HBM450 vario of Borg Variabele Hout Draaibank

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik ben al weer een poosje niet zo veel online. Meestal lekker klassieke gitaren maken en het meeste gaat dan toch met de hand.
Toch ben ik een beetje aan het rond neuzen in het draaibanken land.
Ik ben geen houtdraaier, nooit echt geoefend, geen les in gehad, dus totale beginneling. Je kent het wel, niet te veel budget en weinig ruimte :)

Als afwisseling met het bouwen ven gitaren, wel ik eens een mooie wandelstok maken. Eerst een proef model van goedkoop hout en daarna eentje van Snakewood (Piratinera Guianensis)

Ik kan hem in 2 of 3 delen draaien en koppelen met messing koppelstukken, dus de lengte is niet echt een probleem.

In mijn budget kan ik maximaal komen tot een HBM450 Vario
https://www.hbm-machines.com/produc...nkensub/hbm-450-x-300-variabele-houtdraaibank
of deze, die me het zelfde lijkt . .

Borg Variabele Hout Draaibank MC1218VD - 550 watt
https://www.voordeelshoponline.nl/e...NL/?ObjectPath=/Shops/62052950/Products/10025

Ik ben tot nu toe erg tevreden met al mijn HBM machines, (en dat zijn er heel wat).
Maar van draaibankjes weet ik weinig tot niets, dus maar eens bij jullie informeren.

Gebruik voorlopig geschat: weinig, paar keer per jaar. (als ik het leuk vind misschien meer :) )
Budget: €300 MAXIMAAL
Kennis: nihil
Beitels: ik heb alleen mijn eigen hout bewerker beitels en gutsen, geen specifieke draai beitels.

Snakewood Cane.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou, als het alleen hierom gaat, de hbm zonder vario kopen. Ik Die vario voegt iets toe als je schalen gaat maken, waarbij het hout niet in balans is, minder als je balkjes gaat rondmaken.

Of je balkjes fatsoenlijk kunt rondmaken met de combinatie knetterhard tropisch hardhout en beitels en gutsen die niet voor een houtdraaibank bedoeld zijn en (dus) een kort handvat hebben en waarschijnlijk niet van hss zijn, is een goede vraag. Ik zou het geld wat je bespaart op de draaibank in ieder geval in een gelaatsscherm steken, dat vermindert het risico al wat.

Ik ben wel benieuwd naar de reacties op een gitaarbouwersplatform als daar iemand met een decoupeerzaag en een bandschuurmachine en een soortgelijk budget vraagt wat voor hout hij in de bouwmarkt moet halen om een gitaar te bouwen...
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie en treffende vergelijking. Kijk of je toch niet aan goed hss gereedschap kan komen. Het probleem bij letterhout is dat het erg gevoelig is voor warmte. Zorg bij het boren dat er nauwelijks warmte ontstaat. Ook bij schuren en afwerken met frictiepolish uitkijken. Ik maak er geen pennen meer van. Splijt bij mij. Ook na een tijdje.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Jullie hebben helemaal gelijk met die beitels hoor. Ik had het erbij gezet om aan te geven dat ik behalve kennis, ook nog goede beitels nodig heb. 300 max voor de draaibank en daarnaast moet ik op zoek naar draai beitels. Maar ook daar geldt, ik gebruik ze waarschijnlijk net zo vaak als de draaibank.
Ik heb ooit een doosje met draai beitels van de LIDL gekregen, een houten Powerfix kistje. Geschat misschien €25 voor een stuk of 12 draaibeitels. Ik gebruik ze liever niet op Letterhout. En ze lijken me eigenlijk ook te kort en te zacht voor serieus draaiwerk van Letterhout, daarom noemde ik ze al niet. Maar misschien dat jullie daar anders over denken.

En ik zou zeker niet aan de gang gaan met mijn eigen hout beitels, daar zijn die weer veel te goed voor.

Van hout weet ik ruimschoots voldoende.
Van snakewood weet ik wel aardig veel.
Ik gebruik het vaker. Daarom weet ik dat andere methodes, zoals schuren, veel erger zijn dan draaien.

Ik ben dus dankbaar voor alle advies voor draaibank EN beitels. (hoeveel types (rond/recht/schuin?),en welke zijn voldoende goed (merken etc) om mee te werken)
Alsmede snelheden of technieken.
Ik heb voldoende hout staan om te oefenen en de beginselen te leren.

En gitaren bouwde men vroeger al met hamer, zaag en beitel en tegenwoordig zijn er zeker amateurtjes die beginnen met decoupeer en bandschuur.
We proberen zo goed als we kunnen te helpen :eek:
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Theoretisch zou je hier genoeg aan moeten hebben:

https://dehoutdraaierij.nl/shop/zoeken-op-merk/crown/vlakke-beitel-skew-32-mm-crown/

met als enige nadeel dat de vlakke beitel een houtdraaibeitel is waar je wat meer ervaring mee moet hebben of in ieder geval moet opbouwen. Slijpen kan in principe al met een diamantblokje. Niet met een grijze steen op een slijpmachine (die zijn niet geschikt voor hss).

Rondmaken met zoiets is gemakkelijker (maar dat geeft je niet de oefening met de vlakke beitel):

https://dehoutdraaierij.nl/shop/zoeken-op-merk/crown/afruwguts-32mm-231w/

Persoonlijk heb ik geen ervaring met slangenhout / letterhout, dus of deze beitels van genoeg kwaliteit zijn? Ze zijn zeker beter dan HBM. Stuur me maar een balkje op, dan doe ik daar een uitgebreidere uitspraak over :cool:
 
P

Pel

Guest
De filmpjes van Radius geven een goed kijk op de verschillende soorten beitels en gutsen, ook het slijpen wordt duidelijk uitgelegd.

groet Pel.

 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Slijpen zal wel lukken. Ik heb een goede watersteen slijpmachine, de JSSG-10 van JET, met alle denkbare hulpstukken, ook voor gutsen.
Afruw guts en platte beitel. Check :). Dank je voor de filmpjes met uitleg.

Grappig dat ik bij HBM wel de grote machines haal, maar tot heden niet het kleine handgereedschap zoals beitels en zo.
Dus geen ervaring mee.
En dat balkje letterhout opsturen :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:, denk toch dat ik voor de prijs van een goede Snakewood wandelstok een aardige draaibank kan kopen, in ieder geval het dubbele van wat ik nu voor een draaibank kan uitgeven.
Daarom wil ik ook niet het risico lopen dat het mis gaat met mijn Snakewood, daar wordt je echt heeeel verdrietig als dat fout gaat.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Waarom vraag je niet of je het bij een houtdraaier mag doen.(Hoewel ik dat zelf niet zo snel zou doen) Of je informeert eens bij radius. Letterhout is zeer makkelijk te draaien met scherp gereedschap. Ik vind wenge veel lastiger. Als je in de omgeving van Bussum zit stuur je maar een pb.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Waarom vraag je niet of je het bij een houtdraaier mag doen.(Hoewel ik dat zelf niet zo snel zou doen) Of je informeert eens bij radius. Letterhout is zeer makkelijk te draaien met scherp gereedschap. Ik vind wenge veel lastiger. Als je in de omgeving van Bussum zit stuur je maar een pb.

He dat is leuk, ik ben officieel geboren in H'sum, maar vanaf een paar maanden oud opgegroeid in Bussum.
Wanneer het zover is, zal ik graag eens bij je buurten en wat tips en trucs van je horen. Ik neem dan het stuk Snakewood mee, dan kun je eens kijken of het bruikbaar is om te draaien.

ps. nu valt ineens het muntje, . . . . Kluck :) ik ben opgegroeid op 200 meter afstand, hoek Landstraat en Huizerweg, toen het huis van mijn grootouders er nog stond.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou zonder meer de borg kopen

1. die komt echt wel uit dezelfde fabriek, maar is 30 euro goedkoper
2. Hbm heeft bij mij afgedaan toen ik onderdelen nodig had, ik 3 weken lang tegen vragen kreeg op mijn vraag én het bedrijf NIET telefonische bereikbaar is (wil zijn !)

Lekker voor Borg kiezen

Bij borg staat niet wat voor draad er op de as zit, M33 is wel fijn (heeft HBM ook niet, zou dus ook een pluspunt kunnen zijn als borg die wel heeft)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Grappig dat ik bij HBM wel de grote machines haal, maar tot heden niet het kleine handgereedschap zoals beitels en zo.
Dus geen ervaring mee.

De draaibeitels van HBM zijn van de standaard chinese HSS kwaliteit (je vindt ze ook veel in de VS, onder een onnoemelijk aantal eigen-merk- en fancy-namen). Bruikbaar; geen bagger, maar ook geen superkwaliteit. Goed om het draaien (en het slijpen ;-) ) mee te leren.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik zou zonder meer de borg kopen

1. die komt echt wel uit dezelfde fabriek, maar is 30 euro goedkoper
2. Hbm heeft bij mij afgedaan toen ik onderdelen nodig had, ik 3 weken lang tegen vragen kreeg op mijn vraag én het bedrijf NIET telefonische bereikbaar is (wil zijn !)

Lekker voor Borg kiezen

Bij borg staat niet wat voor draad er op de as zit, M33 is wel fijn (heeft HBM ook niet, zou dus ook een pluspunt kunnen zijn als borg die wel heeft)

Dank je voor je advies. Ik denk dat dit inderdaad de betere keuze is.
Daarbij komt dat de Borg gratis wordt thuis bezorgd, en bij HBM er €50 bij komt voor transport.
Voor ons is Moordrecht 200km heen en weer. Dan wordt de Borg wel ERG aantrekkelijk.

De draaibeitels van HBM zijn van de standaard chinese HSS kwaliteit (je vindt ze ook veel in de VS, onder een onnoemelijk aantal eigen-merk- en fancy-namen). Bruikbaar; geen bagger, maar ook geen superkwaliteit. Goed om het draaien (en het slijpen ;-) ) mee te leren.

Dank je Henk. Daar kan ik wat mee.
Mijn eigen beitels (en het meeste van mijn handgereedschap) zijn van goede kwaliteit, alles een stapje beter dan de "Lidl, Aldi en Action spullen" maar ook weer geen Lie Nielsen.
Wat ik vaak gebruik vind ik prettig om met goed spul te werken. Meestal Narex en oude Nooitgedacht beitels.

Bij draaien weet ik totaal niet of ik dat vaak zal gaan doen, dus is het eerst eens instappen en kijken wat het wordt.
Daarna kan ik beter beoordelen of ik op zoek ga naar de betere merken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij draaien weet ik totaal niet of ik dat vaak zal gaan doen, dus is het eerst eens instappen en kijken wat het wordt.
Daarna kan ik beter beoordelen of ik op zoek ga naar de betere merken.

Je hebt om te starten maar 2 of drie beitels nodig, een schrob- of afruwguts, een vlakke beitel ('skew'), en eventueel een spindelguts (op die HBM of Borg ga je geen deftige schalen maken, en een schalenguts kun je dus voorlopig op de lange baan schuiven). Ik zou derhalve gelijk investeren in twee goeie beitels - mocht het niet bevallen kun je ze met niet al te veel verlies gewoon weer doorverkopen...
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Je hebt om te starten maar 2 of drie beitels nodig, een schrob- of afruwguts, een vlakke beitel ('skew'), en eventueel een spindelguts (op die HBM of Borg ga je geen deftige schalen maken, en een schalenguts kun je dus voorlopig op de lange baan schuiven). Ik zou derhalve gelijk investeren in twee goeie beitels - mocht het niet bevallen kun je ze met niet al te veel verlies gewoon weer doorverkopen...

Of 2 goede scoren via marktplaats :) dan blijft het budget een beetje binnen de perken. 2 nieuwe beitels van redelijke kwaliteit zijn samen al snel boven de €100. :(
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Je hebt om te starten maar 2 of drie beitels nodig, een schrob- of afruwguts, een vlakke beitel ('skew'), en eventueel een spindelguts (op die HBM of Borg ga je geen deftige schalen maken, en een schalenguts kun je dus voorlopig op de lange baan schuiven). Ik zou derhalve gelijk investeren in twee goeie beitels - mocht het niet bevallen kun je ze met niet al te veel verlies gewoon weer doorverkopen...

Zoals ze zeggen, kogel door de kerk en net de BORG besteld. Over 2 dagen wordt hij verzonden. of in huis (volgens de site)
Nu dus maar eens neuzen op MP naar 2 redelijke beitels.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
goeie beitel vind je niet snel op MP, koop beter een goeie en later weer 1...het doet ff pijn, maar dan heb je er ook wat voor
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zoals ze zeggen, kogel door de kerk en net de BORG besteld. Over 2 dagen wordt hij verzonden. of in huis (volgens de site)

Welke schroefdraad is er op de spindel?
Dat is belangrijk als je er een houtdraaiers vierklauw op gaat zetten.

groeten
Ornament
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Welke schroefdraad is er op de spindel?
Dat is belangrijk als je er een houtdraaiers vierklauw op gaat zetten.

groeten
Ornament

Dit zijn de gegevens die op de website staan.

  • Motorvermogen 550 Watt.
  • Afstand tussen de centers 457 mm.
  • Draaidiameter 300 mm.
  • Breedte van de leunspaan 150 mm.
  • Toerentalbereik Traploos regelbaar in
  • 3 Toerentallen van 650 tot 3800 O/min.
  • Toerental 1: Van 650 tot 1450 O/min.
  • Toerental 2: Van 1250 tot 2800 O/min.
  • Toerental 3 Van 1600 tot 3800 O/min.
  • Opname van de hoofd-as MC 2.
  • Opname van de tegenkop MC 2.
  • Verpakkingsafmetingen 85 x 45 x 30 cm.
  • Gewicht 45 Kg
  • 2 jaar garantie

Wordt geleverd met :

  • Digitaal afleesbaar toerental
  • Traploos regelbaar toerental
  • Vaste center MC 2.
  • Meedraaiende center MC 2.
  • Snelverstel Leunspaan.
  • Rubberen trillingsdempers

Meer weet ik niet. Eigenlijk exact de zelfde als die van HBM.
(en bij HBM vond ik dit: Opname hoofd-as MC2 (draad 1"x8)
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik vraag me trouwens af, of het staal van die 25 jaar oude merk draaibeitels op Marktplaats, zoals Nooitgedacht, nog net zo goed zijn als het HSS staal van tegenwoordig.
De methodieken van harden en de legeringen zijn de laatste 25 jaar toch wel weer aardig veranderd / verbeterd. ?
Enig idee daarover?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.