Handvat voor beitels met spantang 16,5mm

Hermes

Nieuw lid
7 sep 2012
8
3
Ik had gisteren een idee om iets te maken, maar vraag mij af of het niet al bestaat. Door gebrek aan kennis van de juiste termen kan ik het misschien niet vinden en daarom steek ik hier ff mijn licht op.

Draaien doe ik op een manuele trapdraaibank (pole lathe in de UK) met zelfgesmede haken. Die haken zijn gesmeed uit 16,5mm rond geslepen 2510 staal en steek ik vast in een houten handvat. Nu zou ik graag een systeem hebben waarbij in een lang handvat heb met daarin een spantang waar ik die 16,5mm haken kan in vastspannen. Op deze manier kan ik heel snel verschillende soorten haken uitproberen zonder dat ik ze allemaal permanent monteer in een handvat.

Ik zoek dus een soort systeem waarbij ik een soort ER32 spanring 16-17mm kan vastmaken op een houten handvat. Een bus met 2 stelmoeren in een handvat gelijmd lijkt met suboptimaal en misschien bestaat er zoiets in een soort standaardsysteem?
 

Bijlagen

  • 2023-04-17 14_31_48-Pieterjan Heyse (u) _ Microsoft Teams.png
    2023-04-17 14_31_48-Pieterjan Heyse (u) _ Microsoft Teams.png
    399,7 KB · Weergaven: 65
  • 2023-04-17 14_32_45-Spantangen ER32 - Machines Crispyn en nog 4 andere pagina's - [InPrivate] ...png
    2023-04-17 14_32_45-Spantangen ER32 - Machines Crispyn en nog 4 andere pagina's - [InPrivate] ...png
    157,8 KB · Weergaven: 65

Hermes

Nieuw lid
7 sep 2012
8
3
Heb daar geen oplossing voor, maar ben wel heel benieuwd naar de draaibank!
Heb je daar toevallig foto's van om te delen?
Jazeker, ik heb er nog meer dus vraag maar als je specifieke dingen wil zien.
 

Bijlagen

  • 8A8D307D-10A8-48E4-8724-EBE326C5DB72.jpeg
    8A8D307D-10A8-48E4-8724-EBE326C5DB72.jpeg
    191,3 KB · Weergaven: 57
  • 6B8899D8-D47F-4135-8C6D-3F74B340E6A2.jpeg
    6B8899D8-D47F-4135-8C6D-3F74B340E6A2.jpeg
    153,3 KB · Weergaven: 59
  • 4CCCAF6B-57CC-4215-8AFD-92FD025DDACF.jpeg
    4CCCAF6B-57CC-4215-8AFD-92FD025DDACF.jpeg
    110,5 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Hermes

Nieuw lid
7 sep 2012
8
3
Ik weet niet of er spantangen zijn met die diameter, maar voor het principe kun je eens kijken bij de Carps handvaten die door Ronald Kanne worden verkocht.
Ja dat lijkt me het systeem wat ik zoek. Ik ga zelf nog wat zoeken of ik die onderdelen kan vinden en anders bestel ik het daar. Bedankt dit heeft me wel vooruit geholpen!
 

Hermes

Nieuw lid
7 sep 2012
8
3
Waarom maak je voor alle haken geen handvat?
Omdat ik nog aan het experimenteren ben en waarschijnlijk tientallen haken ga maken waar ik er uiteindelijk slechts een handvol van ga blijven gebruiken. Dan heb ik heel wat haken in handvaten geklopt die niet nodig of nuttig waren. Ook lijkt het mij praktisch om haken die ik eventueel verkoop zonder handvat zo eerst te kunnen testen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Kijk eens bij de handvaten van Simon Hope. Ik denk ook te verkrijgen via Ronald Kanne.
Ik zie net dat de rode met plastic handvat 16.2 mm is. Misschien past het.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermes

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik had gisteren een idee om iets te maken, maar vraag mij af of het niet al bestaat. Door gebrek aan kennis van de juiste termen kan ik het misschien niet vinden en daarom steek ik hier ff mijn licht op.

Draaien doe ik op een manuele trapdraaibank (pole lathe in de UK) met zelfgesmede haken. Die haken zijn gesmeed uit 16,5mm rond geslepen 2510 staal en steek ik vast in een houten handvat. Nu zou ik graag een systeem hebben waarbij in een lang handvat heb met daarin een spantang waar ik die 16,5mm haken kan in vastspannen. Op deze manier kan ik heel snel verschillende soorten haken uitproberen zonder dat ik ze allemaal permanent monteer in een handvat.

Ik zoek dus een soort systeem waarbij ik een soort ER32 spanring 16-17mm kan vastmaken op een houten handvat. Een bus met 2 stelmoeren in een handvat gelijmd lijkt met suboptimaal en misschien bestaat er zoiets in een soort standaardsysteem?
Het grote handvat van CARp bij DeHoutdraaierij is ER32 en daar kan een passende spantang in. Het handvat is behoorlijk uitgeboord zodat je lang gereedschap erin kunt schuiven. Alternatief zijn losse opname koppen van Oneway of een stuk ijzeren gasbuis met koppelingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermes

Hermes

Nieuw lid
7 sep 2012
8
3
Voor de buitenkant voornamelijk traditie. Ik denk dat ik die met gutsen ook wel zou kunnen maken, al zou ik dan wel de steun anders moeten maken, want nu snijd ik vooral gelijk met of onder het center, met een guts zou ik boven het center moeten snijden.

Voor de binnenkant, vooral bij de bekers, denk ik dat ik er met een guts gewoonweg niet in geraak. Op het einde moet de centrale spindel ondersneden worden en dat kan redelijk eenvoudig met een haak, met een guts zou ik toch even moeten zoeken hoe dat dan werkt.

Los van de techniek is het vooral traditioneel om kommen, schalen en bekers met een haak te draaien dus daarom doe ik het zo. Misschien dat het met gutsen even goed zou werken, een oefening voor later.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.