Herstellen & Onderhoud

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
shinglemaker.wordpress.com
Afgelopen zomer heb ik het dak van mijn opslag gekozen te herstellen en inderdaad het was tijd. Niet normal dacht ik tot dat ik me realiseerde de helling te flauw is om een goed afwatering te bevoerder. Nou ja, een les geleerdeIMG_0940.jpegIMG_0950.jpeg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.200
990
Enschede, Twente
Ernest, ik zag op je blog een post over Bentheimer steen en dat je teleurgesteld was over de kwaliteit van de slijpsteen. Ter informatie: de groeve waar de echte Bentheimer gedolven werd is al jaren geleden gesloten omdat-ie uitgeput was.
Echte Bentheimer is enkel nog te krijgen als oud product. Hier in Twente is het soms op oude boerderijen aanwezig in de vom van putranden en troggen.
Je bent dus het slachtoffer van oplichting.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
Slijpsteen waarover ik het minder blij mee bent is een steen van Thuringen die ik al jaren heb gebruikt. Die Bentheimer wat ik heb is mijn reserve en nog niet op de slijpmachine gemonteerd en als het de zelfde als de andere - ik heb een stuk of 3 a 4 van de ouwe hier op de boerderij liggen - is moeilijk te zeggen volgens de slijpsteen museum in Bad Bentheim wel. Ik ben ook langs bij de steen groeve in de buurt waar steen is gewonnen vanaf de middeleeuwen die is nog steeds in bedrijf hoor. Maar Bentheimer steen is een grote begrijp die houd meer in als slijpsteenen.IMG_0115.jpegGeen Bentheimer.
Bentheimer Steen was niet mijn eerste keuze. Dat was een Jurra steen maar ja, die Fransen die kunnen some moeilijk doen.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
Hoi Zot,
Die Haak dat is eigenlijk van de leidekker - een heel super mooi ding hoor - maar het principe in dit geval is precise het zelfde. Zoals jij het zeggen een spijker die gedekt met bovenliggende (houten) lei doorknippen .Hout is Tamme kastanje vervangen door eik. Lengte van de lei is 700mm met 1/3 in zicht. Dikte verloopt van ±13mm tot ca 0-5mm..

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.082
2.532
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hout is Tamme kastanje vervangen door eik.
zijn bij mijn weten 2 degelijke houtsoorten
alhoewel ik vermoed dat de castanea eerder voor binnengebruik is

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
453
205
Groene Hart
Tamme kastanje wordt ook veel gebruikt in afrasteringen van dunne spijlen castanea met boven en onder ijzerdraad,. Ik dacht dat het vegelijkbaar is qua eik voor buitentoepassing.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
moet je kijken, houtsoort maakt niks uit. Het beste houtsoort is hout die
voor de hand ligt en die makkelijk te splijten is.
De Russen maken hun dakbedekking van populier die prachtig mooi uientoren. De Zweedse gebruiken vurenhout de Poolse ook Oostenrijker lariks Fransen kastanje en de Engelse eiken enzovoort enzovoort …Ga eens in midden Frankrijk kijken niet alleen de daken maar ook de verdoemd gevels zijn bedekt met kastanje leien.Is prachtig hout wat vol looizuur zit.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.946
933
Enschede
ingoogni.nl
moet je kijken, houtsoort maakt niks uit. Het beste houtsoort [.....] met kastanje leien.Is prachtig hout wat vol looizuur zit.
Helemaal met je eens. We kijken veel te snel naar de standaard "hoge kwaliteit" hout soorten in plaats van naar "fit for use" en wat is lokaal aanwezig. Het resultaat staat en valt met hoe je het dan op de juiste wijze toepast, waar het verhaal in feite altijd mee moet beginnen. Hoe gespleten, hoe gelegd (er is in het forum een draad met een aantal filmpjes) . In deze toepassing, watert het snel genoeg af en als er water blijft staan droogt het snel genoeg, heeft de wind/lucht voldoende toegang, iets dat in deze tijd van alles inpakken misschien vreemd over komt.

t.a.v. kastanje, wijnmakers en bierbrouwers zijn gek op hun eiken vaten. Maar de kwaliteitsrange in eiken voor vaten is groot. Vrijwel in het midden van die range zit kastanje dat een veel constantere kwaliteit heeft.

Hekken, ja, het zgn schapenhek hier in de omgeving is ijzerdraad met dunne kastanje paaltjes. Ook mijn vroegere buurman, boer Bertus heeft alleen maar kastanje palen voor afrasteringen en "puntdroad" om de weides. Zelfs de slagboom voor de oprijlaan is van kastanje.

• Leuk
Waarderingen: mink

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
Het gebeurd al bij een levende boom soms door minder vakkundig kaptechniek en moeten duidelijk zichtbaar net na het kappen. Als je dat tegenkomt hoef je niet te twijfelen als het zou misschien meevallen want die scheuren gaan helemaal van broek einde tot krone In bijna elke geval. Het is een ellende.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.104
54
Daarom hebben ze al vele eeuwen dakpannen.
Ooit geprobeerde je eigen dakpannen zelf te maken?
je moeten je jezelf afvragen als boomenliefhebber hoeveel bomen zijn opgestoken in de steenovens voor die pannen.

ik kan misschien 3 a 4 pannen tegelijk boven op een dak in een keer schouwen voor een dekking van 0.27 m2 of een pak houten leien voor een dekking van 1 m2 dus het komt uit op minder arbeid met hout. Maar pannen zijn ook mooi.

pannen hebben hun intreding gemaakt door regelgeving tegen brand in steden. nu doen verzekeraars moeilijk ook over een houten dak dus die pannen hebben het goed tegenwoordig .

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.