Herstellen houten poort

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
327
123
heb de vraag gekregen voor het herstellen van een geschilderde houten poort. Onderaan bladert de verf af. 2 jaar geleden is dit blijkbaar opnieuw geschilderd maar nu komt het probleem reeds terug. De poort zou een meranti kader zijn en het binnen oppervlak is een meranti plaat met groeven ingetrokken; dus geen losse planken.

poort is meer dan 30 jaar, steeds geschilderd geweest en nooit problemen.

PHOTO-2025-01-17-18-00-07.jpg
PHOTO-2025-01-17-18-00-07 (1).jpg

ik veronderstel dat de multiplex plaat is beginnen rotten en dat daardoor de verf na herschilderen vrij snel begint af te bladeren.
de poort is geisoleerd en aan de binnenzijde is ze afgewerkt met multiplex.

ik heb geen ervaring met kantelpoorten en wil de poort liever niet demonteren.

zou het een oplossing zijn om het beschadigde hout te verwijderen (uitkappen, uitfrezen) en opnieuw te vullen met ... stuk meranti, houtvuller, epoxy? iets dat perfect glad geschuurd en opnieuw geschilderd kan worden.

iemand hier ervaring mee?

thnx
Wim

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Mijn geld zou ik inzetten op houtrot, zoals je zelf al aangeeft. De aanpak hiervoor is dezelfde als ik zou doen voor een kozijn of deur van hout, MITS het houtrot is.

Je koopt een potje van dit spul (GAMMA | Alabastine houtrotvuller 500 gram kopen? | vul-voegmiddelen), deze komt ook in een volledige set met alle hulpmiddelen om het mogelijk te maken.

Het rotte hout verwijderen met net wat handig is. Beitel, zaag, frees, net hoe goed je er per stuk gereedschap bij kan komen, maar zorg er wel voor dat je alles weghaalt waar rot in zit plus een aantal extra centimeters.

Maak blokjes van hout die goed passen, maar altijd kleiner dan het gat zelf, dit ivm de houtrotvuller die de ruimte moet hebben.

Behandel het gat met houtrot impregneer (Alabastine houtrotimpregneer 250 ml | GAMMA), daarna opvullen met de vuller en de blokjes hout. Probeer wel alvast de juiste vorm te krijgen in bepaalde hoeken en randjes voordat de houtvuller te hard wordt. Dit scheelt veel werk bij het schuren en ziet er gewoon beter uit.

Je kan dmv een 'hulpbalk' deze vastklemmen aan de deur en het blokje hout dat in het gat gaat hier tegenaan duwen, dit zorgt ervoor dat je blokje hout zo goed mogelijk gelijk zit met de rest van het hout er omheen, maar liever uitsteken dan dat het een kuiltje vormt.

TIP: Die hulpbalk even met standaard inpak tape omwikkelen zodat de houtrotvuller niet goed eraan hecht. Daarna drogen, schuren en verven.

Op youtube vind je veel goede videos over hoe je houtrot het beste kan behandelen.

Wat fotos van mijn project alvorens het schuren en verven. Nu zie je er niks meer van, aldus de roodharige inspecteur.
WhatsApp Image 2024-09-21 at 11.49.20_f201f7bf.jpg
WhatsApp Image 2024-09-21 at 20.51.43_9729b580.jpg

• Leuk
Waarderingen: wimpie

JohnW11

Nieuw lid
14 jun 2024
7
0
Tilburg
Mijn geld zou ik inzetten op houtrot, zoals je zelf al aangeeft. De aanpak hiervoor is dezelfde als ik zou doen voor een kozijn of deur van hout, MITS het houtrot is.

Je koopt een potje van dit spul (GAMMA | Alabastine houtrotvuller 500 gram kopen? | vul-voegmiddelen), deze komt ook in een volledige set met alle hulpmiddelen om het mogelijk te maken.

Het rotte hout verwijderen met net wat handig is. Beitel, zaag, frees, net hoe goed je er per stuk gereedschap bij kan komen, maar zorg er wel voor dat je alles weghaalt waar rot in zit plus een aantal extra centimeters.

Maak blokjes van hout die goed passen, maar altijd kleiner dan het gat zelf, dit ivm de houtrotvuller die de ruimte moet hebben.

Behandel het gat met houtrot impregneer (Alabastine houtrotimpregneer 250 ml | GAMMA), daarna opvullen met de vuller en de blokjes hout. Probeer wel alvast de juiste vorm te krijgen in bepaalde hoeken en randjes voordat de houtvuller te hard wordt. Dit scheelt veel werk bij het schuren en ziet er gewoon beter uit.

Je kan dmv een 'hulpbalk' deze vastklemmen aan de deur en het blokje hout dat in het gat gaat hier tegenaan duwen, dit zorgt ervoor dat je blokje hout zo goed mogelijk gelijk zit met de rest van het hout er omheen, maar liever uitsteken dan dat het een kuiltje vormt.

TIP: Die hulpbalk even met standaard inpak tape omwikkelen zodat de houtrotvuller niet goed eraan hecht. Daarna drogen, schuren en verven.

Op youtube vind je veel goede videos over hoe je houtrot het beste kan behandelen.

Wat fotos van mijn project alvorens het schuren en verven. Nu zie je er niks meer van, aldus de roodharige inspecteur.
Bekijk bijlage 154058
Bekijk bijlage 154059
Bedankt Roel!

Ik heb een gelijkaardig probleem met onze poort en kwam dit bericht tegen. Hopelijk werkt dit even goed bij een openslaande poort.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Bedankt Roel!

Ik heb een gelijkaardig probleem met onze poort en kwam dit bericht tegen. Hopelijk werkt dit even goed bij een openslaande poort.
Ik vergat te melden, zorgen dat het vervangende hout wel de juiste nerf richting heeft. Altijd met de bestaande nerf mee gaan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.