Hoe bevestig ik deze poten

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ik wil een tafeltje maken voor in de hal, naar onderstaand voorbeeld. De maten worden 380x650x100mm en er zullen 2 poten onder komen die scheef naar achter weg lopen. Vanwege het weglaten van de overige 2 poten wil ik de kast met een haaklat aan de muur hangen, dit zorgt voor de meeste stabiliteit, de overige poten hoeven dus niet veel gewicht te dragen.
Maar hoe kan ik de poten op een goede manier vastmaken? Ik dacht erover om het met 2 Domino's te doen icm lijm, al moet ik even goed puzzelen want de bodem is 19mm dik.
Het klemmen na het lijmen zal ook lastig worden....

348c0da49e8938ab68c240ab69feb37d.jpg1fbf3e162a5c9affa25b4be93edc1a1c.jpg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ja, 19mm massief.
Maar liefst wil ik de poten pas als laatste bevestigen en dan zit het kast deel al in elkaar. Dan krijg ik er geen wig meer in....

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.331
480
Etten-Leur
Metalen bus met grof binnen draad vastlassen op vierkante plaat die je verdekt onder het wandkastje schroeft. De bodem dus wat hoger inlaten zodat een verdekte rand ontstaat. Poten draaien met borst en schroefdraad.. klaar is kees🔨🔨

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Juist, maar ik wil dat de poten scheef weglopen. Zoals in onderstaande afbeelding. En als je die er dan in wil draaien heb je wel erg veel geluk als je goed uitkomt! Ik wil het liefst geen regel tussen de poten.
Heb overigens geen draaibank, de poten worden vierkant verjongd.

c6cb9b4a52ff0f232744a6d1f4b38739.jpg

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.804
485
Met die maten, het beperkte gewicht en door het feit dat de poten naar de muur toe lopen (de kans is zo veel kleiner dat er tegen gelopen/gestoten wordt) zou ik durven vertrouwen op 'gewoon' 2 domino's en houtlijm.

Een plaatje hout van 10 a 15 mm tegen de bodem lijmen, de randen verjongen zodat je het enkel ziet als je er onderin kijkt en daarmee je lijmoppervlak bijna verdubbelen is ook een optie.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula en Musicus

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.861
892
Enschede
ingoogni.nl
Ja, 19mm massief.
Maar liefst wil ik de poten pas als laatste bevestigen en dan zit het kast deel al in elkaar. Dan krijg ik er geen wig meer in....
Als het metaal was dan zou ik een perspassing ,maken en niet persen maar de pen/poot koelen voor die er in gaat. Je zou de pen van de poot kunne nadrogen. Ik heb daar wel eens een kist met gaten en gloilampen voor gezien. Drogen en dan in het gat lijmen. De pen zet weer uit en klemt zich extra vast.

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
663
318
Het Groene Hart
Bij die simpele IKEA tafeltjes zitten de poten er onder met een soort stokeind:

1647297532120.png

Ik heb al een aantal van die tafeltjes in elkaar geschroefd en dus 4x zo veel poten en dat lijkt altijd uit te komen (nu heb je daar wel 4 mogelijke oriëntaties natuurlijk)

Zou je het idee van Charel09 niet kunnen omdraaien? Je draait een stokeind met de grove draad in de kast, en de rampamoer (verdiept, desnoods een cm) in de poot. Kom je niet lekker uit, draai je het stokeind wat verder naar binnen en probeer je het nog een keer. Of haal je dat niet met de afmetingen van de poot?

Optie 2: een blinde schuivende zwaluwstaart vanaf de achterkant?

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.104
448
Alphen aan den Rijn
Als je de spie alvast half in de poot tikt en daar na de poot er in tikt , of werkt dat niet .
Uiteraard wel precies op maat maken , desnoods een proef stukje .
Dan klemt hij op het moment dat de poot op de goed plek zit .

Succes Willem

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Dank voor alle input. Hier kan ik zeker wel wat mee. Ik ga aan de slag en kijk wat me het beste uitkomt.
Als ik zie dat soms hele tv meubels met een haaklat worden bevestigd aan de muur dan zijn deze poten eigenlijk meer voor de sier dan om werkelijk gewicht te dragen. Ik denk dat ik niet al te moeilijk moet gaan doen...

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
313
188
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Zoals Petrolhead ook al zei, met zulke afmetingen en de beperkte belasting zou ik het zeker met 2 domino's durven. Klemmen is inderdaad wat lastig maar met wat creativiteit kom je een heel eind.
Door de haaklat worden de poten nauwelijks belast dus is de verbinding minder kritisch.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vanwege het weglaten van de overige 2 poten wil ik de kast met een haaklat aan de muur hangen,
om het werkstuk perfect tegen de muur aan te laten sluiten, neem ik het vrouwelijke deel dunner dan het mannelijke
bv 15 onderaan en 18 bovenaan
ik rond ook de scherpe hoeken iets af, zodat uitgerafelde vezels het inschuiven niet beperken

• Leuk
Waarderingen: JochemK, Musicus en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.