Historisch hout?

robdewolf

Nieuw lid
6 jan 2020
3
0
Hallo allen,


Ik zal me eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Rob, 43 jaar en naast mijn werk altijd bezig met het ontwerpen en creëren van eigenlijk van alles. De ene keer is het iets met domotica, de andere keer iets in de tuin en een andere keer iets met hout. Ik kom altijd wel iets tegen dat mijn interesse wekt en waar ik mee aan de slag ga. Zodoende bezoek ik ook dit forum om bijvoorbeeld informatie in te winnen, inspiratie op te doen, maar ook om advies te vinden voor klussen en de aanschaf van gereedschap.


Sinds enige tijd ben ik begonnen met het maken van meubels en andere kleinere projecten en loop ik hierbij tegen het gemis van een werkplaats aan. Na slim onderhandelen mag ik het tuinhuis uitbouwen zodat ik een werkplaats voor mijzelf en een schilderhoek voor mijn vrouw kan creëren:) Voor de gevel van de uitbouw maak ik gebruik van verzaagde bankirai vlonders en dikke verzaagde balken.


Hier kom ik op de reden voor mijn post. In het polderpark waar ik naast woon is er kortgeleden extra diep gebaggerd. Hierbij is een heleboel oud materiaal naar boven gekomen, alsook een aantal dikke balken. Deze hebben ik weet niet hoe lang onder de modder gelegen. Ik heb 3 van deze 6 meter lange, 7cm dikke en 25 cm hoge balken op een tweetal gekoppelde dolly's naar huis gesleept. Ik heb ze zo goed als mogelijk schoongemaakt, maar ik ben bang om ze te verpesten omdat ik niet weet hoe en waarmee ik verder kan.


Ik heb een aantal foto's van de balken bijgevoegd en zou graag willen weten welk soort hout het is en hoe ik ze zo mooi mogelijk kan restaureren. Ik wil ze gebruiken als dakspanten en gebint en als eye candy dus ze komen duidelijk in het zicht. Belangrijkste is dat de nerfstructuur en oorspronkelijke kleur naar boven komen.


Als kers op de taart ben ik heel erg benieuwd hoe oud deze balken zijn en waar ze voor gebruikt zijn. De enige bouwwerken die in het park hebben gestaan zijn een knottermolen uit 1629 en een versterkte boerderij/ kasteel uit omstreeks 1300.

Maar goed, ik heb een levendige fantasie, dus waarschijnlijk is het minder spannend.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.


Gr Rob





20200419_201843_copy_1024x768.jpg20200419_201835_copy_1024x768.jpg20200419_201911_copy_1024x768.jpg20200419_201750_copy_1024x1365.jpg20200420_085210_copy_1024x768.jpg20200419_201804_copy_1024x1365.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De huidige kleur kan je houden door een transparante matte afwering te kiezen.
de oorspronkelijke houtkleur is weg door het lang in de modder leggen.

gezien de afmeting denk ik dat het niet om hele oude balken gaat de verhouding hoogte breedte is modern
 

robdewolf

Nieuw lid
6 jan 2020
3
0
Goede vraag. Toen ik de balken schoonmaakte met water, kleurden de balken donkerbruin. Ze droogden weer grijs op. Ik ben er vanuit gegaan dat het 'natte donkerbruin' de originele kleur zou zijn. Die kleur zou ik graag terugzien, maar misschien is dit niet mogelijk. Wbt het oppervlak zou ik dit willen houden zoals het nu is. Wel schoonmaken en schuren bijvoorbeeld, maar geen dikke lagen eraf halen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het is naaldhout, wellicht fijnspar of den. Een mooi fijne kwaliteit met smalle jaarringen. Uit Scandinavië?
Het doet mij denken aan damwandplanken, voor een loswal of zo.
Je wilt ze gebruiken voor een dragende constructie. Check goed of het hout niet bros is geworden door er een flinke proefbelasting op te zetten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt wat verschillende afwerkingen proberen op een proefstukje?

Olie maakt hout altijd donkerder, dus goed afborstelen en olie er op. Is het dan niet donker genoeg, dan olie met een donkere kleur.
 
Laatst bewerkt:

robdewolf

Nieuw lid
6 jan 2020
3
0
Dank vast voor de adviezen. Is het nog aan te raden om als laatste bewerking voor bijvoorbeeld olie het geheel met Scotch brite op te schuren?

Overigens zullen de balken niet dragend zijn. Ze komen tegen de bestaande muur aan. Ik durf het niet aan ze een dragende functie te geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.