Hardhouten tuintafel

Menkie

Nieuw lid
22 apr 2020
14
5
Utrecht
Beste mensen,

Normaal gesproken woon ik midden in Utrecht en heb ik geen ruimte om ook maar iets te maken. Maar "gelukkig" was daar Corona. Mijn vriendin en ik pakte onze spullen en vertrokken naar mijn schoonouders ergens in noord Groningen. Schoonouders?!! Denk je nu, nou die vallen best mee. Prima mensen. En daarnaast hebben ze heel veel ruimte.

Mijn schoonvader heeft een groenvoorzienings bedrijf en een week geleden nam ik een kijkje in de container. Daar lag nog al wat hard hout! Das toch sonde, dacht ik. Ik tekende een ontwerpje uit en begon aan een tafel voor in de tuin van mijn schoonouders. Hun eigen tafeltje zag er niet zo best meer uit. Wat vast moest zitten zat los en alles wat los moest zitten vast. Ik dacht ik ga het gewoon proberen. Het hout is toch gratis en als het lukt heb ik kost-en-inwoning betaald.

Al snel kwam ik er achter dat het hout ook echt wel heul erg hard was... Had iemand mij misschien kunnen waarschuwen?! Afijn, ik heb doorgezet en na een weekje stond er een tafel. Hij is niet perfect maar ik ben er wel trots op.

nu de foto's:
tafel1.jpg

tafel2.jpg

tafel3.jpg

tafel4.jpg

tafel5.jpg

tafel6.jpg

tafel7.jpg

tafel8.jpg

tafel9.jpg

tafel10.jpg

tafel11.jpg

tafel12.jpg
 
Laatst bewerkt:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ligt daar gewoon padouk in de kliko of bedoel je opslag container? Als je kliko bedoelt moet je het even zeggen. Dan heb ik er nog wel 1 voor je schoonvader:p

mooie tafel hoor!
 

Menkie

Nieuw lid
22 apr 2020
14
5
Utrecht
Mooi gedaan. Hoe heb je de planken bevestigd? Kunnen ze werken?

Hoi Wim, op foto 8 kun je zien hoe het lag vlak voordat ik er per plank 4 schroeven in heb gedraaid(2 per kant). Er zit tussen elke plank een klein kiertje, ik denk dat dat genoeg moet zijn. Het tafelblad ligt los op het onderstel. Het onderstel past net tussen de planken onder het tafelblad. Het tafelblad is echt enorm zwaar dus die blijf keurig op z'n plek liggen.
 

Menkie

Nieuw lid
22 apr 2020
14
5
Utrecht
Ligt daar gewoon padouk in de kliko of bedoel je opslag container? Als je kliko bedoelt moet je het even zeggen. Dan heb ik er nog wel 1 voor je schoonvader:p

mooie tafel hoor!

haha! Kliko bedoel ik dan. Als het dat andere geval was zat ik denk ik snel weer thuis...
Oh en bedankt!
 

Menkie

Nieuw lid
22 apr 2020
14
5
Utrecht
Leuk om de reacties te lezen. Dat werkt erg motiverend!

De tafel is dus af maar je kan er erg lastig aan zitten... of liever gezegd; nog helemaal niet aan zitten.
Heeft iemand een mening over de rugleuning in onderstaand ontwerp?

IMG_9550.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Beter proberen uit een stuk te houden, twee planken verlijmen en dan de juiste vorm uitzagen?
Of balken verticaal houden en er een schuin stuk voorzetten om de rugleuning onder een hoek (al dan niet met enige ronding) te plaatsen?
Anders een omgekeerde y maken, nu is het moment dat op de verbinding komt niet al te best...

O, hier en hier tekeningen en een uitvoering van een buiten zitbank ...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.