Handvat maken (welk hout, nerf enz enz)

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Bij het restaureren van een mooie, oude 7 TPI handzaag was het onmogelijk om de messing bouten er uit te krijgen.
Daarnaast zaten er allemaal scheuren in het handvat. Dus, dat heb ik er met enige moeite van af weten te krijgen. De vorm van het handvat vind ik serieus mooi, dus die wil ik graag namaken.

Nu heb ik nog 'n stuk amerikaans eiken (rode eik, quercus rubra) liggen waar ik het handvat heel mooi uit zou kunnen halen. Maar heb er wel nog wat vraagjes over.
- Hoeveel rekening moet je houden met hoe het hout gezaagd is? Ik heb dit stuk zelf uit 'n boom gehaald, de jaarringen liggen eigenlijk heel mooi 'plat', als je de kopse kant bekijkt
- Is het beter om het kops hout in de lengte of in de breedte richting te gebruiken? Dus of het kopse hout in de richting gaat van hoe je zaagt of juist aan de onder en bovenkant van het handvat.
- Wat is de gemakkelijkste manier om het handvat vorm te geven? Is 'n decoupeerzaag 'n optie? Vrees dat ik er heel wat ga verslijten op dit ultra harde hout.

Zal morgen wat fotootjes neerzetten van hoe het was en wat ik al gedaan heb :)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Appel was volgens mij de houtkeuze voor veel zagen qua handvat. Eiken is niet echt heel erg geschikt in verband met de structuur. Hard valt overigens ook wel mee: Ipe is veel harder en bijv. bamboe zorgt voor veel meer slijtage.

Orientatie en dergelijke kun je van het bestaande handvat overnemen, over het algemeen wisten de fabrikanten toen echt nog wel hoe het hoorde.

De makkelijkste manier om het handvat ruw vorm te geven is met een lintzaag en forstnerboren. Een goede rasp voor het verder vormen is ideaal.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Draadrichting is zeer belangrijk. Beuk zal waarschijnlijk wel het meest gebruikt zijn geweest in onze streken , voor een hanvatvan een zaag. Met fruithout zoals appel, kersen, enz ;ben je al wat luxueuzer gesteld.

groeten;

Ornament
.www.houtsnijden.eu
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Appel en beuken werden veel gebruikt. Eiken niet. Ze werde vaak afgewerkt met schellak, maar lijnolie werkt ook goed. Laat ook even een foto (en merk) van de zaag zien. Dan kunnen we ook kijken of het handvat passend is wat vorm betreft. Misschien heeft één van de leden ook zo'n zaag en dan hebben we ook het model van het handvat.

Belangrijk is de grootte om je hand er goed in te steken. Vroeger kregen alle timmerlieden in opleiding een gereedschapsset van de LTS, met de bekende Duifje zagen er in. Die hadden zeer kleine handvatten.
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Hierbij de foto's.
Het stuk hout is dus amerikaans eiken. Ik heb ook nog 'n stammetje kersenhout liggen waar het mogelijk uit gehaald zou kunnen worden. Maar dat gaat nog wat werk kosten, vrees ik. Is wel mooier natuurlijk....
 

Bijlagen

  • VY8fd_XQ.jpeg
    VY8fd_XQ.jpeg
    984,5 KB · Weergaven: 130
  • ZSvdre5w.jpeg
    ZSvdre5w.jpeg
    199,5 KB · Weergaven: 138

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik zou zeker een wissel naar kersenhout maken. Je moet het hout wel een kwartslag draaien, voor een handvat. Zoals je het nu getekend hebt, loopt de draadrichting verkeerd.

Hou er wel rekening mee dat dit model een 'gesloten' handvat heeft aan de bovenkant. Het zaagblad is aan de bovenkant in het handvat deel ook rond. Waarschijnlijk zal het nieuwe handvat dat niet krijgen. Op zich niet erg, maar zorg er dan wel voor dat het een mooie strakke zaagsnede is, niet te breed.

Krijg je de schroeven nu wel los?
 
  • Leuk
Waarderingen: TUNE4IT

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Uiteindelijk, na veel gemorks ze er wel uit gekregen. Maar het oude handvat is daarbij dus wel gesneuveld helaas.
Hopelijk is het stuk kersenhout wel geschikt (te maken) om het handvat van te maken. Wat betreft het 'gesloten' deel aan de bovenkant zat ik te denken om 'n stripje brons er aan de bovenkant in te lijmen. Ziet er best wel mooi uit, denk ik. :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Lees mijn post even na kan je van mijn fout leren. Ik was gewoon begonnen met mooi hout;)
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Vorderingen. Verdorie wat is het toch lastig om recht te zagen! :p
 

Bijlagen

  • 2020-05-29 22.14.39.jpg
    2020-05-29 22.14.39.jpg
    273,5 KB · Weergaven: 120

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eerst je blok vlakken en op de juiste dikte brengen. Dan zaag ik de sleuf erin. Gaat het mis heb ik er weinig tijd in zitten. Kwam ik ook achter toen ik er al een paar bijna klaar had.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Zeker. Even een tip. Zorg er voor dat je het overal hout eerst wegraspt tot de lijn, of tot en met de lijn. Nu zie ik ook nog hout buiten de lijn zitten, maar ook plekken waar de lijn al helemaal weggeraspt is. Wat je kiest is niet zo belangrijk (zelf zou ik de lijn laten staan), maar het moet wel overal hetzelfde zijn.

Maar ik zie ook al dat je de bovenkant aan het afronden bent. Dat doe je pas daarna. Je ziet ook op het originele handvat dat de mate van afronden verschillend is. De buiten bovenkant en buiten onderkant zijn nauwelijks afgerond.
De binnenkant van het handvat gat en de buitenkant waar je het hout omklemt zijn veel meer afgerond. De mate van afschuining moet je dus ook met een dun potlood lijntje (geen textmarker meer gebruiken, want dat trekt in het hout) op beide kanten van het handvat op het hout zetten, als de eerste raspsessie voltooid is.

Ik zou het vanaf nu alleen maar raspen, daarna vijlen en daarna schuren (met schuurlint).

Succes!
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Vorderingen :)

Schellak zou wel de mooiste afwerking zijn denk ik. Of zijn er nog andere opties?

2020-06-16 12.50.35.jpg
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Als ik mij ook nog even in de discussie mag mengen : hoe heb je het handvat weer vastgezet?

gr Leendert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.