Het vervolg op het bureautje en de room divider....een koffie/salon tafeltje....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De room divider en het bureautje zijn inmiddels afgelakt en afgeleverd op de woonlokatie van zoonlief.Nu deze meubeltjes waren geplaatst, konden we goed zien wat er verder nog kon qua ruimte: als je niet uitkijkt, staat zo'n kamer snel vol als de meubeltjes te groot worden gekozen. De keuze kwam al snel op 2 kleine launge fauteuiltjes en daar zou dan een rond salontafeltje bij moeten komen (diameter 60 cm ongeveer). Zo kunnen we toch een zitje creëren, zonder dat het meteen te vol wordt. De stoeltjes was nog even een stap te ver, die hebben we dus besteld. Maar dit tafeltje kan ik helemaal op de draaibank maken:geek:.....dus dat gaan we dan maar doen:unsure:. Materialen van keuze: ik had nog een stevige lap teak liggen: daar maak ik het blad uit. Voor de pootjes gebruik ik een restje essen, een paar stukken brandhout en een paar stukjes teak. Het brandhout blijkt esdoorn te zijn met wat slaap en scheurtjes....eens zien wat er van over blijft.
IMG_0674.jpg
Een van de 4 stukken brandhout, beetje in de richting van 4-kant gezaagd vanmiddag.
IMG_0675.jpg
Het stuk teak: 180cm lang, 23 cm breed, 4,5 cm dik. Die ga ik samenvoegen zodat er een blad van rond 60 cm uit kan.
IMG_0677.jpg
En hier eerst maar eens rondhout van gemaakt. Eerst maar eens een beetje laten drogen, het hout was nogal vochtig. Aan de achterkant zit al een pen om ze in de klauwplaat vast te kunnen zetten. Ik heb overigens een plan ' B' : als het met dit hout niet lukt, heb ik nog iets anders achter de hand. Wordt vervolgd....
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Tafeltje extravaganza:unsure:....Het blad gaat dus m'n eerste segmentwerkje worden:p!! Beetje noodgedwongen, dat wel. Maar dat gaat de pret niet drukken. Ik had de teak stukken bot tegen elkaar kunnen lijmen, net als een gewoon tafelblad - met de nerf 1 kant op, maar dat vond ik voor een rond tafeltje niet deftig. Dus besloot ik om taartpuntjes te zagen uit het beschikbare hout: dan kan ik de nerf van het middelpunt naar de buitenkant laten lopen. Om het allemaal niet de grof te maken, heb ik de cirkel in 16 segmenten opgedeeld. Uit het teak kon ik 14 segmenten halen...Ik had nog een mooi stuk essen ligggen dat over was van het bureautje. Daar kon ik bij elkaar 4 puntjes uit halen. Aldus geschiedde:
IMG_0678.jpg
Ik moest er wel 2 samenstellen, anders paste het niet. Naar da's geen ramp. Hier de eerste.

IMG_0679.jpg
En hier de tweede.
Dan heb ik eerst een sleetje gemaakt voor de cirkelzaag, zodat ik de 16 segmenten allemaal gelijk kan zagen qua vorm en hoeken.
IMG_0680.jpg
Zoiets dus. De aanslag onder een hoek van 11,5 graden (ongeveer). Had indien exact dus 11,25 graden moeten zijn. Maar beter ietsje ruimer dan iets te krap: er naderhand iets afzagen om de cirkel perfect rond te maken is altijd gemakkelijker dan iets erbij zagen:rolleyes:...
IMG_0681.jpgIMG_0681.jpg
Eerst de segmenten ruwweg in de vorm zagen op de lintzaag en dan....
IMG_0682.jpgIMG_0682.jpg
Een stapel segmenten klaar om op maat e.d gezaagd te worden. Ik heb een Freud zaagblad in de zaagtafel zitten hiervoor. Voordat ik met de segmenten aan de gang ging heb ik eerst een proefstuk gemaakt, om te controleren of de zaagvlakken netjes haaks zijn: dat zijn ze. En keurig glad ook: ik hoef daar slechts in een enkel geval nog een schuurpapiertje overheen te halen voordat ik ga lijmen.
IMG_0683.jpg
En dan eens tegen elkaar aan leggen. De kwarten zijn ruimer dan 90 graden, maar dat was verwacht. Die kan ik straks netjes op 90 graden zagen zodat er een volle cirkel van 360 graden gemaakt kan worden. Ik ga nog wel schuiven met de teak segmenten om te kijken of ik de tekening/looprichting nerf wat gebalanceerder kan krijgen. Morgen gaan we lijmen en dan.....draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat lijmen nam meer tijd dan gedacht.....ik heb van dat hele proces geen foto's gemaakt, dus qua beeld materiaal zit er een sprongetje in het verhaal.
IMG_0690.jpg
Wat deze foto dus niet allemaal laat zien: de kwarten zijn allen netjes 90 graden gezaagd en toen tegen elkaar gelijmd. Het teak eerst ontvetten met wasbenzine en dan met bruislijm (ofwel D4) samengevoegd. Dat zijn de lichte spoortjes die je op de diverse naden ziet lopen: een mooi schuim spoortje.
Op de zijde die straks de bovenzijde van het tafelblad wordt, heb ik een prop gelijmd die ik meteen op maat heb gedraaid voor inspannen op een grote klauwplaat met de zwaluwstaart bekken. Die draai ik er straks helemaal af als ik die zijde ga afdraaien. Ook die prop met de D4 lijm vast gelijmd.
Eenmaal ingespannen (vandaag dus) zat het blad goed en stabiel vast: vertrouwen moet er zijn als er zo'n stuk ingespannen staat:giggle:.
IMG_0691.jpg
Zo. We kunnen beginnen....
IMG_0692.jpg
De achterzijde begint vorm te krijgen. In ieder geval is ie nu rond, het vlak is afgedraaid en naar de rand toe wordt ie dunner. Beetje retro:unsure:....
IMG_0693.jpg
En dan na het afdraaien en de eerste schuurgang. Hier is goed te zien dat de lichte punten niet helemaal netjes bij elkaar komen in het midden: tijdens het lijmen toch ietsje verschoven. Aandachtspuntje voor de volgende keer. Dit is de onderkant van het tafeltje, maar dit gaan we aan de bovenzijde ook zien natuurlijk:rolleyes:...'Tom Poes, verzin een list', zoals heer Bommel zei.
Eerst maar eens een sparing draaien om hem aan deze zijde op te spannen.
In dit geval doe ik dat met m'n Multistar klauwplaatje met de grote klauwen.
IMG_0694.jpg
Die heeft niet zo'n groot kamertje nodig (87 mm diameter en 4 mm diep). Op droog hout werkt het perfect: muurvast!
IMG_0695.jpg
Het ziet er wat ielig uit, maar echt: het zit als een huis. De bovenkant van het blad kan onderhanden genomen worden....
IMG_0696.jpg
Ook hier maak ik dan even een sprongetje: dit is de afgewerkte bovenzijde van het tafelblad:giggle:. In het midden had ik een kamertje van 4-5 mm diep gedraaid. Van een reststukje essen een schijfje van de juiste diameter gedraaid en op 8 mm afgestoken. Deze in het kamertje gelijmd en dan afgedraaid. Vervolgens het hele blad tot en met korrel 150 geschuurd met de Mirka DEOS, vochtig gemaakt met een natte doek en dan afgeschuurd met korrel 240. Voor de foto opgepoetst met Osmo- hardwax olie naturel. Morgen de tweede laag en dan kan hij er voorlopig tegen. Op de achterzijde heb ik de plaats voor de gaten afgetekend m.b.v. de verdeler die op de hoofdspindel zit van de draaibank, waar straks de pootjes in gelijmd worden. Maar die moet ik eerst nog afmaken:unsure:...enfin: wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De pootjes....ik had het mezelf moeilijker gemaakt dan strikt nodig:unsure:. Had m'n werkvolgorde niet uitgeschreven. Dat is ook niet altijd nodig, maar in dit geval had het me wat werk bespaard. De pootjes worden opgebouwd uit 3 onderdelen (stukje teak als voetje, stuk esdoorn met slaap als poot en bovenaan nog een stukje essen om op lengte te komen). Als ik dit stukje nu had uitgeschreven, had ik er ook een schets bij gemaakt met maatvoering en was dan pas begonnen. Nu had ik de teak voetjes al onderin de esdoorn pootjes gelijmd, die allemaal wat in lengte verschilden. Ze moesten wel alle vier dezelfde lengte hebben, voordat ik de essen prop er in kon lijmen en kon gaan afdraaien. Maar dat was wel aan de zijde van het esdoorn waar ik een pen aan had zitten om het pootje in de klauwplaat te kunnen zetten.
🤓!
IMG_0697.jpg
Hier heeft de Multistar me weer geholpen! Op het uiteinde een conisch stukje gedraaid, dat achterin de klauwplaat in een ring valt en op het cilindrische deel pakken de klauwtjes hem. Zo kon ik de pootjes op lengte afdraaien en er in de kopse kant een gat in boren om de essen prop met pen in te lijmen. Weer wat geleerd!
IMG_0698.jpg
Toch maar weer de platte beitel gepakt om de pootjes mooi glad te draaien - die kleine krulletjes geven toch wel een kick😁. Dan geschuurd tot 240. Met Cut&Polish gepolijst en afgewerkt met MicroCrystaline was. Het blad heeft een zacht matte glans, dat wilde ik op de pootjes ook.
En dan vanmiddag het resultaat aan de chef kunnen tonen:
IMG_0699.jpg
IMG_0700.jpg
de verdikking boven aan de pootjes is niet bij alle vier gelijk. Dat is gedaan om aan te tonen dat het hier om een uniek stuk gaat😇....
Nog even de afmetingen: rond 61 cm, hoogte vanaf de vloer tot bovenkant blad 46 cm. Een hoop nieuwe dingen geprobeerd, ik ben best wel tevreden met het resultaat. En o ja....er zat een heel klein wiebeltje in het tafeltje (ietsje ongelijke lengte pootjes). Door de meubelviltjes wat asymetrisch te plaatsen onder de voetjes was ook dat opgelost.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Hout werkt.....

Helaas.....er komt een vervolg op dit verhaal😭....en dat vervolg ga ik onder een ander hoofdstuk posten want - moet ik met andere technieken dan het houtdraaien oplossen.

Nadat het salontafeltje een week of 2 in de woonkamer had gestaan, begon het blad te splijten op 1 van de lijmverbindingen. Eerst een kiertje van een mm of 3 op de buitenrand. Maar nu na een nog tijdje gegroeid tot een volwassen spleet van pakweg 1,5 cm.
IMG_0714.jpg
Met als gevolg dat het rond het midden ook niet meer lekker zit:
IMG_0715.jpg
Dit had ik kunnen weten: hout werkt in de breedte altijd meer dan op de lengte.
Verdrietig wordt ik er wel van. Maar goed: voor elk probleem is een oplossing te vinden. Wordt vervolgd in een ander draadje....Leerpunt bij dit werkstuk: houd rekening met de spanningen die er in kunnen ontstaan. Bij 'normale' tafelbladen doen we dat ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.