Harvey zaagtafel met compass 1500 slider of….

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Heeft iemand deze combinatie in gebruik? Zo ja, werkt het goed en heb je enig idee wat de footprint van de combinatie is? Ik krijg dat niet helemaal duidelijk. Kan je daarmee zonder problemen bv een paneel van 50 cm breed op af kunnen korten? Dat is nu mijn probleem.

Mijn budget zou deze combinatie mogelijk maken ter vervanging van mijn DeWalt 7492 zaagtafel.
Toch twijfel ik, want voor het zelfde budget kan ik ook een benchdog mft tafel, een domino df500 en lintzaag kopen. Dan hou ik wel de DeWalt.

Iemand dezelfde afweging gemaakt?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
92
43
Naarden
Hi, ik heb een Harvey tafel met een Compass SL1400, maar dat is volgens mij precies dezelfde als de SL1500. Gaat het om een 36P breedte tafel waar je naar kijkt? En wat wil je precies bereiken? Gaat het erom hoe klein het paneel mag zijn wil je nog nut van de roltafel hebben? Of hoe groot? Want er zit natuurlijk ruimte tussen de slider van de roltafel en het zaagblad, dus als het paneel te klein is, dan heb je niets aan de roltafel.
Ik had hiervoor overigens een DWE7492. Roltafel betekent dat je met wat grotere platen niet loopt te klooien dat je hem horizontaal moet houden bijvoorbeeld. Enige nadeel tot op heden is dat het geheel nogal breed is waardoor ik met mijn zij nog wel eens tegen het uitstekende deel van de roltafel aan loop. Dat levert én een blauwe plek op én ik moet hem weer opnieuw haaks stellen. Al weet ik intussen nu wel hoe ik dat relatief snel kan doen, zelfs zonder gereedschap.

Laatst bewerkt:

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
92
43
Naarden
Even gemeten zojuist: als de roltafel in 'uitgangsstand' staat, dan meet ik 220x127 als footprint. En 33cm tussen het begin van de roltafel en het zaagblad.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Even gemeten zojuist: als de roltafel in 'uitgangsstand' staat, dan meet ik 220x127 als footprint. En 33cm tussen het begin van de roltafel en het zaagblad.
Och, dus toch nog ruim 2 meter? Dat valt me nog wat tegen.

Ook had ik meer dan 33cm verwacht. Als voorbeeld wilde ik een sidetable blad afkorten. Die is 40 cm breed, dus gaat dat dan toch ook niet?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
92
43
Naarden
Ja, het is dan ook best een groot apparaat, maar is natuurlijk maar net wat je gewend bent. De 7492 is een bouwzaag, als in dat je die 'gemakkelijk' mee kunt nemen en de Harvey is een stationaire zaag. Ik neem tenminste aan dat we het over zoiets als de Harvey HW110 hebben? Dan heb je aan de rechterkant 92cm tussen blad en geleider, dan de geleider zelf en de stang waar die over glijdt en dan weer de boog van de afzuiging. aan de linkerkant van het zaagblad 32.5 cm tafel en dan nog de breedte van de roltafel en de aanslag.

Ook had ik meer dan 33cm verwacht. Als voorbeeld wilde ik een sidetable blad afkorten. Die is 40 cm breed, dus gaat dat dan toch ook niet?
Deze tekst begrijp ik niet helemaal. 40 cm breed kan er prima op. Van de 40cm ligt er dan 7 cm op de roltafel en 33 cm schuift over de tafel.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Deze tekst begrijp ik niet helemaal. 40 cm breed kan er prima op. Van de 40cm ligt er dan 7 cm op de roltafel en 33 cm schuift over de tafel
.
Dat is waar ik naar op zoek ben. Hoe breed mag een werkstuk zijn om nog goed af te kunnen korten?

Ik denk inderdaad aan de HW110.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
92
43
Naarden
Als je de roltafel zelf goed wil gebruiken, dan werkt dat vanaf tegen de 40 cm lekker, want dan maak je goed gebruik van het rolgedeelte. Smaller dan dat gaat overigens ook prima, maar dan gebruik je eigenlijk vooral de aanslag. Als je vooral veel kleine dingen erop wil zagen, dan zie ik geen toegevoegde waarde van de aanschaf van zo'n roltafel bij de Harvey. Maak dan gewoon een zaagslede waar je de kleine dingen op legt en vast zet, want dat is dan ook belangrijk.
Als het juist gaat om grote dingen: een plaat van 120x90 cm leg je er zonder problemen op en schuift er zo overheen met de roltafel, is in een paar seconden gepiept. Een plaat van 244x122 dwars zou ik niet zo gauw doen, maar aangezien je rechts 90cm hebt en links dat ook geen probleem is, dan zou je 180x122 nog prima met deze tafel kunnen opdelen in 2 stuks van 90x122. En als je er een vlonderplank van een paar meter op legt, ook geen probleem. De compass kun je aan de linkerkant nog een stuk uitschuiven ook zodat het dragende deel nog wat groter wordt.

• Leuk
Waarderingen: twdi

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
200
87
Zaanstreek
ik heb ook de HW110 met roltafel, een heerlijke basiszaag. Tuurlijk niet te vergelijken met de altendorf's op het werk, maargoed dan vergelijk je ook een brommobiel met ferrari ;-) Vigier omschrijft het al goed, zo'n zaag is wel gemaakt voor ongeveer maatje keukenkastjes. Zowel corpus als front, gezaagd uit ongeveer een kwartplaat per deel. Het bruto opdelen doe ik wel met een invalzaag.

Als ik je zo hoor zou ik eerder nog eens goed nadenken over een invalzaag. Kost je een kwart, en kan je wel dat soort maffe lappen zagen.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
ik heb ook de HW110 met roltafel, een heerlijke basiszaag. Tuurlijk niet te vergelijken met de altendorf's op het werk, maargoed dan vergelijk je ook een brommobiel met ferrari ;-) Vigier omschrijft het al goed, zo'n zaag is wel gemaakt voor ongeveer maatje keukenkastjes. Zowel corpus als front, gezaagd uit ongeveer een kwartplaat per deel. Het bruto opdelen doe ik wel met een invalzaag.

Als ik je zo hoor zou ik eerder nog eens goed nadenken over een invalzaag. Kost je een kwart, en kan je wel dat soort maffe lappen zagen.
Ik heb een makita invalzaag met geleiderail. Daar zit wel de twijfel want als ik een goede mft tafel toevoeg, zoals die van benchdog, kan ik eigenlijk ook vergelijkbaar zagen. Herhaalbaar is belangrijk.

keuzes…

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan je daarmee zonder problemen bv een paneel van 50 cm breed op af kunnen korten?
de vraagstelling begrijp ik niet volledig

onder afkorten versta ik hier een een snede van 50 cm lang (= de breedte) dwars op de lengte maken
een roltafel die zo'n werklengte niet heeft, kan je moeilijk een roltafel noemen
de werklengte zou in de specs moeten staan

om een strook van 50 cm breed en een bepaalde lengte te kunnen zagen, heb je bij gebruik van een roltafel een werklengte nodig die meer is dan die van het hout
ofwel duw je het hout over het vaste deel van de zaagtafel
meestal ligt de langsgeleider rechts van het zaagblad
dat zou dus hier op 50 cm moeten zijn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.922
1.102
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de Harvey 110s, maar dan zonder roltafel. Op krachtstroom.
Een superfijne krachtige machine, maar doordat er geen roltafel op zit is het verwerken van plaatmateriaal of ander groot hout lastiger.
Bij mij was een roltafel vanwege de ruimte niet echt mogelijk. @twdi heeft mijn werkplaats gezien, de Harvey past erin ... net. :D
(en dat is omdat ik de rechter tafelverbreding eraf heb gehaald, anders paste het 'net' op z'n fries)

Een roltafel is wel fijner inderdaad, MAAR... bij de Harvey zit er veel ruimte tussen het zaagblad en de roltafel dat het een hybride oplossing is. In mijn ogen is dat het net niet. Als ik een nieuwe zaagtafel zou moeten kopen, zou het of weer een Harvey of vergelijkbaar worden zonder roltafel, of een ander merk met een volledige roltafel (mocht de ruimte het dan toelaten).

Als het ook om de ruimte gaat + je een echte roltafel wilt, dan zijn er volgens mij ook andere merken die een compacte machine hebben met een echte roltafel, dus vlak tegen het zaagblad aan. Bijvoorbeeld SCM, of Felder. Van beiden zijn hier op het forum topics te vinden, met ook dezelfde vraag: kleine werkruimte, past het om de machine te plaatsen. Even zoeken dus.

Voor het zagen van plaatmateriaal, nauwkeurig en repeterend. Ik zaag dat allemaal met de invalzaag (Festool TS55), icm haakse aanslag voor de geleider. Die van Festool is bij mij 100% haaks; voor de Makita-rails zijn die ook te krijgen volgens mij (of misschien past die van Festool daar al wel op).
En voor het parallel zagen gebruik ik een parallel guide set van Banggood. Dit vroege voorjaar een paar platen underlayment gezaagd voor onderdelen van een kast; de kastplanken zijn allemaal , goed haaks, exact even groot + op de mm kloppend zoals ik ze wilde hebben.
Hier en hier en hier heb ik daar eerder wat over geschreven.
(die topics ken je al wel, deels nav vragen van jou. Maar voor de volledigheid toch ff genoemd)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.