HELP !!! DEWALT 733 gebruiken

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen, HELP .....

Een nieuwe vandiktebank gekocht en ik doe iets blijkbaar niet goed.

Wie O wie kan mij helpen te begrijpen hoe de DEWALT 733 vandiktebank werkt?

Een 'Vlak' plankje van 22 mm waar ik één mm van af wil halen.

Ik dacht dat ik dan de rode pijl aan de rechter zijde op de kast instel op 21 mm, de machine aanzet en de plank invoer!

Echter...

Past dan het plankje niet onder de machine.

Wanneer de machine in zijn uiterste stand naar beneden staat, staat de rode pijl niet op '0 ' maar op 0,5

Vraag voorgelegd aan de winkel wie de machine heeft verkocht, de heeft mij door gestuurd naar DEWALT, deze heeft de machine opgehaald en 'nagekeken' en zegt dat de machine 'conform' is.

Dus ik doe iets niet goed, maar wat?

Hoor graag.

Bij voorbaat dank.

Wim

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Kun je je werkstuk niet met enige kracht in de machine duwen als deze aan staat? (pas op je vingers, beter een duwhoutje gebruiken)
Heb je al houtglijmiddel op de tafel gedaan?

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Als kalibreren betekent de rode pijl op de rechterzijde van de kast wanneer de machine in de 'onderste' stand staat op nul zetten d.m.v. de twee schroeven los te draaien, lukt dit niet. De pijl is komt niet op/tot '0 ' maar blijft daar een 3 tot 4 mm boven.

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Aan de rechterzijde zit een wieltje, ik denk dat je die niet op nul hebt staan. Dit is een snel instelling voor bepaalde diktes.

242C9F64-271F-493A-B3BD-E271850E023A.jpeg

Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
foto zou misschien wel handig zijn.
Ligt er niets onderde tafel, zodat het blad niet ver genoeg kan zakken?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Als kalibreren betekent de rode pijl op de rechterzijde van de kast wanneer de machine in de 'onderste' stand staat op nul zetten d.m.v. de twee schroeven los te draaien, lukt dit niet. De pijl is komt niet op/tot '0 ' maar blijft daar een 3 tot 4 mm boven.
Da's toch niet zo gek, die machine kan vast geen werkstukken van 3mm dik schaven.
Volgens de handleiding zou je een stukje hout moeten schaven, meten wat de uiteindelijke dikte is en daar dan de pijl op moeten instellen met die twee schroeven.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Als je nulstand al op 3-4mm staat zou je dus je plankje moeten schaven op ca 25-26 mm instelling, om bij 21 mm uit te komen.

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,

- Wieltje gecheckt staat op '0'
- Onder de bak ligt niets
Nieuw plankje gepakt.
dikte 17,8
onder de machine geplaatst, bak naar beneden gedraaid tot dat de afname meter/pijl net '0' aangeeft en dan geeft de rode pijl aan op de rechter zijde van de kast 2,3 aan.

Nu begrijp ik dat er een verhouding sleutel is welke is toe te passen maar ik was in de veronderstelling dat de rode pijl op de rechterzijde van de kast was om in te stellen op de dikte van de plank die je wil hebben als eind resultaat .

Met bovenstaand plankje van 17,8 wanneer ik deze wil brengen naar 17,5 dus instellen op dikte van 17,5.

Wat zie ik niet/over het hoofd?

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
bg3.jpg
Diepteinstelling (fig. A2, D1 - D5)
Uw DW733 is uitgerust met een precisie diepteinstelsysteem inclusief een
diepteinstelschaal (8) (fig. D3), een materiaalverwijderschaal (9) (fig. D4),
een fijninstelling en een diepteaanslag (14) (fig. A2).
• Zet de vergrendelhendel van de kop (2) vrij (fig. D3) door deze omhoog
te trekken.
• Pak de diepteinstelhandgreep (3) vast (fig. D1). Een draai komt overeen
met een verandering in spaanafname van ongeveer 1,5 mm.
- Draai rechtsom om de spaanafname te verkleinen (fig. D2).
- Draai linksom om de spaanafname te vergroten.
• Lees de afgewerkte dikte van uw werkstuk af op de diepteinstelschaal (8)
(fig. D3).
• Zorg ervoor dat het materiaal onder het meetinstrument voor het
verwijderde materiaal (20) ligt. Lees de hoeveelheid verwijderd hout af
van de materiaalverwijderschaal (9) (fig. D4).
• Zet de vergrendelhendel van de kop (2) vast (fig. D3).
Fijninstelling (fig. D2)
Fijninstellingen zijn ideaal om kleine hoeveelheden hout van geschaafd
materiaal te verwijderen. Bijvoorbeeld, als uw geschaafde werkstuk
77,5 mm dik is en 76,0 mm dik zou moeten zijn, ga dan als volgt te werk:
• Draai het ronde label (21) totdat de 0-markering in lijn ligt met de pijl (22).
Voer geen andere instellingen uit
• Draai de diepteinstelhandgreep (3) rechtsom totdat de 1,5 mm
markering in lijn ligt met de pijl.
• Schaaf uw werkstuk. De uiteindelijk dikte is nu 76,0 mm

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
@Dencom , zoals ik dit lees betekent dit dus dat er in dit voorbeeld (in de handleiding) ervanuit wordt gegaan dat de rode pijl op de rechter zijde van de kast de '0' aangeeft bij de laagste stand van de bak.

Als ik de machine instel op 2 cm past een plankje van twee cm dik er niet onder!

DEWALT stelt voor de diepte van de messen te controleren cq wanneer mogelijk aan te passen. Deze lijken te staan op hun diepste stand.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.209
1.154
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heel kort door de bocht: bij een lunchbox planer (waar niet de tafel beweegt maar het schaafgedeelte) Kijk ik _nooit_ naar de hoogteaanwijzing - die is toch onnauwkeurig. Wat ik doe is de schaaf laten zakken tot de aanvoerrollen het werkstuk net meenemen, maar de schaafmessen nog niet pakken. Daarna met beleid steeds een stukje laten zakken (de handleiding zou moeten vertellen hoeveel mm je verstelt per slingeromwenteling...) en dan na elke schaafgang even met je schuifmaat de dikte meten tot je op de einddikte zit - denk er wel om dat, afhankelijk van de staat van de onderkant je die ook nog een keer door de vandiktebank moet halen - als je dat vergeet en tot de gewenste dikte gaat heb je daar geen materiaal meer voor.

Overigens kunnen deze lunchbox planers over het algemeen geen dunner materiaal dan ca 3 mm aan - dan gaat het materiaal versplinteren omdat er niet genoeg massa is om uitbreken tegen te gaan (slecht omschreven, maar ik weet ook even nite hoe ik het correcter moet omschrijven). Wil je toch fineer maken moet je het materiaal op een ondergrond lijmen, bijvoorbeeld met dubbelzijdig tape, of met 2 strips tape en lijm.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Hoewel ik heel weing met een van dikte bank heb gedaan is de methode die henk hierboven beschrijft mij daar diverse leveranciers aangeraden, Allen als je een digitale hoogte verstelling hebt kan je hierop vertrouwen. Dan zit je wel in het super prof gebied,

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
En daarbij, als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. Als de machine goed werkt en je krijgt er mooie parallelle zijdes mee, dan moet het toch goed zijn? Ik heb nog nooit naar een diepteverstelling gekeken. Je hebt, volgens de overlevering, 1 van de beste lunchbox planers gekocht die er is. Wil je meer, kost t ook meer... Anders wil ik 'm wel overnemen voor de prijs van een digitaal klokje:ROFLMAO:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.