Hoe beginnen met houtbewerking.

bobs

Nieuw lid
2 jan 2022
2
0
rijswijk
Hallo,

Ik heb veel filmpjes gezien op youtube over hoe een tafelblad maken.
Ik zou graag zelf wel eens willen proberen er één te maken.
Probleem is dat ik in een flatje woon en mijn buren het geluid van machines niet leuk gaan vinden.
Ik zou graag advies willen over hoe ik dit het best kan doen?
Vooral het plat maken van het tafelblad weet ik niet hoe ik dat zou kunnen.
Een vandikte machine heb ik niet.
Ik woon in Rijswijk


Bedankt,
Bobs
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

wanneer het niet in jouw flatje kan, dan zijn er een paar mogelijkheden:
1) een plek zoeken waar je met je eigen materiaal aan de slag kan
2) op dit forum aan een collega vragen of je bij hem terecht kan + hij je wil helpen
3) een cursus houtbewerking volgen waar alles voorhanden is
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ken iemand die zijn machines op drie hoog heeft. En af en toe wat maakt. Je moet dan wel goed doseren. Maar het is vere van ideaal
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Vanuit Rijswijk is het goed te doen naar Delft, toch?
Ik heb een paar jaar geleden de basiscursus gedaan bij Brechje: Cursus meubelmaken / houtbewerken
Als je die afgerond hebt (en geleerd hebt hoe je veilig met de machines kunt werken) zou je in de gevorderde cursus je tafel kunnen maken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Is er een "Stadswerkplaats" o.i.d. in Rijswijk of omgeving? Op zo'n locatie staan machines en gereedschappen die je na afspraak kunt gebruiken tegen een redelijke vergoeding.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een schuur en dus makkelijk praten... Maar je kunt overwegen om je focus te leggen op werken met handgereedschap. Maakt nog steeds wel wat herrie, maar handschaven is een stuk verdraaglijker dan het gejank van machines.
 

bobs

Nieuw lid
2 jan 2022
2
0
rijswijk
Bedankt voor alle reacties en het warme welkom. Ik reageer even overal op.
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

wanneer het niet in jouw flatje kan, dan zijn er een paar mogelijkheden:
1) een plek zoeken waar je met je eigen materiaal aan de slag kan
2) op dit forum aan een collega vragen of je bij hem terecht kan + hij je wil helpen
3) een cursus houtbewerking volgen waar alles voorhanden is
1 en 2 lijken goede ideen. 3 Niet omdat ik dan mijn project heen en weer moet slepen vanwege beperkte welkomheid. 1 en 2 ga ik wel proberen. Misschien zijn er mensen die een werkplaats willen delen in kosten en gebruik.
Ik ken iemand die zijn machines op drie hoog heeft. En af en toe wat maakt. Je moet dan wel goed doseren. Maar het is vere van ideaal
Ja, eens.
Vanuit Rijswijk is het goed te doen naar Delft, toch?
Ik heb een paar jaar geleden de basiscursus gedaan bij Brechje: Cursus meubelmaken / houtbewerken
Als je die afgerond hebt (en geleerd hebt hoe je veilig met de machines kunt werken) zou je in de gevorderde cursus je tafel kunnen maken.
Ja Rijswijk ligt vlakbij delft.
Hoe veel tijd mag ik daar aanwezig zijn om dat te kunnen doen?
Zijn daar ook aparte ruimtes om bijvoorbeeld epoxy te kunnen laten harden?
Ik heb een schuur en dus makkelijk praten... Maar je kunt overwegen om je focus te leggen op werken met handgereedschap. Maakt nog steeds wel wat herrie, maar handschaven is een stuk verdraaglijker dan het gejank van machines.
Ik dacht ook aan een ander project bedenken wat wel thuis kan en ik ook leuk vind. Ik heb nog niets bedacht.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ja Rijswijk ligt vlakbij delft.
Hoe veel tijd mag ik daar aanwezig zijn om dat te kunnen doen?
Zijn daar ook aparte ruimtes om bijvoorbeeld epoxy te kunnen laten harden?
Het antwoord op je eerste vraag staat volgens mij redelijk goed beschreven op de site. Heb je die bekeken?

Voor zo ver ik weet zijn er geen aparte ruimtes, maar in overleg is er volgens mij veel mogelijk. Bel Brechje even, dan heb je sneller antwoord denk ik. (Ik weet ook niet hoe het nu gaat met de hele lockdown etc)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Is er een "Stadswerkplaats" o.i.d. in Rijswijk of omgeving? Op zo'n locatie staan machines en gereedschappen die je na afspraak kunt gebruiken tegen een redelijke vergoeding.
hier heb ik ook meerdere keren naar gezocht. Maar helaas niets kunnen vinden. Dus als iemand dit wel kent, dan hoor ik het graag (woon in Nootdorp).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.