Hoe bereken je de schuine kant?

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
22
0
De kempen (Antwerpen)
Goedemiddag allemaal,

Ik wil een kist maken met een halfrond deksel. Maar hoe bereken ik de schuine kant van de latten voor het deksel zodat ze mooi tegen elkaar passen? Zoals bij een houten vat.
Hoe bereken je op hoeveel ° graden moet ik het zaagblad zetten?

Met vriendelijke groeten,
Walter
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Als je een halfrond deksel wilt dan meet je eerst de afstand voorkant-achterkant. Dat is de diameter van de cirkel.

Dan bepaal je de omtrek van de cirkel, da's de diameter x PI.

Dat deel je door twee. Dat is dan de afstand die je met planken moet overbruggen.

Nu bepaal je hoeveel planken je daarvoor wilt gebruiken aan de hand van de breedte van de planken.

Nu deel je 360° door het aantal planken * 2, dat geeft je de hoek die je aan beide kanten van de plank moet maken.

Als je geen halve cirkel wilt maar iets dat minder sterk rond loopt dan moet je de afstand van voor to achter als koorde nemen en een hoogte voor de deksel bepalen. Vanuit dit cirkelsegment kun je de radius bepalen.
 
Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
139
69
‘s-Hertogenbosch
Gewoon uitslag van maken en uitzetten met de maten van je plankjes. Hoeken zijn dan op te meten…. Je kunt alles berekenen, maar telfouten sluipen er in, en je hebt het te laat in de gaten als je geen overzicht hebt….
Klinkt misschien ouderwets, ik geef toe, dat is het misschien ook wel maar ik heb het sneller uitgetekend dan berekend……
Dit is mijn visie, maar misschien zijn anderen slimmer en sneller…..
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: verwa

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Klinkt misschien ouderwets,
Neen. Het heeft het voordeel dat niet al je planken even breed hoeven te zijn of dat je evenveel planken moet gebruiken zoals een kuiper dat bij wijnvaten doet.

Je maakt de kopse kanten en zet per twee latten de hoek uit. Vrijwel alle verbindingen kun je met constructie en projectie aftekenen op het hout. Ik denk niet dat ze vroeger op de LTS geleerd hebben hoe ze een dubbel verstek moeten uitrekenen, maar wel hoe je het stap voor stap aftekend.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: verwa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.