Hardwax olie uitboenen

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi Allemaal,
Afgelopen weken heb ik een aantal meubels (massieve tafel en 2 kasten uit gefineerd hout) afgewerkt met Hardwax olie van Osmo. Het resultaat is heel mooi. Jammergenoeg is het niet altijd even consistent. Soms is de afwerking net iets ruwer, soms net iets gladder.

mijn schuurproces is in alle gevallen afwerken met een rotatie schuurmachine (festool ets 150 met uitslag van 3mm) tot korrel 120.
opbrengen doe ik met een doek of roller Ik probeer niet teveel op te brengen, maar wel voldoende om het hout te verzadigen.
uitboenen doe ik met de hand met een fijne vlies op een houder. Er staat nergens beschreven dat je hardwax zou moeten uitboenen, maar ik en mijn collega houtbewerkers zijn het er over eens dat de afwerking er veeeel beter van wordt.

Zoals gezegd is het resultaat goed. Satijne afwerking. Ik denk dat het proces beter kan. Zoals gezegd is het resultaat niet altijd even satijn achtig. Daarnaast vind ik het uitboenen (te) zwaar werk. Een tafel van 1meter breed schuren met de hand is zwaar voor je spieren en voor je rug.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe is jullie proces met (hard)wax afwerkingen en vooral, hoe boenen jullie de hardwax uit?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Rik
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zoals gezegd is het resultaat niet altijd even satijn achtig.
Dag Rik,
roer je altijd genoeg om? Er zitten namelijk deeltjes in de hardwax die het licht anders breken, waardoor je satijnglans krijgt. Door onvoldoende te roeren, verdeel je die deeltjes niet homogeen, en krijg je afwijkende glans. Verder heb ik geen ervaring met hardwax. Matt Estlea heeft er wel recent een filmpje over gemaakt:
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Breng je de wax in een laag aan, of eerst een verzadigings laag, dan licht schuren en dan de afwerklaag? En boenen is rotwerk, zelfs op vloeren, waar je de machine alleen maar hoeft te sturen.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Voor het polijsten zou je een polijstmachine in de trend van onderstaand model kunnen gebruiken, kan je normaal voor rond de 30 euro wel vinden. Ze gebruiken die normaal voor auto's te boenen, maar heb het ook al zien gebruiken voor houtoppervlakte. Heb er zelf echter geen ervaring mee en zou ook niet weten welk merk je aan te raden.
1622720341319.png
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Breng je de wax in een laag aan, of eerst een verzadigings laag, dan licht schuren en dan de afwerklaag? En boenen is rotwerk, zelfs op vloeren, waar je de machine alleen maar hoeft te sturen.

Goeie vraag. twee lagen, maar wel anders dan jij het beschrijft. 1ste laag opbrengen, inboenen, uitboenen. 2de laag ook opbrengen inboenen en uitboenen.
Wat voor materiaal gebruik jij om te boenen?
alvast bedankt
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Voor het polijsten zou je een polijstmachine in de trend van onderstaand model kunnen gebruiken, kan je normaal voor rond de 30 euro wel vinden. Ze gebruiken die normaal voor auto's te boenen, maar heb het ook al zien gebruiken voor houtoppervlakte. Heb er zelf echter geen ervaring mee en zou ook niet weten welk merk je aan te raden.

Dank voor het meedenken. Een pad op een rotatieschuurmachine werkt in principe hetzelfde. Toch lukt het me nog niet om het gewenste effect te krijgen met een roterende beweging als met een lineaire handmatige beweging. Als iemand hier wel goede ervaringen mee heeft hoor ik graag hoe die dit aanpakt.
Wat betreft goed(koop) gereedschap... iedereen maakt daar z'n eigen afweging in. Mijn ervaring is dat je met goedkoop gereedschap vanzelf de prijs betaald in frustratie. Daarnaast probeer ik onze wereld niet nog meer te vervuilen dan ik al doe. Gereedschap dat lang mee gaat is voor mij een mini stapje in de goede richting. Natuurlijk respecteer ik ook dat andere mensen hierin andere keuzes maken. Zo verdien ik bijvoorbeeld geld met mijn gereedschap. Dat maakt de afweging om duur (en betrouwbaar) gereedschap een stuk gemakkelijker dan voor iemand die hobbymatig met houtbewerkng bezig is.





 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Rik,
roer je altijd genoeg om? Er zitten namelijk deeltjes in de hardwax die het licht anders breken, waardoor je satijnglans krijgt. Door onvoldoende te roeren, verdeel je die deeltjes niet homogeen, en krijg je afwijkende glans. Verder heb ik geen ervaring met hardwax. Matt Estlea heeft er wel recent een filmpje over gemaakt:
Ik roer idd wel goed. Maaarrrrr volgende keer dat ik hardwax ga opbrengen zal ik een aantal testjes maken om te onderzoeken welke invloed roeren heeft op het resultaat. Ik zal foto's maken van het resultaat en die hier posten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Woodboy, maar lijkt me niet handig voor tafels en kasten. Festool heeft volgens mij een poetsmachine voor houten meubels. Maar het blijft vermoeiend handwerk.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Wat betreft goed(koop) gereedschap... iedereen maakt daar z'n eigen afweging in. Mijn ervaring is dat je met goedkoop gereedschap vanzelf de prijs betaald in frustratie. Daarnaast probeer ik onze wereld niet nog meer te vervuilen dan ik al doe. Gereedschap dat lang mee gaat is voor mij een mini stapje in de goede richting. Natuurlijk respecteer ik ook dat andere mensen hierin andere keuzes maken. Zo verdien ik bijvoorbeeld geld met mijn gereedschap. Dat maakt de afweging om duur (en betrouwbaar) gereedschap een stuk gemakkelijker dan voor iemand die hobbymatig met houtbewerkng bezig is.
Daar heb je volledig gelijk in, vandaar dat ik ook geen advies geef over welk model. Hangt ook volledig af of je het voor deze ene keer wil gebruiken (dan kan volgens mij een goedkoop model wel of tweedehands) of vaker (wat dan weer eerder voor meer kwaliteit vraagt). ;)
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hier dezelfde ervaringen met Osmo.

Mooi product echter heel erg lastig om mooi egaal aan te brengen vind ik.
Ik heb het gebruikt op Valchromat mdf delen in meubels en ik heb/had niet de strakke afwerking waar ik naar zocht.

Na wat experimenteren ben ik tot de conclusie gekomen dat less is more.
Hoe meer het oppervlak "glimt"na het opbrengen....(lees te nat).....hoe lastiger het is om uit te poetsen.
Waarschijnlijk vanwege die waxlaag die dan opdroogt.

Daarbij heb ik geprobeerd om de applicator pads uit de Matt Estlea video de benaderen door schuurwol korrel 3000 te gebruiken.
Die manier van opbrengen gaf bij mij het beste resultaat.
En niet te lang wachten met uitpoetsen.......na contact met Osmo.....10 a 15 min max.

En ik denk,(ik moet dat nog gaan testen) dat machinaal opbrengen en uitpoetsen ook nog wel eens een goeie stap kan zijn......

Zowel voor het opbrengen en uitpoetsen minder spierkracht benodigd, en ik denk dat je een veel mooier en homogener beeld krijgt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Moet je het niet gaan zoeken in het schuurwerk? Het is hier al vaker aangehaald, houtvezels die platgedrukt zijn met schuren gaan terug rechtop staan als ze vocht opnemen. Ik schuur vaak tot 120, maak het oppervlak even vochtig en schuur het eens gedroogd met 180 weer glad.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Die vezels zijn idd "in play".

Na de eerste laag osmo schuur ik ook altijd met heel licht materiaal 180 of 240 voor dat de 2e laag erop gaat.

Een ander voordeel van opbrengen met dat schuurwol is dat je eigenlijk ook meteen licht schuurt tijdens het opbrengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.