handvat stanley schaaf

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Beste forumleden,

Als ik mijn handschaaf vastneem merk ik dat het handvat los staat.
Ik heb het handvat al eens volledig los gedaan & opnieuw vastgeschroefd
Iemand een idee/tips?
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Bedoel je het achterste handvat, zoals bij de Stanley bankschaven als NO 4 en 5 ?
Zelf heb ik 1 of 2 millimeter van het schroefdraad afgezaagd, even vijlen zodat de braam weg is en weer vast maken achterop de schaaf.
Dit heeft voor mij het probleem opgelost.

Wel voorzichtig zijn, je haalt snel te veel weg.
Deze truc had ik van Paul Sellers op Youtube, uit een filmpje waarin hij een oude schaaf opknapt.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je kunt het ook anders oplossen. Dat loszitten van de handvatten van de Stanley heb ik opgelost door er een zelfgemaakte leren ringetje om te doen aan de bovenkant. Heb ooit zo'n goedkope Seat & sofa's leren bank gekocht en het leer gebruik ik overal voor. Ik heb alleen het schuim in de grijze container gedaan. Als een schroef van een zaag los zit of een handvat van een Stanley, of andere schaaf, pak ik een stuk leer wat op de werkbank ligt en daar knip ik wat vanaf. Mag er soms niet uit zien maar het werk perfect. Het werkt ook tegen het weer los lopen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bedoel je het achterste handvat, zoals bij de Stanley bankschaven als NO 4 en 5 ?
Zelf heb ik 1 of 2 millimeter van het schroefdraad afgezaagd, even vijlen zodat de braam weg is en weer vast maken achterop de schaaf.
Dit heeft voor mij het probleem opgelost.

Wel voorzichtig zijn, je haalt snel te veel weg.
Deze truc had ik van Paul Sellers op Youtube, uit een filmpje waarin hij een oude schaaf opknapt.

Same here. Zelfde bron, zelfde uitwerking. Blijkbaar komt het door het krimpen van het hout. Omdat je snel teveel weghaalt en het lastig is om gezaagd draad recht in te schroeven vijl ik altijd een afschuining aan het einde, en vijl dan het 'puntje' ervanaf.
 

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Bedoel je het achterste handvat, zoals bij de Stanley bankschaven als NO 4 en 5 ?
Zelf heb ik 1 of 2 millimeter van het schroefdraad afgezaagd, even vijlen zodat de braam weg is en weer vast maken achterop de schaaf.
Dit heeft voor mij het probleem opgelost.

Wel voorzichtig zijn, je haalt snel te veel weg.
Deze truc had ik van Paul Sellers op Youtube, uit een filmpje waarin hij een oude schaaf opknapt.
Merci voor de referentie naar dit top filmpje! Ondertussen staat hij lekker vast :), de andere ook merci :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.