Het draaien van epoxy

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo
Ik zoek informatie over het draaien van voorwerpen die zijn gegoten van epoxy.
Ik wil graag weten welke epoxy kan ik het beste gebruiken en moet ik andere beitels hebben dan die ik bij houtdraaien gebruik ?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo
Ik zoek informatie over het draaien van voorwerpen die zijn gegoten van epoxy.
Ik wil graag weten welke epoxy kan ik het beste gebruiken en moet ik andere beitels hebben dan die ik bij houtdraaien gebruik ?
Daar worden vaak carbide gereedschappen gebruikt naar gewone draaigutsen gaat ook, het is niet per se harder ofzo. Soort epoxy hangt af van toepassing (snelheid, dikte, kleur). Mijn Merken: polyestershoppen, maar ik heb geen vergelijking gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik draai met enige regelmaat epoxy. Het liefst met gewone hss beitels. Alleen om de uiteinden zuiver rond te krijgen gebruik ik een HM (carbide) beitel, voor de laatste tiendes. Deze beitel is vierkant en dat is best nog wel lastig als je hiermee je gehele werkstuk wil draaien (schrapen) Een ronde HM beitel is weer makkelijker. De ene epoxy draait net weer anders dan de andere. Mijn epoxy moet zeker een week uitharden voor ik er redelijk mee kan draaien. Doe ik dat niet dan word de blank flexibel. Aluminite heeft daar geen last van (is ook geen echte epoxy)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.