heel veel mahonie op dikte zagen hoe, wie???

Rients24

Actieve deelnemer
22 aug 2021
37
7
Nijmegen
Goedendag,

Ik ben van plan om een bootje te bouwen en dat gaat gebeuren met een koude laminatie methode. Dit betekent dat ik heel veel Mahonie op een dikte van 6mm nodig ga hebben. Ik heb inmiddels wat teststukken gezaagd met mijn grote lintzaag en afgewerkt met de vandiktebank en dat gaat op zich prima. Waar ik wel tegen op zie is dat ik zo een 500 meter van de planken nodig ga hebben.

Zijn er bedrijven waar ik dit eventueel zou kunnen laten doen of zijn er forumleden die hier hun brood mee verdienen? Ik heb het hout nog niet gekocht en wil dus eerst kijken hoe ik het ga doen. Eindlengte nog definitief te bepalen, maar rond de 500 meter, dikte 6mm eindmaat (glad) breedte variërend maar tussen de 150 en 200 mm. Zelf doen zie ik niet als tip maar als laatste mogelijkheid :)

(nav tip Zot van Hout, Ik zit in Nijmegen, maar meedenken in een ruime straal daar om heen wordt gewaardeerd)
 
Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
77
36
Zuid Holland
Is 6 mm niet een standaard dikte voor mahonie multiplex platen die veel in de jachtbouw gebruikt worden? Althans, als multiplex niet bezwaarlijk is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rients24

Rients24

Actieve deelnemer
22 aug 2021
37
7
Nijmegen
Is 6 mm niet een standaard dikte voor mahonie multiplex platen die veel in de jachtbouw gebruikt worden? Althans, als multiplex niet bezwaarlijk is...
Dat zou voor ongeveer 1/3 een optie zijn, binnenste en buitenste lagen niet en alles boven de waterlijn ook niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Volgens mij is het helemaal niet nodig om alles in een keer te prepareren. Integendeel, het is overzichtelijker en makkelijker om telkens dat te maken wat je nodig hebt voor een part van het project: gezaagd hout dat ligt te wachten kan rare dingen doen; je houdt overzicht t.a.v. wat je moet doen; je jaagt jezelf niet over de kop; enz.
Met andere woorden: een probleem dat weggaat door het te ontkennen. (Wat voor heel veel problemen opgaat…)
Ook: mocht je toch in bulk willen gaan herzagen, dan is een aanvoerapparaat dé aanvulling die je nodig hebt voor de lintzaagmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.