Herstel beschilderd Jugendstil kastje/tafeltje

Femke

Nieuw lid
28 jun 2013
3
0
Hallo, Ik heb net een oud tafeltje/ kastje gekocht in Jugendstil stijl. Het onderste blad is in ieder geval gemaakt van oude chocoladekisten, gebeitst en beschilderd (zie foto's). Volgens mij is het bovenblad gefineerd oid (er is ergens een heel klein stukje af en er lijkt anderkleurig hout onder te zitten). Ik wil in ieder geval graag de schilderingen herstellen, maar als het kan wil ik het bovenblad ook weer een beetje egaal krijgen. Zouden jullie me advies kunnen geven over hoe ik dit het beste aanpak? Moet ik schuren of de verf chemisch verwijderen? En als ik ga schuren, hoeft het dan maar licht, of moet ik er echt alles helemaal kaal afhalen (dan zit ik dus met het probleem; hoe krijg ik de schilderingen er weer op). Of is het zo'n gammel ding dat je het eigenlijk niet kunt herstellen en ik alleen het beschilderde werk over moet doen? Ik krijg de foto's niet geupload dus hierbij een link die naar een aantal foto's linkt: http://imgur.com/a/N4fRQ. Hopelijk kunnen jullie me helpen en zo niet, waar kan ik het dan vragen?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Femke,

Als ik zo de foto's bekijk is het meubel gehout dat wil zeggen beschildert zodat het een dure exotische houtsoort lijkt, ik zou het geheel mild reinigen en retoucheren. Het merendeel van de beschildering is nog intact.
Het lijkt mij geen fineerlaag(mischien wel een dekfineer waar de schildering is opgebracht).
In ieder geval niet schuren of afbijt gebruiken dan verlies je de authentieke beschildering.

Roeland
 

Femke

Nieuw lid
28 jun 2013
3
0
Dag Roeland, dank voor je snelle reactie. Waarmee zou jij het reinigen en retoucheren? En er zijn delen van de schildering ook weg, in de hoeken; als ik een deel ervan herstel met nieuwe verf, blijft het een beetje een lappendeken....
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Femke,
Dat valt wel mee dat van die lappendeken de kunst van het retoucheren is experimenteren en kleur gevoel.
Ik zou een acryl verf nemen( watergedragen) makkelijk weg te vegen snelle droogtijd bv thalens of Rembrandt verf, kun je verkrijgen bij elke goede zaak waar ze kunstschilder benodigheden verkopen deze verf droogt mat op nadien een transparante eiglans lak op brengen of een harde boenwas.
Bij juiste kleur en vlakopvulling zie je bijna geen verschil meer.
Overigens mag je best zien dat delen van de schildering niet meer origineel zijn dat draagt mede bij aan de charme van het meubelstuk.

Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het is wat lastig te zien op de foto's, maar ik denk dat het blad met een donkere laklaag is gebeitst.
Op de plekken waar het afgesleten is, zie je de originele kleur van het hout. Je zou met wat water kunnen kijken of je de nerf in de donkere plekken door ziet lopen op de lichte plekken.

Het repareren blijft i.i.g. hetzelfde als hoe Roeland het omschrijft, alleen zou je dan een donkere beits kunnen nemen om de kale plakken aan te pakken.

Groeten, Raymond
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo Femke

Als je wilt, maak af en toe een foto als je met het tafeltje / kastje bezig gaat en vertel even hoe en wat je doet.
Het lijkt mij wel een leuk projectje om te doen, Succes.

Gr. Gerry
 

Femke

Nieuw lid
28 jun 2013
3
0
Dank allen voor de tips, ik denk dat ik de pootjes wat bij beits en alleen de twee bladen iets wil opknappen. Het onderste blad moet opnieuw in de beits (uitgebeten plek) en het bovenste blad ook. Het is inderdaad denk ik geen fineer; de nerf loopt door (het is dan wel een dikke laag die erop zit!). Ik ga de schilderingen daar waar ze verdwenen zijn herstellen met de Thalens verf (zit hier wel een winkel voor in de stad) en het blad opnieuw beitsen. Het wil het inderdaad niet 'als nieuw' herstellen, maar vind het nu zonde van de schildering op het bovenblad; die zijn bijna niet meer te zien
Ik zal foto's posten van het werk-in-uitvoering :)
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo Femke

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het kastje is afgelopen.
Het leek mij wel een mooi projectje om te doen.

Groet; Gerry
 
A

Athanor

Guest
Femke is maar twee dagen actief geweest op het forum en na haar laatste bericht hier niet weer geweest, dus die is vast met heel andere dingen bezig dan dit houtforum ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.