Herstellen tuintafel

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
525
257
Wetteren, Belgie
We hebben een teakhouten tuintafel die vergrijsd is. Mijn vrouw zou nu toch liever de originele houtkleur zien dus dat wordt schuren. De tafel is gemaakt van recuperatie hout en heeft dus een aantal inlegstukken. Dat is blijkbaar niet zo goed gedaan want sommige van die stukken komen gedeeltelijk los en steken tot zo’n 1,5 mm boven de tafel uit. Ik dacht daar houtlijm tussen te spuiten, klemmen en daarna glad schuren. Lijkt dat een goede oplossing?

Op de tweede foto zie je de lijm die gebruikt is om barsten dicht te krijgen. Zou dit bruislijm kunnen zijn? Ik vind het niet mooi maar vrees dat er weinig aan te doen valt. IMG_3404.jpeg

IMG_3405.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.437
2.652
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat schuren wordt klooien, man
ik zou ze in stroken zagen
en door de vd steken
gaat jou een pak tijd besparen
en zelfs op pensioen is tijd beperkt
hopelijk hou je nadien nog voldoende breedte over

lijm er tussen is een euro'tje op zijn kant
meestal gebruiken ze hier epoxy

bruislijm is niet uv-bestendig
je kan de bovenste laag uitkrabben
gooi er daarna epoxy over

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: rinus en Superbra

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.255
503
hilversum
Dat is wel heel drastisch. Zie ik me niet direct aan te beginnen. Dat ding heeft een pak geld gekost en ik zou het niet graag verkloten...
Het is wel de snelste/makkelijkste/mooiste route.
Je zou met een bandschuurmachine hem kaal/vlak kunnen krijgen maar daar gaat wel de nodige tijd inzitten.
En als ik het verhaal goed begrijp is die nou ook al redelijk verkloot(niet lullig bedoeld) kan er alleen maar beter op worden.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
525
257
Wetteren, Belgie
Het is wel de snelste/makkelijkste/mooiste route.
Je zou met een bandschuurmachine hem kaal/vlak kunnen krijgen maar daar gaat wel de nodige tijd inzitten.
Een VVD heb ik niet en zie daar niet direct toepassing voor (behalve dit dan, maar dat zou ik ook kunnen uitbesteden). Zou een excenter schuurmachine beter zijn of is dat nog trager dan de bandschuurmachine?
En als ik het verhaal goed begrijp is die nou ook al redelijk verkloot(niet lullig bedoeld) kan er alleen maar beter op worden.
Klopt. Een jaar of twee, drie geleden gekocht en toen zag die er goed uit. Het is met veroudering dat de fouten zichtbaar worden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.437
2.652
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wist niet dat epoxy ook als lijm gebruikt werd. Is dat vloeibaarder dan houtlijm of is er een andere reden?
met epoxy heb ik geen ervaring
enkel met repair care, en dat is mi enkel in het geel verkrijgbaar
maar van epoxy staan hier veel berichten
houtlijm dien je in principe persend te gebruiken
ik heb wel structan gebruikt, maar daar is de opvuldikte tot een paar mm beperkt
voor houtlijm zit je voor buiten uitsluitend op D4, en dan nog
naar wat ik lees, vul je grote gaten met epoxy
in de kleur die je wenst + bestand tegen buitenomstandigheden
over naar familie

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.255
503
hilversum
Waarschijnlijk is er wel iemand in de buurt waar je de plankjes bij door de machine kan halen.
Bandschuurmachine is zo beetje het snelst, handschaaf zou ook kunnen,meer dan 1 route beschikbaar.

En ja meestal ziet alles er nieuwe goed uit ;)

• Leuk
Waarderingen: Superbra

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Bandschuurmachine gaat goed…. Begin met een niet te grove korrel omdat je niet weet hoe hard het afneemt ( hoe mors het hout is). Begin met de nerf mee. Heb je al meer ervaring met het afnemen met de bandschuurmachine kun je proberen om dwars over de tafel te gaan om het beter vlak te kunnen houden… blijf vooral bewegen met de machine want je schuurt er een Dell in. Als je veel lef hebt kun je gerust een korreltje 80 of 100 pakken maar ik zou beginnen te onderzoeken met 120 of hoger….probeer het anders eerst op een stuk balk wat zeker en vast nog wel ergens ligt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.