Hoe best schroeven van een ouder zaag eruit krijgen

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
6
9
Maashees
Beste allen,
ik heb een heel oud zaagje (1867) maar de pistoolgreep zit los.
enig idee hoe ik de oude schroeven eruit kan krijgen. Ze zitten deels in het hout. liefst behoud ik de huidige greep
is uitboren het best?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 121
  • image.jpg
    image.jpg
    199,5 KB · Weergaven: 123
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Zoals Wim al zei, boutjes proberen heel te houden.
Je kunt voor alle zekerheid nog proberen om de gleufjes d.m.v. een zaagje of vijltje nog wat uit te diepen, ze lijken me nogal wat weggesleten namelijk.
Volgens mij moet dit wel een goede afloop krijgen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo te zien zijn de gleuven niet erg diep. Het lijkt me lastig om die dieper te maken zonder dat je het handvat beschadigt.
Misschien kan je met een drevel proberen om voorzichtig de moer rond te tikken. Dat beschadigt de moer natuurlijk, maar je moet wat toch?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Kleinste slijpschijfje van een Dremel zal wellicht ook lukken om wat dieper te komen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
boor de boutjes 2mm weg
en maak de sleuf wat dieper het is messing dus eventueel kan het ook met een koudbeitetje
of een oude schroevendraaier

daarna wd40 er op en een nachtje wegzetten.
volgende dag proberen met een zo breed mogelijke schroevendraaier
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Maar dan beschadig je de boutjes en die zou je kunnen behouden.
En WD 40 is mooi spul, maar je wilt het niet hebben op hout wat je juist wilt behouden.
Ik heb er slechte ervaringen mee. Schade en schande en zo... ;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
M.i. maak je de boutjes wat korter
(zoals ze eigenlijk ook horen te zijn en je ze met normaal gereedschap kunt losdraaien en vastzetten)

Of je last hebt van die wd40 hangt van de afwerking af als je het handvat toch in de olie zet zie ik geen probleem.
Ook maakt het uit wat je wilt bereiken. als je gewoon de zaag wilt repareren om te gebruiken
is een vlekje op het handvat geen enkel probleem en geheel uitboren van de schroeven eigenlijk ook niet els je ze op een andere manier er niet uitkrijgt
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Je zou er nieuwe boutjes in kunnen zetten, dat is zeker zo.
En een vlek meer of minder doet aan de werking niets af.
Je zou het ook roze of hemelsblauw kunnen verven, voor het gebruik maakt het niet uit... :)
Maar ik heb het idee dat dat niet helemaal de bedoeling is van de eigenaar.
Ik zou een zaag van 154 jaar oud met zoveel egards behandelen als maar mogelijk is.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Brede schroevendraaier pas maken middenstuk wegvijlen dan scherp maken.
Vervolgens handvat zaag vlak op werkblad fixeren en de aangepaste schroevendraaier juist plaatsen een ferme tik en de schroevendraaier snijdt/ bijt zich vast en rustig losdraaien. Het messing is zacht en zo kun je zonder schade de boel demonteren. Opnieuw monteren de moer met sleuven eerst uitdiepen met een klein vijltje en daarna terug plaatsen. Dus niet met een Dremel de sleuven proberen uit te diepen dit gaat niet lukken. Eventueel een burijn gebruiken om de sleuf dieper te maken./
Mooi zaagje hoor niet te veel aan poetsen hoor alleen klaar maken voor gebruik.
Heb zelf diverse zagen uit die periode hersteld en in gebruik. Mijn oudste zaag is een Amerikaans rugzaagje/zwaluwstaarzaagje van rond 1800

Groetnis,

Roeland
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ergens een opvulling maken zo dat hij vast zit dan behoud je de oude uitstraling
De een sloopt antiek geeft er niets om , de ander probeert het instant te houden
Wil je echt zagen koop een ieuwe
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ergens een opvulling maken zo dat hij vast zit dan behoud je de oude uitstraling
De een sloopt antiek geeft er niets om , de ander probeert het instant te houden
Wil je echt zagen koop een ieuwe
Zou kunnen maar eens goed geslepen en gezet zaagt dit antieke oudje beter als een LN of Veritas zaagje!!!

Overigens vind ik de huidige zagen van bv Veritas niet echt lekker zagen het schiet niet op en van LN is vaak bij de zwaluwstaartzagen de zetting veel te grof.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Roel22

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
6
9
Maashees
Brede schroevendraaier pas maken middenstuk wegvijlen dan scherp maken.
Vervolgens handvat zaag vlak op werkblad fixeren en de aangepaste schroevendraaier juist plaatsen een ferme tik en de schroevendraaier snijdt/ bijt zich vast en rustig losdraaien. Het messing is zacht en zo kun je zonder schade de boel demonteren. Opnieuw monteren de moer met sleuven eerst uitdiepen met een klein vijltje en daarna terug plaatsen. Dus niet met een Dremel de sleuven proberen uit te diepen dit gaat niet lukken. Eventueel een burijn gebruiken om de sleuf dieper te maken./
Mooi zaagje hoor niet te veel aan poetsen hoor alleen klaar maken voor gebruik.
Heb zelf diverse zagen uit die periode hersteld en in gebruik. Mijn oudste zaag is een Amerikaans rugzaagje/zwaluwstaarzaagje van rond 1800

Groetnis,

Roeland
Dank jullie allen voor de feedback.
ik gebruik dit zaagje bijna dagelijks en, ondanks de minimale setting is het de voorkeurszaag voor zwaluwstaarten.
Roeland ik probeer het voorgestelde en maak een schroevendraaier voor een booromslag om voldoende torque te hebben.
perfect idee om de zaag te fixeren.
ik hou jullie op de hoogte
vriendelijke groet
Luc
 

arnoud1965

Actieve deelnemer
3 nov 2016
46
15
Schroeven laten zitten en even met een pers aandrukken. dan zit de boel weer vast.
als je ze los maakt krijg je ze nooit meer vast. deze oude bouten en moeren zijn meestal bij productie al met een pers gemonteerd. Als je ze los haalt 98% zeker dat je nieuwe moet maken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zou kunnen maar eens goed geslepen en gezet zaagt dit antieke oudje beter als een LN of Veritas zaagje!!!

Overigens vind ik de huidige zagen van bv Veritas niet echt lekker zagen het schiet niet op en van LN is vaak bij de zwaluwstaartzagen de zetting veel te grof.

Groetnis,

Roeland
Vind ik ook.

De Veritas schulpzagen ( om langs te zagen) hebben een veel te tamme geometrie.Als je die verandert heb je een superzaag , want ze zijn heel hoed gebouwd en zijn heel comfortabel.
Hun afkortzagen (dwars zagen) zagen hebben een vertanding die goed is voor heel hard hout, maar een tikkeltje scherper zou beter zijn. Maar dan moet Veritas er met een vijl overgaan, en dat zou de prijs heel fors doen toenemen. Dan gaat men richting LN prijs.
Veritas heeft heel goede zagen, als je zelf vijlt.
Zelf vijlen is toch eigenlijk onontkoombaar, als men zijn zagen niet als wegwerpproduct beschouwd.


groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
6
9
Maashees
Beste allen,
niet ontevreden van het resultaat. Handvat is binnenin opgevuld en terug vastgezet. En ik heb een schroevendraaier voor de toekomst (of voor wie hem wil lenen)
groeten
Luc
 

Bijlagen

  • 8A1EB6BB-C84C-4814-B350-74F0A8D62B4B.jpeg
    8A1EB6BB-C84C-4814-B350-74F0A8D62B4B.jpeg
    155,8 KB · Weergaven: 56
  • E1662F5E-5D09-4C19-97D1-F6593CF6B689.jpeg
    E1662F5E-5D09-4C19-97D1-F6593CF6B689.jpeg
    165,4 KB · Weergaven: 49
  • image.jpg
    image.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 52

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Mooi! Leuk te zien dat er nog mensen zijn die dit soort zaken (ook) zo waarderen en leuk vinden!
groet Rop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.