HBM 550 afzuiginstallatie - Weekdeal

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
17
1
Lummen
Hallo allemaal

Ik ben al even op zoek naar een afzuiginstallatie om aan mijn VVD bank te koppelen.
Nu is de HBM 550W deze week in afprijzing (99 EUR ipv 189 EUR).

Wat denken jullie, goede deal?
Ik heb nog twijfels omdat ik schrik heb dat die niet zal voldoen.

Zijn er dingen die ik best mee kan bestellen? (ik denk aan extra filterzak, plastic zakken, evt extra buisklem)
Is er ook een interne filter op die dingen of is de "zak" de filter?
Aangezien ik vooral met spanen zal werken lijkt mij het fijn stof minder relevant, of onderschat ik dat dan?

Bedankt!

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
17
1
Lummen
Bedoel je dan deze?

Gaat die wel passen dan? Want die is eigenlijk bedoeld voor een ander model.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Meestal zijn die afzuigertjes 37 cm, mijn SPA1000 iig wel. En met wat handigheid kan je er zelf wel een adapter voor maken. Edit: ik zie dat de zak 36 cm is en zit hij er goed strak omheen.

Vind net deze op mp, daar past het filter zeker op, ben je nog goedkoper uit. En in 1 rit te halen, Moordrecht en Bleiswijk liggen niet zo ver uit elkaar

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.639
980
70
Veldhoven
Oja, vanwege het formaat van de spanen van een VVD moet je het rooster in de inlaat van de ventilator (als dat er in zit) weg slijpen. Anders raakt de zaak steeds verstopt.
Dat microfilter had ik er op omdat via die bovenste zak steeds heel veel fijnstof in de werkplaats komt.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.639
980
70
Veldhoven
Bedoel je dan deze?

Gaat die wel passen dan? Want die is eigenlijk bedoeld voor een ander model.
Ik had een Metabo afzuiger en daar heb ik toen een verloopring voor moeten maken omdat het filter anders te groot was.
En anders even een mailtje eraan wagen of ga je hem zelf ophalen? Dan kun je meteen in de showroom alles opmeten.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.998
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor een vvd heeft dat type te weinig zuigkracht.

M.vr.gr. Jan
Ik heb een HBM 1100 'tonnetje' op een 26cm Jet Vlakbank gehad. Als je gewoon de originele slang gebruikt (anderhalve meter oid) dan gaat dat prima, maar hij zit wel na een paar planken vol. Slang niet verlengen en ook niet splitsen naar meerdere apparaten. Zet de ton ook gewoon op de grond zodat zwaartekracht nog een beetje meehelpt eventueel.

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
17
1
Lummen
Ik twijfel momenteel nog tussen de HBM 550W in afprijzing en de HBM100 Profi.

Is het niet onlogisch dat de 550W (1150 m³) een groter debiet heeft dan de HBM 100, 1PK, +- 750W (900 m³)?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Er staat niet bij hoe dat debiet gemeten is, dus je hebt niet veel aan die waardes. Ik gebruik het motorvermogen als leidraad. Als je het geld kan missen, zou ik voor de profi met filterpatroon gaan.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
337
136
De HBM 100 Profi is waardeloos. Die is overal te zwak voor. Zat toevallig bij een zaagmachine die ik ooit heb gekocht. Aangesloten en een dag daarna weggezet. Zelfs te zwak om het zaagstof door de slang te zuigen. Er bleef altijd zaagsel in de slang (100mm en misschien 2 meter lang) liggen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Draaide hij wel de goede kant op? Zelfs die van 550 watt werken prima op een zaagmachine. Ik heb er hier nog een van elektra beckum staan met zo'n bureaustoel voet.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
337
136
Dat was ook mijn eerste gedachte. Dat heb ik toen gecontroleerd. Stond een pijl op de motor voor de draairichting. Dat was het niet.

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
17
1
Lummen
Ik had een Metabo afzuiger en daar heb ik toen een verloopring voor moeten maken omdat het filter anders te groot was.
En anders even een mailtje eraan wagen of ga je hem zelf ophalen? Dan kun je meteen in de showroom alles opmeten.
Hoe heb je dat gedaan?
Enige suggesties?

Ik vermoed dat de filter groter zal zijn.

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
17
1
Lummen
Oké, bedankt voor de tip.
Ik besef nu pas dat de filter rond het frame van de stofzuiger gaat.
Het is dus idd een kwestie van het frame te verbreden id mate waar mogelijk.

Thanks!

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.