Help !!! blanke lak van fineer deur halen HOE??

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Ik ben nu echt uit mijn opties,

Ik heb op de boot hout zitten met blanke lak af fabriek.
van de 3 deuren heb ik er al 2 stuk gemaakt en heb ik al opnieuw fineer op moeten zetten.

Mijn vraag is hoe krijg ik de Blanke lak, vernis , epoxy ???? er vanaf?

Ik heb geprobeerd
4 soorten afbijt,
Brander met schraper,, ( koste mijn fineer )
schraapstaal ( 3 jaar bezig niet echt een optie )s
schuren met de machine ( 2 jaar bezig ook niet echt een optie)

Ik heb als evt echt alternatief nog een straal machine staan om hout te gommen maar dan moet ik eerst grid halen en kijk eerst liever naar een laternatief.

Heel graag iemand die nog een idee heeft.

groet Robert

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.409
3.192
Als het er goed op zit, waarom zou je het er dan af willen halen? Het klinkt alsof het met een goede 2-K lak is behandeld.

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Als het er goed op zit, waarom zou je het er dan af willen halen? Het klinkt alsof het met een goede 2-K lak is behandeld.
Nou dat was nou even net niet mijn vraag ;)

Maar omdat het verbleekt is en op de randen loslaat door uitharding, en het zit er 30 jaar op en wil mijn eigen product er op zetten en niet ergens overheen zetten wat ik niet weet wat er dan onder zit.

maar goed de vraag blijft dus nog staan :)

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Metabo lakfrees als het redelijk vlak is. Werk super op vlakke ondergronden. Het probleem is,denk ik, de verkleuring. Die is er alleen vanaf te krijgen als je de bovenlaag van het fineer er afhaalt. De vraag is dus ook hoe dik is dat fineer? Hoeveel moet je weghalen voor de verkleuring en hou je dan voldoende dikte fineer over.
Je kunt met deze lakfrees 0.1 mm weghalen Ik dacht tot 0.3 mm in een keer.

• Leuk
Waarderingen: conectra

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Dan wordt het dus schuren. En een beetje oppassen dat je niet te ver gaat en door de fineerlaag heen schuurt.

Metabo lakfrees als het redelijk vlak is. Werk super op vlakke ondergronden. Het probleem is,denk ik, de verkleuring. Die is er alleen vanaf te krijgen als je de bovenlaag van het fineer er afhaalt. De vraag is dus ook hoe dik is dat fineer? Hoeveel moet je weghalen voor de verkleuring en hou je dan voldoende dikte fineer over.
Je kunt met deze lakfrees 0.1 mm weghalen Ik dacht tot 0.3 mm in een keer.
tja die lak frees is wel een top idee, maar in de meeste gevallen pak ik de rotex of een van mn andere schuur machines en gaat dat ook super.

hoe dik de fineer is heb ik niet gemeten maar ik denk dat als de lak er af is dat de ondergrond goed is om daar op vernis weer te zetten en dat de verkleuring met name inde lak zit die er nu op zit.

het is meer dat als ik nu weer een vrees moet kopen dat ik dan een zak grid haal en dan de staal machine er overheen haal dan is het er ook af, maar die heb ik niet thuis staan en moet ik de boel daar opstarten allemaal geen probleem maar je snap t m .

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Het is inderdaad de vraag of de verkleuring in de lak zit of in het hout. Bij mijn eiken voordeur zat het in het hout. In plaats van blanke lak heb ik de deur, maar groen geschilderd. Mijn vrouw vond dat veel mooier. Een deur waar de onderste helft veel lichter is dan de bovenste is ook geen gezicht.
Misschien is zo'n machine te huur of te leen.

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Het is inderdaad de vraag of de verkleuring in de lak zit of in het hout. Bij mijn eiken voordeur zat het in het hout. In plaats van blanke lak heb ik de deur, maar groen geschilderd. Mijn vrouw vond dat veel mooier. Een deur waar de onderste helft veel lichter is dan de bovenste is ook geen gezicht.
Misschien is zo'n machine te huur of te leen.
ja dat is ook nog een idee,,, ik hoop hier nog het gouden ei te horen van iemand die het zelfde probleml heeft ervaren.

zal ook de fabriekant eens mailen om te vragen of ze nog weten welke lak er 30 jaar terug op is gegaan.. dan heb ik die info ook ..

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Er zijn houtsoorten die onder invloed van licht donkerder worden, enkele soorten worden lichter onder invloed van licht. Eiken is daar een van. De andere weet ik niet (meer)
Simpel gezegd werkt een uv-bescherming maar een bepaalde tijd. Ze stoppen er wat in wat reageert met de uv-straling. Als deze stof is opgebruikt gaat de uv een stap verder en begint het verkleuren van het hout.
Ik kan je wel vertellen dat er na 30 jaar in de zon niets meer van de uv-bescherming over is.

• Leuk

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Kan je het hout niet bijkleuren zoals ze ook met teak deuren doen?
nee de lak die er nu opzit wil ik er af hebben ,,, wil kaal fineer overhouden en dan bouw ik mijn systeem weer op.
Dit zijn mijn andere luiken,, helaas nieuw fineer op moeten zetten,,

Bijlagen

• IMG_7172.jpeg
    IMG_7172.jpeg
    128 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7168.jpeg
    IMG_7168.jpeg
    137,5 KB · Weergaven: 25
  • 69247BDF-4DC0-45E2-972B-E1C23AFF1A06.jpeg
    69247BDF-4DC0-45E2-972B-E1C23AFF1A06.jpeg
    110,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7282.jpeg
    IMG_7282.jpeg
    181,7 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Er zijn houtsoorten die onder invloed van licht donkerder worden, enkele soorten worden lichter onder invloed van licht. Eiken is daar een van. De andere weet ik niet (meer)
Simpel gezegd werkt een uv-bescherming maar een bepaalde tijd. Ze stoppen er wat in wat reageert met de uv-straling. Als deze stof is opgebruikt gaat de uv een stap verder en begint het verkleuren van het hout.
Ik kan je wel vertellen dat er na 30 jaar in de zon niets meer van de uv-bescherming o

Simpel gezegd werkt een uv-bescherming maar een bepaalde tijd. Ze stoppen er wat in wat reageert met de uv-straling. Als deze stof is opgebruikt gaat de uv een

nee de lak die er nu opzit wil ik er af hebben ,,, wil kaal fineer overhouden en dan bouw ik mijn systeem weer op.
Dit zijn mijn andere luiken,, helaas nieuw fineer op moeten zetten,,
niemand meer een tip?

dan moet ik de lucht gommer maar opstarten en dan is hij wel schoon en kan ik verder..

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
620
201
Zutphen
Mooi gelukt met de 2 andere deurtjes. Bij mij werkt schuren of schraapstaal ( ouderwets, geen schildersschaapstaal) het best. Suggestie om bij het fineren goed de vlam of tekening van het fineer in de gaten te houden. Mooi is ook de tekening te laten doorlopen in de omlijsting.

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Fineer is vaak maarr 0,6 mm dik en al een keer geschuurd. De lakfrees lijkt me te grof. Als het er al 30 op zit is het redelijk onwaarschijnlijk dat het 2k lak in het interieur zit.
Mahonie is 1 van de houtsoorten die je beslist met kleurbeits moet behandelen tegen bleken door de zon.

Vertooond de lak scheurtjes en barsten? Lost het niet op in thinner of aceton? Er zou toch een goede afbijt moeten zijn die het afbreekt. Heb je föhn ook geprobeerd? Je moet, gezien de fineer dikte, grof schuurpapier vermijden. En als je alles op dezelfde kleur wilt brengen, eigenlijk alles in 1 keer kaal halen, met beits op kleur brengen en weer lakken.

jaap

• Leuk
Waarderingen: John1969

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Fineer is vaak maarr 0,6 mm dik en al een keer geschuurd. De lakfrees lijkt me te grof. Als het er al 30 op zit is het redelijk onwaarschijnlijk dat het 2k lak in het interieur zit.
Mahonie is 1 van de houtsoorten die je beslist met kleurbeits moet behandelen tegen bleken door de zon.

Vertooond de lak scheurtjes en barsten? Lost het niet op in thinner of aceton? Er zou toch een goede afbijt moeten zijn die het afbreekt. Heb je föhn ook geprobeerd? Je moet, gezien de fineer dikte, grof schuurpapier vermijden. En als je alles op dezelfde kleur wilt brengen, eigenlijk alles in 1 keer kaal halen, met beits op kleur brengen en weer lakken.

jaap
hoi Jaap,

Ik heb de vorige luiken ook geprobeerd met afbijt maar niks werkte ,, toen met de fohn gedaan maar blijkbaar met schapen iets te ruig gedaan ,, niet mijn idee maar blijkbaar wel en toen is de fineer beschadigd en moet ik de 2 deuren opnieuw plakken.

Nu de laatste deur wil ik dat voorkomen en heb 4 soorten afbijt gekocht en niks reageert er op.

Het is een vrij dikke laag die er op zit en tja zeg het maar,,, de laag is hier en daar wat aan het loslaten nog geen barsten dat niet,, even kijken dat ik een foto er bij kan voegen .

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Zoals te zien,, laat het los, maar zoals je zeg .. gebruikte zij 30 jaar terug wel 2k als lak 🤷🏼‍♂️

Bijlagen

• IMG_8815.jpeg
    IMG_8815.jpeg
    74,6 KB · Weergaven: 11
  • IMG_8816.jpeg
    IMG_8816.jpeg
    104,4 KB · Weergaven: 11

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.409
3.192
Ik heb de indruk dat je nieuwe fineer een totaal andere uitstraling heeft, dan je oude fineer. Wat heb je voor afbijt gebruikt? Bouwmarkt, of iets dat geschikt is voor 2-K epoxy of polyurethaan lakken?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien overbodig om te melden, maar oud verf en lakwerk moet je wel eerst ontvetten om de afbijt goed aan het werk te krijgen, en even aanschuren helpt ook.

De eerste de best afbijt die ik google is Avis super afbijt. Breekt alkyd, watergedragen, 2 k pu en epoxy verf af. In het interieur van een 30 jaar oude boot zit toch niet iets wat er zo niet af wil, Met de föhn werkte ook, maar het schrapen was niet zo'n succes.

jaap

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Misschien overbodig om te melden, maar oud verf en lakwerk moet je wel eerst ontvetten om de afbijt goed aan het werk te krijgen, en even aanschuren helpt ook.

De eerste de best afbijt die ik google is Avis super afbijt. Breekt alkyd, watergedragen, 2 k pu en epoxy verf af. In het interieur van een 30 jaar oude boot zit toch niet iets wat er zo niet af wil, Met de föhn werkte ook, maar het schrapen was niet zo'n succes.

jaap
hoi Jaap en chevy en Wim,

Ik heb aceton ook al geprobeerd en daar reageerde het ook niet op.

Ik heb 2 soorten Alabastine geprobeerd en van parel en nu van epifanis (vrijwel alle soorten één- en tweecomponent coatings, vernisssen, antifoulings en epoxyverven)

tja ik heb niet alles gekocht wat er te koop is op de wereld. maar zeker die van Epifanis zou toch moeten werken volgens de text?

Ik kan nog 1 poging doen en langs de verf speciaal zaak rijden die hebben ook industriële lakken dat is dan mijn laatste gang anders had ik aan koste al een nieuwe deur kunnen laten maken :)

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.