Hoe boorkop kolomboormachine vervangen?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Zoals in een ander topic te lezen was ben ik sinds een week of wat in bezit van een huvema hu 16 profi uit ‘96. Na de machine wat schoon te hebben gemaakt en uitgetest te hebben kom ik erachter dat de boren niet helemaal mooi gecentreerd ronddraaien. De 3 tanden die de boor vast horen te houden zijn ongelijk afgesleten, dat lijkt mij de oorzaak. Jammer dat ik dat niet bij de koop heb opgemerkt maar die pijn moet ik dan maar nemen.

Nu is mij niet helemaal duidelijk hoe je een boorkop vervangt. Als ik het goed heb toont onderstaande foto dat we hier met een morseconus opname te maken hebben:
D08951E0-A177-43C1-99A3-930C94784C85.jpeg
Ik heb geen uitdrijver, die is besteld. Wat ik echter niet snap ik: als ik de morseconus as eruit haal blijf ik met een as over waar de boorkop op zit. Nieuwe boorkoppen koop je echter meestal zonder as? Maar hoe krijg ik dan de boorkop los van de as? Bovenop de boorkop zit nog deze ring die dmv een schroef los te maken is en vervolgens naar boven geschoven kan worden, maar ik krijg daarna nergens beweging in, dus wat doet die ring nou eigenlijk? CE9ADF4C-1D5A-41F4-AEE2-262852F47A6A.jpeg
De as waar de boorkop op zit is 16mm, en je ziet bij nieuwe boorkoppen B16 opname. Verwijst dat hiernaar? Het is mij niet duidelijk hoe ik dit varkentje ga wassen, dus hulp is welkom 😬

overigens als er iemand tips heeft voor een boorkop hou ik me aanbevolen. Ik lees veel over Rohm maar welk type zou ik moeten hebben? Het liefst keyless/snelspan. Nauwkeurigheid hoeft niet super te zijn maar gewoon goed, ik boor voornamelijk hout en soms wat constructiestaal.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik gebruik zelf Rohm supra boorkoppen. Hierbij uitleg over hoe je die demonteert.
je moet de boorkop doorgaans uitelkaar halen om de stift er van de andere kant uit te tikken. Sommige werken ook met twee stalen wiggen die je tegen elkaar intikt en zo de stift uitdrijven.
Ik zou overigens bij een nieuwe boorkop ook een nieuwe opnamestift meebestellen. Die zijn in verhouding met de kop zelf niet duur.
De maat van de opname in de boorkop staat er bij Rohm in elk geval op. B16 is wel gangbaar voor 1-13 mm. boorkoppen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik zou die boorkop eerst eens uit elkaar halen. Die gekartelde ring is om je boorkop vast te kunnen houden, als je het andere gekartelde stuk beet houdt om je boor te verwisselen. Een verlengstuk van een 1/4 doppenset door het uitdrijfgat en de boorkop met wat kracht omhoog bewegen. Dan valt de conus er zo uit. De bekken van een snelspan boorkop slijten allemaal te gelijk. Nooit de ene wel en de andere niet.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
95
34
Ik heb ooit ook een Huvema kolomboor gehad. Dacht dat ik de konus-as er met het hulpstuk los kon kloppen. De as hoort er met een tik met de hamer uit te vallen. Bij mij niet dus. Veel geslagen en toen bleek er nog een schroefborging dwars op de konus te zitten. As kapot en konus beschadigd. Doe hier je voordeel mee. De boorkop zit doorgaans met een B16 konus op de MC2 of 3 vast. Een tik met de hamer en hij is los.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik zou die boorkop eerst eens uit elkaar halen. Die gekartelde ring is om je boorkop vast te kunnen houden, als je het andere gekartelde stuk beet houdt om je boor te verwisselen. Een verlengstuk van een 1/4 doppenset door het uitdrijfgat en de boorkop met wat kracht omhoog bewegen. Dan valt de conus er zo uit. De bekken van een snelspan boorkop slijten allemaal te gelijk. Nooit de ene wel en de andere niet.
Theoretisch slijten ze gelijk maar er is niet bekend wat er mee gebeurt is. We draaiden chemische ankers met een inbusbout ingespannen in de boorkop in de grond helaas de hele boorkop naar de vaantjes.
dus als de boor vastslaat en in de boorkop ronddraaid Jan je ongelijke slijtage krijgen
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
217
72
Groningen
www.kiwood.nl
Die gekartelde ring is om je boorkop vast te kunnen houden, als je het andere gekartelde stuk beet houdt om je boor te verwisselen.
Bij mijn boorkoppen is die gekartelde ring datgene wat de boorkop in elkaar houdt / om de speling op de kogels af te stellen.


Zoals eerder ook al genoemd zou ik ook de B16 doorn vervangen als je de boorkop vervangt. Die doornen zijn waarschijnlijk de kleinste doorsnede en er is een kans dat die je hebt misschien krom is. Een nieuwe kost maar iets van €10,-.
Bijkomend voordeel is ook dat je niet de oude boorkop van de doorn hoeft te halen, deze kunnen enorm vast zitten en kan zonder goed gereedschap / ervaring soms lastig zijn om los te krijgen.

Misschien voordat je geld uitgeeft aan een boorkop en doorn eerst nog even een klokje op de spindel van de boormachine om te kijken of die in ieder geval goed is en de oorzaak van het niet rond lopen niet (gedeeltelijk) in de spindel zit.

Albrecht heeft hele mooie boorkoppen, maar is waarschijnlijk wat overkill voor jouw toepassing.
Van de betaalbare boorkoppen vind ik zelf de Metabo Futura boorkoppen ook wel aardig.

Boorkoppen komen vaak in bereik van 1-13mm of 3-16mm. Even kijken wat je het meeste verwacht te gebruiken aan diameters.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Bij hbm boorkop 40 euro, b16 as 7 euro. Werkt prima. Merk geen verschil met de andere boorkoppen die ik heb. Voor een huvema zal dat ook prima zijn. Ik denk niet dat er iemand met een huvema boorkolom stekeinden in de beton heeft gedraaid. De bekken in een boorkop zijn gehard. Als ze zo snel slijten, moeten ze haast wel te heet geweest zijn, waardoor ze hun hardheid zijn verloren. Als je die inbusbout even van drie vlakke kanten voorziet, dan ben je van dat slippen af. Dan gaat je boorkop ook wat langer mee.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Recent ook mijn boorkop met stift vervangen door een exemplaar gekocht bij Huvema. Uit elkaar halen klinkt leuk, maar je moet vaak wel het juiste gereedschap hebben en de boel niet beschadigen (bankschroef). Ik betaalde Ca 50,- voor de kop en nog geen 10,- voor de as.

Wanneer ik eerder had geweten, had ik destijds een nieuwe gekocht bij Huvema. Wat een ellende heb ik gehad met dat ding (Optidrill).
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor alle reacties. Gister nog geprobeerd de bekken en hun slijtage op de foto te zetten, maar dat kreeg ik niet in focus... Ik zal eens kijken naar de HBM boorkoppen, de Rohm zal vast goed zijn maar misschien beter dan ik nodig heb.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Metabo futuro is goed, en een rohm supra ook. Albrecht is nog beter, maar erg duur.
Boorkop verwijder je normaal van de as met 2 wiggen die je in de bankschroef naar elkaar toe drukt
Wiggen hebben dan een u vorm uitsparing die strak om de as valt.

Heb je dit niet, kun je net zo goed inderdaad een nieuwe boorkop kopen met een as, die zijn naar verhouding niet heel duur.
Wel letten op de juiste opname, B16 is veel voorkomend. Je boorkop en as moeten dezelfde conus hebben natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.