Heel veel douglas planken schuren

BobbyTM

Nieuw lid
21 mei 2024
4
0
Molenhoek
Hi Woodworkers,

Ik moet heel veel geschaafde douglas planken van 160x45x1500mm vierzijdig schuren (K100) tbv de afwerkingsolie. Ik ben begonnen met de excentrische schuurmachine, maar merkte dat er wat meer power nodig was om de planken tot het gewenste resultaat te brengen ('nieuw hout' look en schaafoneffenheden eruit). Hierna overgestapt op de bandschuurmachine. Dit geeft het gewenste resultaat, maar is ook een aanslag op mijn rug.

Zijn er stationaire machines die dit werk kunnen verlichten? Ik ben vandikteschuurmachines en breedbandschuurmachines tegengekomen, maar ik vraag me af of ze hiervoor geschikt zijn. 100% vlak hoeven de planken niet te zijn. Het gaat me er puur om dat ze schoon, netjes en licht ruw en egaal geschuurd zijn (t.b.v. olie).

Ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, BobbyTM
 

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
37
17
ik denk dat afhankelijk van hoe veel je er precies wil gaan doen een vlakvandiktebank een goede optie is, gooi je ze er zo achter elkaar doorheen. een andere opties kan een aangedreven excenter schuurmachine zijn, maar dan blijft het handwerk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Ik zou een paar schragen neerzetten en ze met de bandschuurmachine schuren die je al hebt. Heel veel is een beetje rekbaar begrip. Bij de een zijn dat er 50, bij de ander 1000.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
134
56
Zaanstreek
Het is inderdaad een afweging die je moet maken. het zijn flinke jongens waar je over spreekt, en de vraag is of je met een middagje schuren eigenlijk klaar bent of dat het 5dagen werk is.

Een goede vdbank geeft het een resultaat waar nagenoeg (!) direct olie op kan, maar ook die machineslag moet je even naschuren. Een breedband schuurmachine is denk ik waar je naar zoekt - maar ook die schuurt haaks t.o.v. een grondvlak/werktafel.

Kortom, moet je er 50 doen? Zoek een trappenmaker / schaverij / meubelmaker in de buurt en vraag of hij je een uurtje kan helpen. Stop je 100piek en een kratje bier in z'n zak en ben je geholpen.
Wij zouden dit soort klussen altijd door de 4zijdige schaaf doen en dan machinaal naschuren op de breedband.

Als je toch met de hand gaat, Rotex is je vriend. Werkstand op een 150mm pad met goed schuurpapier (niet op besparen en vaak wisselen!) gaat als de brandweer en is 3x lichter voor je rug en schouders dan een bandschuur die met je wegloopt.
 

BobbyTM

Nieuw lid
21 mei 2024
4
0
Molenhoek
Bedankt voor jullie reacties!

Het zijn in eerste instantie iets meer dan 200 planken en wellicht in de nabije toekomst nog meer.

De breedband leek mij inderdaad ook de beste optie, maar dan alleen als de planken echt vlak zijn. Zo'n 4zijdige schaaf zou niet misstaan in mijn garage, echter zou er vervolgens ook niks meer kúnnen staan ;-) Dat is helaas geen optie nu. Uitbesteden zou dat nog wel kunnen zijn, maar bij wat voor soort bedrijf zou ik dan aan moeten kloppen? Een google zoektocht naar 'schuur, zaag en boor service' heeft nog niet veel opgeleverd.

De Rotex Ro 150 is wellicht de investering wel waard. Op zich vind ik de tijd die ik in de bandschuurmachine stop niet zo'n probleem, maar het is fysiek wel pittig om dat voor zoveel planken (4zijdig) te doen. Zou het met zo'n Rotex significant meer tijd kosten? Of gaat dat net zo snel?

Mocht iemand me kunnen helpen aan een bedrijf die op termijn grotere partijen zou kunnen verwerken (op maat afkorten, schuren (eventueel nog exact op maat schaven) en gaten boren op een exacte plek), dan houd ik me aanbevolen!

Alvast bedankt weer!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.593
272
Wellicht wil je het geheim houden, maar soms is het handig om te vertellen waar het voor gaat dienen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Kozijnen en trappenboeren hebben vaak een vandikte schuurmachine staan. Maar die schuren niet tot korrel 100 volgens mij. Bij vloeren schuren ga je ook niet lager dan 120. Je zegt dat het hout geschaafd is. Dan hoef je er toch alleen even licht met de schuurmachine over heen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.664
2.126
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je zegt dat het hout geschaafd is. Dan hoef je er toch alleen even licht met de schuurmachine over heen?
zo zou het moeten zijn
ik zou er nog niet aan denken om die te schuren
200 balken van dat kaliber steek je gewoon door de vandikte
enige moeilijkheid kan de vochtigheidsgraad zijn
zijn ze te vochtig, kan komen ze onvoldoende glad uit de vandikte
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
134
56
Zaanstreek
1) zelf doen, gebaseerd op het materiaal dat je al gekocht (?) hebt
Rotex is heer en meester in het "effectiviteit van bandschuur meets comfort van excenter". Meerdere merken maken dit soort machines; Metabo, Makita Bosch en zelfs parkside (yep, Lidl).
Zal niet snéller gaan dan bandschuur, maar niet zo'n struggle voor je lijf

2) zelf gekocht, maar het werk uitbesteden. Zoals hierboven genoemde 4zijdige + schuur bijvoorbeeld
Molenhoek staat in je profiel. In de achterhoek zijn echt wel bedrijven te vinden die dit kunnen. Nu nog iemand vinden die bereid is dit voor je te doen ;-)

3) is dit een kleine serie op de eerste 50 planken, en moet je later nog hele series draaien?
Door het hele land heen zitten leveranciers / schaverijen die hout op maat kunnen leveren. Je kan voor eenvoud beginnen bij de arnhemse fijnhouthandel. Verder heb je bijvoorbeeld Ydefix in Amsterdam, Houthandel vd Stadt in Zaandam en trappenfabrikanten lokaler uiteraard.
 

BobbyTM

Nieuw lid
21 mei 2024
4
0
Molenhoek
Bedankt voor al jullie reacties!

Het betreft hier hout voor terrasbanken, zitgedeelte en rugleuningen en het is gedroogd en geschaafd douglashout, reeds geleverd via een houthandel.

Ik heb lengtes van 3000 en 4000 en die kort ik af op maat. Omdat de planken niet allemaal 'recent' geschaafd zijn, zit er behoorlijk wat verkleuring in de verschillende planken. Om een uniforme basis te hebben voor de olie wil ik dus dat de enigszins verweerde toplaag eraf is. Daarnaast wordt een korrel 80 geadviseerd voor de olie (dit heb ik verhoogd naar K120 om een iets gladder eindresultaat te krijgen). Veel planken hebben ruwe plekken door de machineslag van het schaven en hebben dus zeker wat werk nodig.

Voor nu ga ik voor de Rotex (bedankt voor de tip!), maar mochten er in de toekomst meer banken gemaakt moeten worden (wie weet wil het cafe verderop ook wel wat nieuwe banken), dan wil ik toch gaan kijken of het handwerk gereduceerd kan worden. Ik vind het leuk om dingen te maken, maar het liefst niet 50 keer hetzelfde... ;)

Samenvattend zou ik uitkomen op de volgende optie: de houthandelaar vragen om het voor levering nog een laatste keer door de vandiktebank te gooien, zodat ik het alleen even licht moet na schuren.

Het liefst laat ik het boren van de 4 gaten die op (nagenoeg) exact dezelfde afstand van elkaar moeten komen op termijn automatiseren. Ik werk nu met een stalen boormal die ik op het uiteinde van een plank schuif. Op het oog centreer ik deze (hier en daar zit er een paar mm verschil in de breedte van de planken) en boor ik half door de plank. Daarna draai ik de plank om, plaatst ik de mal aan deze zijde en boor ik het gat door naar de andere kant. Het werkt, maar ook best tijdrovend (en saai op den duur ;)). Even ongeacht de aantallen die het rendabel zouden maken: aan wat voor soort machine/bedrijf moet ik hier denken?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.159
435
Elke timmerfabriek kan jouw rechte planken leveren met 4 gaten er in.
ik ben niet bekend in jouw omgeving
Persoonlijk zou ik het hout schaven bijkomend voordeel is dat je dan geen maatverschil meer hebt.
ik zou ook even de scherpe kantjes er af willen hebben.

als je een klosje onder je plank schuift kan je gewoon in 1 beweging doorboren zonder uitbrekers.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
Naar korrel 120 schuren is overkill voor buitenwerk. Hou het bij 80 en stop de gewonnen tijd in het 'inmasseren' van de vers opgebrachte olie met een witte pad op de schuurmachine (dat kan zeker op een Rotex, maar wel de stofzuiger uitzetten). Je krijgt zo een veel egaler en dus beter resultaat.

Het is namelijk zo dat een hogere korrel bij het schuren resulteert in een meer gepolijst resultaat, dwz dat (plaatselijk) houtporiën dichtslijpen, waardoor die geen olie opnemen. En dus een vlekkerig oppervlak geven.

Met die witte pad doe je dat polijsten eigenlijk ook, maar dan op een moment dat de olie al in het hout zit. Klinkt allemaal heel tegenstrijdig, maar het werkt wel!

En wat betreft het boren: als je een aantal planken stapelt en klemt, dan krijg je toch geen uitbraak aan de achterkanten, zolang je niet door de totale dikte gaat? Doorboorde planken van de stapel, verse eronder en doorgaan... Heb je eigenlijk ook geen mal meer nodig. (Ik hoor nu weer wijlen mijn partner zeggen: Praktisch denken, praktisch doen!)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.614
1.042
Riemst
Bedankt voor al jullie reacties!

Het betreft hier hout voor terrasbanken, zitgedeelte en rugleuningen en het is gedroogd en geschaafd douglashout, reeds geleverd via een houthandel.

Ik heb lengtes van 3000 en 4000 en die kort ik af op maat. Omdat de planken niet allemaal 'recent' geschaafd zijn, zit er behoorlijk wat verkleuring in de verschillende planken. Om een uniforme basis te hebben voor de olie wil ik dus dat de enigszins verweerde toplaag eraf is. Daarnaast wordt een korrel 80 geadviseerd voor de olie (dit heb ik verhoogd naar K120 om een iets gladder eindresultaat te krijgen). Veel planken hebben ruwe plekken door de machineslag van het schaven en hebben dus zeker wat werk nodig.

Voor nu ga ik voor de Rotex (bedankt voor de tip!), maar mochten er in de toekomst meer banken gemaakt moeten worden (wie weet wil het cafe verderop ook wel wat nieuwe banken), dan wil ik toch gaan kijken of het handwerk gereduceerd kan worden. Ik vind het leuk om dingen te maken, maar het liefst niet 50 keer hetzelfde... ;)

Samenvattend zou ik uitkomen op de volgende optie: de houthandelaar vragen om het voor levering nog een laatste keer door de vandiktebank te gooien, zodat ik het alleen even licht moet na schuren.

Het liefst laat ik het boren van de 4 gaten die op (nagenoeg) exact dezelfde afstand van elkaar moeten komen op termijn automatiseren. Ik werk nu met een stalen boormal die ik op het uiteinde van een plank schuif. Op het oog centreer ik deze (hier en daar zit er een paar mm verschil in de breedte van de planken) en boor ik half door de plank. Daarna draai ik de plank om, plaatst ik de mal aan deze zijde en boor ik het gat door naar de andere kant. Het werkt, maar ook best tijdrovend (en saai op den duur ;)). Even ongeacht de aantallen die het rendabel zouden maken: aan wat voor soort machine/bedrijf moet ik hier denken?
Als ze niet netjes geschaafd zijn kan je ze beter terug door de vandikte bank halen. Een vandikte schuurmachine (zelfs een zware professionele machine)kan maar minimaal afnemen (enkel tiende mm) per keer. Als je planken niet vlak zijn is schuren geen oplossing.
Bij een goede vandiktebank met scherpe messen hoef je niet na te schuren voor de toepassing die jij wil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.