Hoe afronden met frees

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
De frees blijft voor mij een ongrijpbaar apparaat.

Ik probeer iets te doen wat volgens mij redelijk eenvoudig zou moeten zijn, maar kom er niet uit. Ik ben bezig een eenvoudig houten werkstukje te maken. Rammelaar voor een baby. Nou wil ik de kanten van het werkstuk afronden. Dus frees gepakt en freesbitje. Ik heb online wat gezocht en zie veel video's waarin mensen de frees langs het werkstuk halen en huppa, mooi afgeronde kanten. Lijkt simpel. Blijkt voor mij lastig. Ik heb op bijv. deze pagina gelezen hoe het zou moeten en dat lijkt toch helder beschreven. Toch krijg ik niet het gewenste resultaat. In het engels gaat het om 'how to round over an edge with a router'. Dus een rand afronden met een frees. Ze doen dat met een 'roundover bit'. Ik gebruik een freesbit dat volgensmij hetzelfde is als in de video's die ik online zie, maar krijg toch iets anders.

Heb meerdere freesbits geprobeerd die lijken op de freesbits in de video's en de omschrijving op de pagina waarnaar ik hierboven verwijs. Ik heb geprobeerd de freesbit hoger en lager in mijn frees te plaatsen en ik heb geprobeerd om de kogellager die de freesbit geleidt te vervangen door een met een kleinere en een grotere diameter. Nog steeds niet het gewenste resultaat en al wat ik wil is een afgronde kant.

Bijgevoegd foto's van de freesbit die ik gebruik en een voorbeeld van het resultaat dat ik krijg en niet wil, namelijk een afronding maar dan met een extra rand.
Hoop dat helder is wat ik bedoel en iemand weet wat ik verkeerd doe.

Mogelijk gebruik ik een 'beading bit' (in Engels) ipv een 'Roundover bit'?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.47 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.47 (1).jpeg
    17,3 KB · Weergaven: 35
  • WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.47.jpeg
    WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.47.jpeg
    18 KB · Weergaven: 32
  • WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.50.jpeg
    WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.19.50.jpeg
    29,2 KB · Weergaven: 34
  • WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.20.42.jpeg
    WhatsApp Image 2024-10-18 at 16.20.42.jpeg
    33,4 KB · Weergaven: 57

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
Ondertussen heb ik nadat ik dit gelezen heb, het idee dat mijn freesbit 'dieper' in de frees moet om te voorkomen dat ik naast een afronding ook die extra lijn krijg, maar de freesbit zit al helemaal zo ver in de frees als mogelijk is.

Overigens toont deze youtubevideo vanaf 2:19 wat ik wil doen
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
Sorry als ik hiermee op je tenen trap, maar gebruik je wel een diepte verstelbare frees? Het is mij niet duidelijk of je die 'extra rand' nu wel of niet wil. Maar simpelweg als je het niet wilt moet je de frees minder diep instellen. Het bitje is ook niet een die ik zelf zou gebruiken voor een roundover. Het lijkt er namelijk op dat de lager verder uitsteekt dan het mesje, waardoor het hout pas pakweg 5mm boven de lager pas wordt verwijderd.En de diameter van de roundover is ook zeer klein. Je zou het met een blokschaafje en wat schuurpapier kunnen doen, indien het zo minimaal is.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
Oh ja, om hier nog aan toe te voegen, zo'n diepte verstelbare frees (bovenste plaatje van Luccio) maakt het ook mogelijk om materiaal beetje bij beetje weg te nemen naarmate je dieper gaat. Dit heeft als positief gevolg dat het vaak netter eruit komt, ipv in 1 keer een heel groot stuk weghalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvisser en PdenB

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
Sorry als ik hiermee op je tenen trap, maar gebruik je wel een diepte verstelbare frees? Het is mij niet duidelijk of je die 'extra rand' nu wel of niet wil. Maar simpelweg als je het niet wilt moet je de frees minder diep instellen. Het bitje is ook niet een die ik zelf zou gebruiken voor een roundover. Het lijkt er namelijk op dat de lager verder uitsteekt dan het mesje, waardoor het hout pas pakweg 5mm boven de lager pas wordt verwijderd.En de diameter van de roundover is ook zeer klein. Je zou het met een blokschaafje en wat schuurpapier kunnen doen, indien het zo minimaal is.
Je trapt niet op mijn tenen. Ik ben al lang blij dat mensen de moeite nemen te reageren op mijn vragen. Ik wil de extra rand niet. Zie de youtube video.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
De frees die jij gebruikt heet een duivenjager. Wil je dat randje niet dan heb je een afrondfrees nodig. Kan ook met een duivenjager maar dan moet je de diepte aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
De frees die jij gebruikt heet een duivenjager. Wil je dat randje niet dan heb je een afrondfrees nodig. Kan ook met een duivenjager maar dan moet je de diepte aanpassen.
Dank voor je reactie. Zie bijgevoegd de freesbits die ik in mijn bezit heb. De rood omcirkelde is de freesbit die ik geprobeerd heb te gebruiken. Klopt het dat er dan geen afrond-freesbit tussen deze freesbits zit en ik een andere moet aanschaffen? Of zit er wel een tussen die ik kan gebruiken?
 

Bijlagen

  • freesbits.png
    freesbits.png
    777,1 KB · Weergaven: 37

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.861
1.055
Omgeving Eindhoven
De frees die jij gebruikt heet een duivenjager. Wil je dat randje niet dan heb je een afrondfrees nodig. Kan ook met een duivenjager maar dan moet je de diepte aanpassen.
Bij een duivenjager is toch het lager kleiner dan de kleinste diameter van de frees en krijg je ook op de zijkant een rand?

Ik denk dat je wel de juiste frees gebruikt, met het juiste lager aangezien de zijkant wel mooi afgerond is, als ik naar foto 1 kijk.
Je hebt alleen je frees te diep staan.

ff snel een tekeningetje. Je moet de frees hebben staan zoals ik het groene vlak (= je hout) heb getekend. Dus de bovenkant van het hout (in jouw geval de onderkant, dus ook de voet van de freesmachine zoals fantic al tekende) exact gelijk met die punt. Het lager zorgt ervoor dat de andere kant gelijk blijft met het hout. Dus de rode lijnen op het rechter plaatje.
Als ik het inschat, heb jij 'm zitten zoals de blauwe lijn.
Afrondfrees.jpg
Het exact afstellen is een trial-and-error bij dit soort freesjes. Steeds een klein beetje verstellen tot het goed is. En liever 1/10 te ondiep dan iets te diep, want als de frees te diep in het hout zit ga de (dus) een randje zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Ik zag het niet goed. Bij een duivenjager is het lager kleiner. Je kunt hierbij twee rechte stukjes boven en onder een kwartrond laten staan. Bij jouw frees is het lager even groot als de diameter van het snijvlak aan de onderzijde. Als je deze inspant zoals fanatic hierboven aangeeft gaat het goed.
 

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
je moet dus zorgen dat de plaat van je freesvoet gelijk zit met de hoek van het freesje:
Bekijk bijlage 149053
Dit bleek uiteindelijk de tip die ik nodig had. Alle reacties waren nuttig overigens. Ik heb weer wat bijgeleerd.

Uiteindelijk bleek de combinatie van:

A: de voet zoals in foto 2 van @Luccio
B: de tip van @fantic

een combinatie op te leveren die de rand netjes afrondt.

Het blijft een beetje zoeken / trial and error. Lang leve de proefstukjes alvorens met het echte werkstuk aan de slag te gaan.

En hartelijk dank aan iedereen voor de nuttige antwoorden! Dank!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.861
1.055
Omgeving Eindhoven
Goed dat het nu gelukt is, daarvoor zijn wij hier toch ook?

Ik ben nog even aan het teruglezen en deze opmerking triggert mij trouwens nog wel:
het idee dat mijn freesbit 'dieper' in de frees moet om te voorkomen dat ik naast een afronding ook die extra lijn krijg, maar de freesbit zit al helemaal zo ver in de frees als mogelijk is.
Om de hoogte te verstellen, zit er een draaiknop aan de voet van de frees. Je spant dus NIET het freesbit zelf dieper of minder diep in de machine (dat laatste is ook zeer gevaarlijk, de freesbit kan dan losraken).
Je moet je freesbit helemaal in de machine stoppen, zover als die erin gaat, en 'm dan een mm of 3 terughalen. En dan vastdraaien.
Op sommige frezen (meestal de wat duurdere) stat ook een streepje tot waar ze in de machine moeten.

En nog iets over het filmpje wat je linkt, deze man is wel heel gevaarlijk bezig, zo dicht met zijn vingers bij de draaiende frees. Het hout hoeft maar een klein beetje te happen (wat snel gebeurt bij een frees) en de vingers zijn niet meer zoals ze horen te zijn o_O
Bij dit soort kleinere stukken hout is het veiliger om ze vast te klemmen op iets groters (zeker met minder ervaring).
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
224
119
‘s-Hertogenbosch
Vroeger werd ons nog geleerd om eerst een proefstukje te maken bij elke frees instelling…. Dit hield ook in om alle veiligheid in te stellen…. Op die manier als je dat jezelf hebt aangeleerd doe je ook aan risico analyse.
Mijn tip gewoon uitproberen op oefenhout met elke frees die je hebt en op die manier je gereedschap leren kennen en gebruiken maar ook inzicht te krijgen wat het kan.
Je freesjes zien er nog ongebruikt uit ( zo zonder stof),
Oefening baart kunst, hebben ze wel eens tegen mij gezegd, is trouwens een tip die ik je mee kan geven, let op je vingers maar alles wat een ander kan kan jou uiteindelijk ook lukken. ….
Succes John.
 

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
40
3
Utrecht
Goed dat het nu gelukt is, daarvoor zijn wij hier toch ook?

Ik ben nog even aan het teruglezen en deze opmerking triggert mij trouwens nog wel:

Om de hoogte te verstellen, zit er een draaiknop aan de voet van de frees. Je spant dus NIET het freesbit zelf dieper of minder diep in de machine (dat laatste is ook zeer gevaarlijk, de freesbit kan dan losraken).
Je moet je freesbit helemaal in de machine stoppen, zover als die erin gaat, en 'm dan een mm of 3 terughalen. En dan vastdraaien.
Op sommige frezen (meestal de wat duurdere) stat ook een streepje tot waar ze in de machine moeten.

En nog iets over het filmpje wat je linkt, deze man is wel heel gevaarlijk bezig, zo dicht met zijn vingers bij de draaiende frees. Het hout hoeft maar een klein beetje te happen (wat snel gebeurt bij een frees) en de vingers zijn niet meer zoals ze horen te zijn o_O
Bij dit soort kleinere stukken hout is het veiliger om ze vast te klemmen op iets groters (zeker met minder ervaring).
Blij dat ik dit nog even lees en dat je de moeite hebt genomen dit nog even toe te voegen.

Met dieper in de frees bedoelde ik in dit geval (toen ik de invalvoet gebruikte) de diepte van de frees en niet van de freesbit.

Werkstuk langs de frees halen (ipv frees langs werkstuk) zoals in de video heb ik echter wel gedaan. Maar dat is dus gevaarlijk begrijp ik. Ga ik niet meer doen.

Maar is dat niet ook hoe men dat doet als men zelf een freestafel bouwt? Dat je de frees op zn kop hebt en werkstuk er langs haalt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Dat doe je inderdaad ook met een freestafel. Mijn tip begin groot. Hoe kleiner het werkstuk des te gevaarlijker het wordt. Hoe minder je afneemt des te makkelijker gaat het. Dergelijk kleine werkstukken zou ik eerst ergens op klemmen en dan frezen. Juist de overgangen waar de richting van het hout wisselt zijn gevaarlijk. Er zijn ook start pinnen voor op de freestafel. Daar zet je eerst je werkstuk tegenaan en dan pas naar de frees. Begin niet met kleine stukken maar met grotere of lange stukken.
Een freestafel is vele malen minder gevaarlijk dan wat de man deed in het filmpje.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
224
119
‘s-Hertogenbosch
Een andere tip is ALTIJD tegen de freesrotatie in te gaan met name bij het inzetten of invallen.
Ga je met de frees mee, dan wordt je hout ook meegenomen met alle gevolgen van dien als je met je vingers in de buurt bent. 10000 toeren kun je niet bijhouden met kijken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.979
859
Enschede, Twente
Ik heb na de eerste reactie het gamma aan antwoorden allemaal maar overgeslagen (sorry), want volgens mij is het uitgangspunt al fout: voor het 'afronden' van een rammelaar ga je geen machine gebruiken. Dat doe je met de hand. Gebruik een shinto-rasp, een houtsnijmes, een rasp, een vijl, schuurpapier, of doe het desnoods langs een betonnen stoeprand —— het gaat hier om handgevoel en subtiele overgangen. Over iets wat een peutertje ter hand neemt. In dit geval is alles wat naar mechaniek en zo riekt volkomen verwerpelijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.