Bijlagen

• kleur hout.jpg
    kleur hout.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 80

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.664
472
Dordrecht
Lijken me reguliere schrootjes te zijn van naaldhout gezien de vele kwasten.
Afwerken is een kwestie van kleuren met een warme tint, dat kan o.a. met iets van monocoat of rigostep producten. Wat het beste werkt hangt af o.a. van de beoogde glansgraad.
Let wel dat je best eerst de schroten afwerkt en dan plaatst, anders krijg je bij krimp onafgewerkte randjes in het zicht.

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
159
10
Ja, de belichting is zeker een deel van het zand in de ogen, leg dat thuis maar eens uit o_O.

Ik kan moeilijk geloven dat die diversiteit in kleuren behaald kan worden met enkel wat 'vernis' erop te smeren. Dit werd, denk ik dan, voorafgegaan door een andere behandeling. Sommige delen zijn bijna zwart. Werd er gebrand?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.108
937
Enschede, Twente
Er zijn meerdere gradaties in houtkwaliteit; meestal gebaseerd op het aantal ongerechtigheden. Hoe minder knoesten en gaatjes en zo meer, des te hoger wordt het hout ingeschat.

In dit geval lijkt het om een lage kwaliteit te gaan. Nog niet in die mate dat het onbruikbaar is, maar het gaat richting 'rustiek', dwz met de nodige knoesten, spint en kern in één plank.

Vooral dat laatste doet veel voor het contrast dat je ziet in het voorbeeld. Spint- en kernhout reageren vaak heel verschillend op beits of een andere transparante oppervlaktebehandeling.

Het kan ook zijn, of bijdragen aan het effect, dat er meerdere tinten beits gebruikt zijn, die men nat-in-nat in elkaar heeft laten overlopen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.