Hangwc, hangtoilet, enz & te trage doorstroming

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet,
Na 20 jaar stellen we vast dat de doorstroming vanuit de waterbak te traag verloopt, waardoor de doorspoeling in de pot onvoldoende is.
Zelfs met enkel een paar blaadjes papier raakt niet alles weg.
Met een endoscoop kan ik in de waterbak weinig zien.
Ik heb de waterbak leeg laten lopen, en die vol azijn gegoten.
Die laat ik een paar dagen trekken, alvorens weg te laten lopen.
De hoop dat het daarmee opgelost is, is klein.
Ik vermoed dat de doorvoer tussen waterbak en pot deels verstopt is.
Ofwel zit ergens in de pot zelf een verstopping.
Wie schiet ons te raad ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Waterpeil goed? Als je de klep met de hand optilt, spoelt hij dan wel goed? Anders binnenwerk er eens uit halen en nieuwe bodemklep monteren. Soms is het rubber opgezwollen. Zit verder niets in wat kan verstoppen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
een algemeen antwoord: buiten de pot is alles ingebouwd + betegeld
waar raak je dan nog aan ?

noot: heb ooit een scharnierend bovenstuk geplaatst bij zo'n hangwerk
dan heb ik ten minste nog de kans om aan iets aan te kunnen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Wat voor merk inbouwreservoir heb je? Bedieningsmechanisme er uit, kraantje dicht zetten, slangetje los, vlotter er uit halen, dan kan je het binnenwerk een kwart slag draaien en dan kan die door het gat er uit. Zo kan je ook als er wat kapot is een nieuw binnenwerk monteren.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
En ook even kijken waar het water binnenkomt in de pot, onder de rand of daar geen kalkaanslag zit, wanneer het oppervalk daar wat ruw is remt dat de waterstroom.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
ok, even veronderstellen dat het om een Geberit-systeem gaat, dan kan je het vlotter/afsluitsysteem via de spoelknop vrij eenvoudig uit het reservoir halen en nakijken of
  • het nog vlot beweegt (na verloop van tijd gaan die dingen wat ruw worden en dan vervang je dat onderdeel best)
  • het niet te verkalkt is
  • nog volledig is (soms breken er kleine stukjes af waardoor het systeem niet goed meer werkt)
bij Geberit zijn de meeste onderdelen van 20 jaar oud nog vrij vlot te verkrijgen (bij professionele groothandels in Vlaanderen zoals STG, Desco, Facq, Van Marcke...)

Geberit staat er bovendien om bekend dat wat aanslag in het reservoir vreemde resulaten kan opleveren - slecht doorspoelen is daar een gekend voorbeeld van. Dat komt een tikkeltje vaker voor als je met regenwater spoelt, maar ook met ons kalkrijke Vlaamse water ben ik dat al meer tegengekomen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
de azijn staat er al een paar dagen in
die ga ik eerst doorspoelen
dan kijken of er beterschap is
indien niet, de pot er af halen
die + het doorstroomkanaal vanuit de waterbak bekijken
als dat geen beterschap geeft, dan komt het zenuwslopende wriemelwerk
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Je kan beter beginnen met het spoelmechanisme er uit te halen. Dat is een stuk minder werk en een stuk waarschijnlijker de oplossing. Je kan alleen het doorstroomkanaal bekijken als het binnenwerk er uit is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Ja, dat is ook simpel. Als je het slangetje van de kraan los draait, in plaats van van je vlotter, dan ben je hem kwijt. Hoe het spoelsysteem vast zit, hangt af van het merk reservoir. Je hebt wel eerst gekeken of het waterpeil nog hoog genoeg komt? Want als het vlottermechanisme niet meer goed werkt, heb je dat hij te vroeg af slaat, waardoor je niet genoeg water in het reservoir krijgt om nr. 2 op reis te sturen.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
407
172
Wetteren, Belgie
Het is inderdaad niet zo moeilijk maar wel wriemelwerk. Vooral om alles terug op zijn plaats te krijgen. Uithalen is niet zo'n probleem. Zorg er op voorhand voor dat je een duidelijke tekening of foto's hebt die tonen hoe alles in elkaar zit. Ik zou zeker niet beginnen met de pot eraf te halen. Succes.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Na 20 jaar stellen we vast dat de doorstroming vanuit de waterbak te traag verloopt
Wanneer je dat filmpje zo ziet zitten er weinig componenten in die weerstand kunnen veroorzaken. Kalkaanslag op de onderste ring veroorzaakt lekkage, misschien is dat bij jou ook en zakt je waterpeil steeds een stukje waardoor het water minder krachtig stroomt.
Maar je hebt er azijn in gehad, zou dan ook de kalk moeten oplossen.


Ben benieuwd wat je gaat vinden
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
414
184
Groene Hart
Azijn en rubber geeft bij bepaalde koffieapparaten (senseo) problemen, omdat azijn een sterk zuur is dat rubber aantast, waar citroenzuur dat niet doet.
ik weet niet of het wc rubber tegen azijn kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
Azijn en rubber geeft bij bepaalde koffieapparaten (senseo) problemen, omdat azijn een sterk zuur is dat rubber aantast, waar citroenzuur dat niet doet.
ik weet niet of het wc rubber tegen azijn kan.
dat azijn afgeraden was om apparaten te ontkalken, wist ik halvelings
ik dacht dat daar de reden was dat het metaal er niet tegen kan
of er rubber in die apparaten zit, is mij onbekend
we zullen zien hoe het rubber zich nu voelt
ik heb reeds azijn bij een andere inbouw-wc gebruikt
daar was het probleem dat de kalk zich op de afsluiting onderaan vastgezet had, waardoor het water bleef lopen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
we hebben er in een paar dagen tijd een paar 5lt-bussen azijn door gejaagd
de azijn blijkt niets aangetast te hebben, want bv de vlotter sluit nadat het waterpeil iets gestegen is, vlot af
hoeveel en waar er kalk in de waterbak zat, kunnen we niet inschatten
de pot heeft over de volledige omtrek een rand, waar het water uit loopt
met een schroevendraaier heb ik een paar brokken - vooral kalk - los kunnen maken
we vermoeden dat de opeenvolgende golven azijn de potrand gezuiverd hebben
slot: de azijn heeft alle werk geleverd - ik heb niets moeten demonteren
wordt hopelijk niet vervolgd
dank voor alle meedenken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.