Heeft er iemand Ervaring met de Hammer F3 of Harvey Falcon HW303ES?

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Ik ben momenteel naar een freestafel aan het kijken met verwisselbare freesas om mijn frezen met 12mm as ook hierop te kunnen gebruiken. Zowel de F3 als de Harvey hebben deze optie maar ik maak mij bedenkingen bij het aantal toeren dat deze machines doen, de F3 max 10000 de Harvey max 9000. Dit is het toerental waar mijn makita bovenfrees bij begint en gaat tot 22000 toeren.
De vraag is dus of het goed werkbaar is op deze machines met een laag toerental?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Toeren zegt maar de helft. De diameter is de andere helft. Samen maken ze de rotatiesnelheid van de messen. De freeskop van een vaste machine is van zichzelf al groter dan de meeste frezen van een bovenfrees.

Of het werkt zal een beetje van de grote van jou eigen 12 mm frezen afhangen. En verder is het natuurlijk de vraag wat de optie dan kost, en hoeveel van je frezen je kunt blijven gebruiken.

Uiteindelijk zal het wel werken, daar die vaste machines genoeg kracht hebben, maar het zal wellicht wel langzamer gaan. Voor de hobby is dat meestal geen probleem, maar als je je boterham er mee moet verdienen, dan moet je het sommetje maken. Maar meestal is de uitkomst dat je beter kunt investeren in de machine, dan uren spenderen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik neem aan dat je nieuwe machines bedoelt? Ik zie dat bijvoorbeeld een Felder F500 nieuw rond de prijs zit van een F3. Op de Felder heeft de freesas voor spantangen een snelheid van 14.000 toeren. Helaas heeft die standaard geen roltafel, waar ik persoonlijk meer moeite mee zou hebben dan de lagere doorvoersnelheid door het lagere toerental.
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
ik heb een B3 met verwisselbare as en gebruik de 8mm en 12mm frezen op deze machine. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden hiermee, zelfs niet met frezen met een kleinere diameter.
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Zowel de F3 als de Harvey hebben deze optie maar ik maak mij bedenkingen bij het aantal toeren dat deze machines doen, de F3 max 10000 de Harvey max 9000. Dit is het toerental waar mijn makita bovenfrees bij begint en gaat tot 22000 toeren.
Ondanks het lagere toerental zal dit wel gaan, je bovenfrees draait echt niet meer op 22000 toeren op het moment dat je materiaal afneemt, als het goed is kun je dat ook horen. het motor vermogen van je bovenfrees is veel lager dan dat van een freestafel met spilfrees. Deze zal dan ook beter in staat zijn om het toerental vast te huoden in het werk.

Kijk maar eens in de snijsnelheidstable (linksboven) van de link voor welke gereedschapsdiamters je daadwerkelijk rond de 20000 toeren nodig hebt, dat zijn er niet zo veel.

Voor meer informatie en omrekenhulpen voor voedingssnelheid, omwentelingen etc. is dirt wellicht een waardevolle en handige link: Snijsnelheid, omstreksnelheid en toerental van spiraalboren in metaal berekenen | Kennisbank Dormer Pramet - Dormer Pramet

En hier nog een aantal berekeningsvoorbeelden, welliswaar allemaal voor frezen in staal, maar het principe blijft hetzelfde: Benieuwd hoe je de beste freessnelheid berekend? - Phantom

Er is ook voor hout een onder en bovensnelheid, weet deze echter niet meer uit het hoofd, zal eens kijken of ik deze nog even kan opsnorren.
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Bedankt voor jullie input de F3 is besteld 😀,nu kan het wachten op levering beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.