Hoe de handgrepen te maken van de 'Hooked on Wood workbench'

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
32
5
Noord Holland
Ha allemaal,

Ik maak de Hooked on Wood werktafel/ freestafel en wil nu graag ook de handgrepen van het voorbeeld gebruiken. Ik weet alleen niet zeker of het een zelf gemaakt (gefreesd?) ontwerp betreft of dat dit een standaard profiel is dat je ergens kunt kopen en op maat kunt zagen. Al denk ik wel dat ik ze het liefst zelf maak, vandaar ook m'n tweede vraag hieronder.

Link naar een video van de werktafel:

Vragen:
  1. Weet iemand hier misschien of dit een bestaand profiel (of complete handgreep) betreft die ergens te koop is ?
  2. Als dit niet zo te koop is, heeft iemand misschien tips hoe deze te maken? Tafelzaag en tafelfrees heb ik.
  3. Kan iemand zo zien wat voor soort hout dit is?
Bij voorbaat dank voor de moeite!

1721677938623.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.571
3.026
Gaanderen
Ik denk eiken of essen, maar vind het zo moeilijk om te zien. Heb je al bedacht hoe je ze gaat monteren. Ik heb in het verleden een soortgelijk model gemaakt, maar dan afgerond aan de voorzijde. Toen kwam ik erachter dat het heel lastig was om er (bij een afgeronde greep) gaatjes op de juiste plek in te krijgen. Wel gelukt maar boor ze erin voor je het profiel freest. Je kan er een hoek uitzagen en dan zo laten of met deze frees Fasefrees 140-8 22,2mm 23Gr Hm As 8mm kopen? | MijnIJzerwaren
Even zoeken naar een vergelijkbare van een ander merk, want dit is topkwaliteit en prijs.

• Leuk
Waarderingen: jaap en Hopster

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.178
462
Prov. Groningen
Wat een duidelijk filmpje, zeer goed gedaan. De handgreepjes lijken me meer beuken, maar goed, ik denk dat de houtsoort iets heel persoonlijks is, het is net wat je mooi vindt.

• Leuk
Waarderingen: Hopster

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
Ik zou persoonlijk een mal maken voor de tafelzaag. Een vlak bed met daarom gemonteerd 2 stukjes hout per 'hoek van inval'.

Je begint met een vierkant/rechthoekig lang stuk hout. Laten we zeggen dat de hoek aan de binnenzijde 100 graden is, je maakt een blokje van 80 en een blokje van 10 graden en plaatst deze aldus onderstaande tekening. Rode lijn is het zaagblad. Je zou voor de tweede zaagsnede nog een mal moeten maken om die hoek te ondersteunen. Omdat je altijd tot 180 graden komt kan je deze blokjes vrij gemakkelijk maken, want als je een hoek van 80 graden zaagt op een stuk hout met 90 graden hoeken dan houdt je vanzelf 10 grade over bij het rest stukje.

Let wel op dat je de mal niet volledig doorzaagt en dat links en rechts verbonden blijven om de juiste hoek te blijven hanteren. Je hebt de keuze om de mal stationair te maken en het hout door de mal heen te voeren of de mal in z'n geheel door het zaagblad heen te voeren (minus het stuk dat over moet blijven voor de verbinding). Je kan hierbij de aanslag gebruik als geleider.

Volgens mij is onderstaande niet onveilig, maar denk er goed over na hoe je het inricht zodat je geen risico's toevoegt.

1721722485023.png

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.783
436
Ik zou handgrepen vooral niet overdenken... Ik heb bijvoorbeeld gewoon rechthoekige delen genomen, een halfrond profiel uitgefreesd, ingekort en 2 gaten geboord. Was 2x niets, zien er zeker goed genoeg uit voor een werkbank en doen hun job nu toch alweer een aantal jaar feilloos.

Bijlagen

• Screenshot_20240723_104054_Instagram.jpg
    Screenshot_20240723_104054_Instagram.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 44

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.036
Je kan die handgreepjes toch gewoon op een zaagtafel maken? Ik zou ze rug aan rug maken, zodat het hout wat stabieler op je zaagtafel ligt. Eerst de ene zaagsnede maken, omstellen en de latjes er uit zagen, dan zaag weer recht op en doormidden zagen. Daarna op lengte afkorten.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.872
1.083
Leeuwarden
Ik dacht dat Dennis van Hooked On Wood hier ook wel eens kwam, maar z'n laatste bezoek lijkt al bijna 2 jaar geleden te zijn?

Misschien kun je 'm een privé bericht sturen? https://www.woodworking.nl/members/hooked-on-wood.24296/
Ik denk dat zijn voornaamste doel was om de belangstelling voor zijn YT kanaal aan te zwengelen. Maar je bent hem niet echt nodig om de handgrepen te maken, kennis en advies is hier ruim voorhanden.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.872
1.083
Leeuwarden
Ik heb ze gemaakt uit een Robinia lat. Een ronding gefreesd op de freestafel, schuin gezaagd en daarna met de freestafel een groefje erin voor eventuele etiketten van de lettertang. Daarna afgekort met schuine kanten, wat het geheel een stuk vriendelijker aanzicht geeft. Natuurlijk wat schuurwerk en lak…

IMG_2513.jpeg

IMG_2511.jpeg
IMG_2514.jpeg

hdv

Post veel
24 nov 2019
997
523
Noord-Veluwe
Goed idee, dat van die uitsparing voor labels! Dat ga ik van je jatten. Nette greepjes ook. Zien er heel comfortabel uit.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.297
1.016
Ulvenhout
Ik heb zelf deze greepjes gemaakt. Ze hebben 2 afgeschuinde kanten. Was erg makkelijk te maken op de zaagtafel. Maar de keuze is reuze! Gewoon doen wat je mooi vindt of wat het makkelijkste is.
20240529_151451.jpg

20240723_203926.jpg

20240723_203945.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Hopster

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
32
5
Noord Holland
Bedankt voor alle reacties. Ik ga op zoek naar mooi hout en dan met tafelzaag en frees aan de gang. Zal hier het resultaat posten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.