HBM 600 zaagtafel aanslag afstellen

tmdr

Nieuw lid
8 dec 2024
2
1
Breda
Hi allemaal,
Na enkele jaren mee lezen heb ik een account aangemaakt om deze vraag aan jullie voor te leggen. Sinds twee jaar heb ik een HBM 600 zaagtafel (volgens mij is er een topic hier te vinden van de vorige eigenaar toen hij de zaagmachine kocht). Ik ben er heel blij mee en hij is voor mij als amateur super. Zo heb ik een van de twee gietijzeren zijbladen vervangen door een kastje met daarin een Triton TRA002 om zo ook een freestafel te maken.

Echter loop ik, nu ik steeds beter wordt en nauwkeuriger werk, steeds vaker tegen problemen met de aanslag aan. Vanzelfsprekend begrijp ik dat een machine uit deze prijscategorie niet de precisie van een machine 5x zo duur heeft. Bovendien is een afwijking snel aanwezig bij dit soort ontwerpen aanslag, waarbij de aanslag zowel aan de voorkant als achter op de tafel klemt. Ik heb de aanslag al vaak afgesteld adhv de miter slots. Echter blijf ik problemen houden waarbij de aanslag niet parallel is met het zaagblad. Heeft iemand hier een tip voor? Of is er een betere aanslag te krijgen voor een relatief behapbare prijs (dus niet zo’n incra systeem, hoe mooi dat ook is, kan ik dat prijstechnisch niet verantwoorden voor mijn hobby)?

Ik ben benieuwd naar jullie input. De zaagtafel is nog steeds perfect voor mij, op dit ene puntje na.

Gr. Thomas

• Leuk
Waarderingen: Thijs1095

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.295
1.006
Omgeving Leiden
Het klinkt misschien gek, maar het helpt om de profielen waarlangs de aanslag glijdt, te smeren. Niet met vet natuurlijk, maar teflonspray.
Nadat je de aanslag hebt versteld, de 'vastzethendel' een paar keer vast/los/vast zetten, zodat de aanslag zich recht trekt.
Je noemt dat je de aanslag parallel aan een miterslot afstelt, maar ook dat die dan niet parallel aan het zaagblad staat. Daarom de vraag of je zaagblad wel parallel aan het miterslot staat.

Overigens is een kleine afwijking niet erg voor je langsgeleider zolang je werkstuk maar niet klem loopt tussen de langsgeleider en de achterkant van het zaagblad, want het laatste geeft kans op 'kickback'.

tmdr

Nieuw lid
8 dec 2024
2
1
Breda
Dat is een interessante tip die weinig kost en veel kan opleveren! Bedankt!

Voor zo ver ik heb kunnen meten is het zaagblad parallel aan de miter slots. Met mijn cross cut slede heb ik ook geen problemen. Ik merk dat ik veel verbranding krijg aan de linker kant van het blad (aanslag rechts van het blad) wanneer ik multiplex zaag. Het blad (Freud 60 of 80 tpi volgens mij) maak ik geregeld schoon overigens, daar komt het niet door. Bovendien meet ik gewoon steeds andere afstanden tussen de aanslag en de voor en achterkant van het zaagblad. Eigenlijk is dat het grootste probleem: de aanslag zit steeds onder een andere hoek. Er is geen consistentie.

Ik heb laatste ook een hoop lades gezaagd (multiplex, voor mijn afkortzaag station), en achteraf bleken die zij/voor/achterkanten steeds iets groter te worden. De aanslag verschoof dus steeds iets ook al zat die strak vast met de hendel. Ik vermoed dat dit kwam omdat ik te lomp ben geweest met het multiplex. Gelukkig werden ze steeds wat groter. Kon dus de zaag opnieuw instellen en 128 stuks er opnieuw doorheen halen voor de juiste afmeting.

Ik heb op aanraden van een video van Rag n Bone Brown al wat meetlint plakstrips aan de binnenkant van de half ronde geleider van de aanslag gedaan, maar dit heeft helaas niks geholpen tegen het scheef trekken. Zou ik misschien nog iets in de spanning of voor spanning van het vastzet mechanisme kunnen afstellen misschien?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.