Hangende opbergkast maken

Just_Ed

Nieuw lid
21 jan 2026
1
0
's-Hertogenbosch
Hallo,

Op de bovenste verdieping hebben we een onbenutte ruimte, en ondanks dat we een "groot" huis hebben, is er weinig bergruimte beschikbaar.

Ons idee is om een opbergkast, soort vliering met zijwand en deurtjes te maken.

We willen deze maken met 15mm constructieplaat als zijwand en bodem welke we aan de buitenkant afwerken met gipsplaten. Het is niet de bedoeling om er zware spullen in op te bergen, kerst spullen, tuinkussens, etc.

De afmeting in cm wat we willen maken L 160, B 90, H160.

Nu wil ik twee balken aan de muur bevestigen, links en achter en de andere balk van achtermuur tot op de balustrade* op het plafond wil ik een dikke lat maken waaraan de zijkant bevestigd kan worden. Tussen de linker en rechterbalk wil ik raveel balken bevestigen voor de vloer. De muren zijn van gibo blokken opgetrokken en het plafond is een betonplaten plafond.

* de balustrade was een traphekje, deze hebben we met 12mm MDF afgewerkt.

Nu ken ik de balkenschuif, alleen lijkt deze altijd met een standaard minimale balkhoogte te komen.

Mijn vraag is heb ik echt balken van 38x140 nodig? Lijkt mij persoonlijk nogal fors.
Ik sta ook open voor eventuele andere bevestigingsmethoden.20260817_153125.jpg20260817_153138.jpg

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.