Voor het herstel van een oude Nooitgedagt timmermanswerkbank (de vierkante schooluitvoering van 140cm, met op elke hoek een bankschroef) ben ik op zoek naar een specifiek onderdeel van de bankschroef: het verbindende T-stuk tussen de schroefdraad en de wringstok.
Heeft iemand een idee of, en zo ja waar, ik iets geschikts als vervanging zou kunnen vinden? De diameter van het schroefdraad-deel (heet dat de spindel?) is 20mm; het deel waar de wringstok doorheen moet zou 27mm diameter moeten hebben.
Ik heb al wat rondgezocht, maar nog niets geschikts gevonden:
* een t-stuk van steigerbuis is er wel in 27mm (kosten 5-6 euro; prima te overzien), maar dat is te ruim voor het schroefdraad; een T-stuk 20-27 heb ik niet gevonden. En een "opdik"-stuk van 20 naar 27mm ook niet.
* een complete schroefdraadstang is ook wel te vinden; mogelijk ook nog in de goede maat (kosten 30-50 euro)
* een complete bankschroef is ook te vinden (of tweedehands Nooitgedagt, met prijzen waar je bij een gemiddelde juwelier ook leuk voor kan slagen, of nieuw, nog steeds serieus geld)
* de wringstok is het minste probleem; voor ±7 euro per stuk heb je er een.
Iemand een idee hoe dit enigszins voordelig op te lossen?

Hier ontbreekt het t-stuk en de wringstok.

Dit dus.
Heeft iemand een idee of, en zo ja waar, ik iets geschikts als vervanging zou kunnen vinden? De diameter van het schroefdraad-deel (heet dat de spindel?) is 20mm; het deel waar de wringstok doorheen moet zou 27mm diameter moeten hebben.
Ik heb al wat rondgezocht, maar nog niets geschikts gevonden:
* een t-stuk van steigerbuis is er wel in 27mm (kosten 5-6 euro; prima te overzien), maar dat is te ruim voor het schroefdraad; een T-stuk 20-27 heb ik niet gevonden. En een "opdik"-stuk van 20 naar 27mm ook niet.
* een complete schroefdraadstang is ook wel te vinden; mogelijk ook nog in de goede maat (kosten 30-50 euro)
* een complete bankschroef is ook te vinden (of tweedehands Nooitgedagt, met prijzen waar je bij een gemiddelde juwelier ook leuk voor kan slagen, of nieuw, nog steeds serieus geld)
* de wringstok is het minste probleem; voor ±7 euro per stuk heb je er een.
Iemand een idee hoe dit enigszins voordelig op te lossen?

Hier ontbreekt het t-stuk en de wringstok.

Dit dus.