Handzaag

Herman21

Nieuw lid
4 jan 2025
7
5
Duiven
Hallo.

Als beginnend klusser heb ik nog wat oud gereedschap.
Heb wel een nieuwe handzaag nodig.
Welke handzaag kan ik het beste aanschaffen als beginnend klusser.
Met name welke lengte , aantal tanden per inch , merk e.d.

Groet
Herman

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.404
1.057
Omgeving Leiden
De standaard vraag is 'wat wil je er mee gaan doen?'
Ja, zagen, dat begrijp ik. Je schrijft dat je beginnend klusser bent, dus wat wil je zoal aanpakken?
Ga je bijvoorbeeld veel zagen of alleen af en toe wat afkorten? Of ga je hele einden schulpen?

Vooralsnog zou ik een allround exemplaar adviseren, 7 tpi, geharde tanden, niet te kostbaar.
Maar je moet hem wel eerst in de hand houden, hij moet goed in de hand liggen.

Zoiets:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.117
3.332
Gaanderen
Bahco price cut 22 inch. Tanden per inch en de rest gewoon vergeten. Als deze bot is gooi je hem weg of gebruik je hem voor gasbeton of maak er schrapers van. Wil je meer met houtbewerking gaan doen dan is een kapzaag een leuk ding. Je hebt rip cut = langshout zagen en cross cut = afkorten.
Wil meer advies zeg dan wat je wil gaan maken. Er zijn ook nog japanse zagen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.287
517
Prov. Groningen
Je kunt natuurlijk in het kader van de duurzaamheidsregels ook een zaag met niet geharde tanden nemen, dan leer je meteen ook het slijpen en zetten.
Een hard point is (bijna) niet te slijpen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.117
3.332
Gaanderen
Beginnen met houtbewerken en dan meteen een zaag gaan slijpen is niet vanzelfsprekend. Als je iemand kent die je dat wil uitleggen prima, anders zou ik ermee wachten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.