Het slijpen van een mes, uit de hand, met slijphulp of elektrisch?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat er wel een aparte rubriek over messen komt. En om het andere draadje over slijpen niet te verstoren, heb ik maar een nieuw draadje gemaakt.

Ik kijk met enige regelmaat de filmpjes van Knifecenter, een messenwinkel uit Amerika. En nu we het er toch over hebben, ook wel die van Nick Shabazz...
Dit filmpje kwam net online en gaat over het slijpen van messen. Ze hebben 3 dezelfde messen in D2 staat, wat best lastig is om goed scherp te krijgen, en gaan onafhankelijk van elkaar slijpen.
Ik slijp mijn keukenmessen, hobby -en zakmessen uit de hand, maar heb ook een wat duurder mes waar ik eigenlijk wel de crispy fabrieks snede van zou willen behouden. Een apparaat zoals de worksharp lijkt me wel wat. De mooiste op dat gebied is de TS Prof, maar die komt uit Rusland en is niet of heel soms leverbaar, en erg duur. Nou ja, kijk maar, ik vond het een erg leuk filmpje.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ope1967

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Gemiddeld genomen slijp ik mijn messen ook uit de hand. Maar bij mij veranderd de geometrie van de snede dan toch soms langzamerhand na langere tijd. Om het weer helemaal terug te brengen naar een mooie, vlakke en strakke snijhoek heb ik het Lansky slijphulp aangeschaft jaren geleden. Werkt relatief snel en goed. Is een beetje hetzelfde principe als die getoond in het bovenstaande filmpje, maar is eenvoudiger en voor onder de 100 euro heb je een setje.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Leuk filmpje Jaap. Enige weken geleden zag ik dit filmpje en ging ik op zoek of deze versie hier verkrijgbaar is.
Ik slijp mijn messen op de tormek. Mijn grootste koksmes krijg ik daar met de jig niet goed scherp. Alle andere (kortere) wel. Ik wil niet gaan oefenen met een damststalen mes. Nu zit er een groot verschil tussen een Youtube filmpje en de praktijk. Ik wil zo'n ding wel eens testen.
Moet ik wel even weten of ik het budgettair kan verantwoorden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo'n slijper is ook goed zelf te maken. Wat speciale onderdelen om de slijpsteentjes in te klemmen etc zouden we een kleine serie van kunnen 'laten' maken. Zelf vind ik de messenhouder zelf, die secuur 180 graden draait ook erg mooi.

jaap



 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Kwestie van op de juiste manier inweken, inkleden en voorbereiden naar de penningmeester thuis ........
Hoe zal ik dit zeggen? In dit geval ben ik de penningmeester en die beheerd ook de verzameling. Ik ben er niet van overtuigd dat ik dat ding nodig heb. (nog niet)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik slijp mijn keukenmessen, hobby -en zakmessen uit de hand, maar heb ook een wat duurder mes waar ik eigenlijk wel de crispy fabrieks snede van zou willen behouden.
Ik snap die gedachte wel. Ik heb eens een prijzig damast-stalen koksmes gekregen, een genot om mee te werken. Ik denk dat ik redelijk kan slijpen, maar de eerste keer een duur mes uit de vrije hand op de slijpsteen leggen, vond ik heel spannend. Juist omdat ik het spannend vond, maakte ik meer fouten dan nodig. Nu zie ik het meer als een gebruiksvoorwerp en gaat het slijpen uit de vrije hand soepel. De paar krasjes rondom de snede zijn zonde, maar die zie ik als leergeld.
Zo'n slijper is ook goed zelf te maken. Wat speciale onderdelen om de slijpsteentjes in te klemmen etc zouden we een kleine serie van kunnen 'laten' maken.
Zeker! Dan is het ook zo te ontwerpen dat je je eigen slijpstenen kan gebruiken, in plaats van gebonden te zijn aan de (dure) stenen van één systeem. Als ik de 3 voorbeelden zo zie, zou ik zelf kiezen voor de tweede variant, waarbij de steen vlak blijft en het mes in de juiste hoek wordt gezet. De as van de steen eventueel in hoogte verstelbaar om makkelijk te compenseren voor verschillende dikte stenen.

Wat ik me bij dit soort systemen trouwens afvraag: hoe compenseren ze voor de hoekverandering door draaiing van de steen? Bij lange messen legt de steen best een booglente af, waardoor de effectieve hoek verandert - vergelijk het met een schaaf schuin op het hout zetten. Zonder compensatie zou de slijphoek dus veranderen over de lengte van de snede.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik slijp uitsluitend mijn japanse keukenmessen met de hand, kijk eens naar filmpjes van Korin of Never a dull moment op youtube. Vooral die laatste is erg leuk om te zien. Hij is nog niet zolang bezig maar behandeld het hele skala van steen tot juiste hoek kiezen etc. Als mijn messen erg bot zijn haal ik ze over een 400 grid diamant steen en ga dan omhoog tot 8K grid en hierna soms een leren strop met groene pasta erop.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het liefst slijp ik ook uit de hand. Maar bij nieuwe messen en herstellen van een enkele of dubbele vouw gebruik ik de RUIXIN PRO! (Oeps hoofdletters) Enkele jaren geleden gekocht op Alie en worden nu aangeboden voor onder de 50 euro. Ben er zeer tevreden over heb er diverse losse slijpstenen bij gekocht Bij mijn setje kwamen 6 slijpstenen. Heb er inmiddels diamant en natuursteentjes bij gekocht. ( veel aanbieders op alie).
Het mooie van dit systeem traploos de graden van je vouw instellen en 180 grade draaibaar. Het neemt niet veel ruimte in opgeborgen toestand en is snel op te zetten.
Eenmaal de hoek van de vouw goed en een goede snede dan houd ik. deze met de hand bij (uit de hand bij ).
Alleen bij grote schade keer ik dan weer terug naar deze slijphulp. Je kunt in plaats van de stenen, die zonder gereedschap te wisselen zijn, ook diverse zoet vijlen vastzetten en gebruiken. De handgreep bij steen gebruik is traploos 180 graden verstelbaar (90 naar beneden, 90 naar boven)

Hier wat foto’s

B6E6CA19-183B-419A-9C15-96BB5BBCAEFA.jpeg
1A3AD008-4087-4594-9831-E38BF143D1EE.jpegAE9665AE-2E51-4884-8D76-7ED393FF572A.jpegE357F985-A8CB-432D-92B0-17B0F2FA994F.jpeg

Kortom een leuk setje net even gekeken de goedkoopste aanbieder €26,49 en gratis verzenden. Gewoon even zoeken op Alieexpress Ruixin Pro.
Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.