Het repareren en restauren van een oude Martin gitaar

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.839
Terkaple
www.woodworking.nl
Een houtbewerkster/gitaarbouwer uit de Oekraïne die deze oude en kapotte Martin weer speelbaar maakt. Ik zag zo veel kleine handige dingetjes en daarom hier gedeeld.

Was een heel nieuw bovenblad niet beter geweest? Weet niet wat dat met de waarde doet, maar ik weet ook niet of zo'n gerepareerd blad net zo mooi vibreert als een nieuwe/

jaap


 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Leuk, ik ben haar al eens eerder tegengekomen.
Ik denk dat de waarde omlaag gaat als het blad wordt vervangen. In dit geval zijn zoveel onderdelen van het instrument zo verknoeid geweest dat ieder 'echt' herstel de waarde alleen nog maar iets zal optrekken.

Ja, een gaaf blad met zangbalken en klampjes 'gonst' vast beter. Deze reparatie lijkt een middenweg van zoveel mogelijk terug naar oorspronkelijke staat met een aanvaardbare klank.

Kanttekeningen: Ik zou niet snel aan epoxy denken om kieren te vullen maar een materiaal met meer elastciteit en mogelijke omkeerbaarheid van hechting, geen secondelijm voor de kam (moet een collega die ooit weer vervangen dan trekt hij/zij mogelijk vezels van de nek mee bij het verwijderen) en de brug mag wat mij betreft in de juiste kleur zijn, liefst laten snijden uit dezelfde houtsoort als het origineel.

Vind dan weer mooi dat de 'versteviging' in de nek wordt vervangen door origineel materiaal. (kop leek wel nooit afgebroken/geknakt te zijn geweest).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.