Het is ondertussen al een lange tijd geleden dat ik een 'fatsoenlijk' houtproject onder handen heb gehad. Onder andere het maken van gereedschap en een halfjaar vrijwilligerswerk in Afrika hebben ervoor gezorgd dat mijn beitels en schaven ondertussen alweer aardig verroest waren. Ook had ik de afgelopen tijd een soort van 'houtmoeheid', er kwam zelfs geen idee naar boven drijven dat ik de moeite waard vond om daadwerkelijk in hout om te gaan zetten. Echter op een gegeven moment begon het toch weer te kriebelen en ben ik begonnen om een kindermodel Windsor stoel te maken. Een Windsor stoel is een type stoel met een rijke historie vanuit Wales en Engeland dat me al lang getrokken heeft. Na wat neuzen op het internet om wat achtergrondinformatie te verkrijgen en na het maken van het ontwerp heb ik afgelopen zaterdag daadwerkelijk de zaag in het hout gezet. Dat kun je direct erg letterlijk nemen omdat ik de stoel ga maken uit een esdoorn stam die al jaren ligt te drogen in mijn werkplaats. Ik volg in grote lijnen de traditionele manier voor het vervaardigen van dit type stoel, maar af en toe ben ik ook aan het smokkelen en zet ik de machines in om alles wat sneller rond te krijgen. Desondanks is het voor een groot deel handwerk vanwege de afmetingen van het hout, ik krijg het simpelweg niet onder de elektrische zaag of door de vandiktebank. Een perfecte oefening dus voor handschaven en ondanks dat ik al mijn schaven weer moest opknappen, slijpen en instellen bleek ik het gelukkig nog niet verleerd. ;-)
Een gedeelte van de tekening. Helemaal uitwerken doe ik het ontwerp niet, alleen de grote lijnen en werkvolgorde zijn op papier gezet. De zitting met odnerbouw staat al op papier, de rugleuning nog niet, dat komt later.
Even lekker buffelen met de handzaag. Het begin gaat nog wel, maar halverwege begint ie te klemmen ;-)
De draaibank heeft gelukkig een belangrijke bijdrage bij het maken van windsor stoelen. Ik kijk er nu al naar uit om straks de esdoornen poten en tussenregels te draaien. Dergelijk 'tussen de centers'werk is het draaiwerk waarvan ik het meest geniet.
Persoonlijk vind ik dat je een onderdeel pas kunt beoordelen op de vorm en verhouding als je het 1 op 1 in de hand hebt kunnen houden, dus worden er van vurenhout proefstukken van de poten en tussenregels gedraaid. Meestal begin ik zo dik mogelijk, en draai ik het hout net zolang af tot de juiste verhoudingen bereikt zijn.
Het splijten van de stam om zo de stukken voor de poten, tussenregels en zitting te krijgen.
Het is bijzonder mooi hout...
Een gedeelte van de tekening. Helemaal uitwerken doe ik het ontwerp niet, alleen de grote lijnen en werkvolgorde zijn op papier gezet. De zitting met odnerbouw staat al op papier, de rugleuning nog niet, dat komt later.
Even lekker buffelen met de handzaag. Het begin gaat nog wel, maar halverwege begint ie te klemmen ;-)
De draaibank heeft gelukkig een belangrijke bijdrage bij het maken van windsor stoelen. Ik kijk er nu al naar uit om straks de esdoornen poten en tussenregels te draaien. Dergelijk 'tussen de centers'werk is het draaiwerk waarvan ik het meest geniet.
Persoonlijk vind ik dat je een onderdeel pas kunt beoordelen op de vorm en verhouding als je het 1 op 1 in de hand hebt kunnen houden, dus worden er van vurenhout proefstukken van de poten en tussenregels gedraaid. Meestal begin ik zo dik mogelijk, en draai ik het hout net zolang af tot de juiste verhoudingen bereikt zijn.
Het splijten van de stam om zo de stukken voor de poten, tussenregels en zitting te krijgen.
Het is bijzonder mooi hout...