Herstellen houten poort

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
327
123
heb de vraag gekregen voor het herstellen van een geschilderde houten poort. Onderaan bladert de verf af. 2 jaar geleden is dit blijkbaar opnieuw geschilderd maar nu komt het probleem reeds terug. De poort zou een meranti kader zijn en het binnen oppervlak is een meranti plaat met groeven ingetrokken; dus geen losse planken.

poort is meer dan 30 jaar, steeds geschilderd geweest en nooit problemen.

PHOTO-2025-01-17-18-00-07.jpg
PHOTO-2025-01-17-18-00-07 (1).jpg

ik veronderstel dat de multiplex plaat is beginnen rotten en dat daardoor de verf na herschilderen vrij snel begint af te bladeren.
de poort is geisoleerd en aan de binnenzijde is ze afgewerkt met multiplex.

ik heb geen ervaring met kantelpoorten en wil de poort liever niet demonteren.

zou het een oplossing zijn om het beschadigde hout te verwijderen (uitkappen, uitfrezen) en opnieuw te vullen met ... stuk meranti, houtvuller, epoxy? iets dat perfect glad geschuurd en opnieuw geschilderd kan worden.

iemand hier ervaring mee?

thnx
Wim

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Mijn geld zou ik inzetten op houtrot, zoals je zelf al aangeeft. De aanpak hiervoor is dezelfde als ik zou doen voor een kozijn of deur van hout, MITS het houtrot is.

Je koopt een potje van dit spul (GAMMA | Alabastine houtrotvuller 500 gram kopen? | vul-voegmiddelen), deze komt ook in een volledige set met alle hulpmiddelen om het mogelijk te maken.

Het rotte hout verwijderen met net wat handig is. Beitel, zaag, frees, net hoe goed je er per stuk gereedschap bij kan komen, maar zorg er wel voor dat je alles weghaalt waar rot in zit plus een aantal extra centimeters.

Maak blokjes van hout die goed passen, maar altijd kleiner dan het gat zelf, dit ivm de houtrotvuller die de ruimte moet hebben.