Handgreep keukenfront zagen en/of frezen, maar hoe?

Helpman

Nieuw lid
5 jan 2025
3
0
Groningen
Hallo,
Ik woon in Groningen, ben hier nieuw geregistreerd maar volg het forum al een tijd. Na mijn eerste 'project', een HiFi Rack wil ik me nu gaan richten op het vervangen van de fronten van onze Ikea keuken. Het materiaal dat ik wil gebruiken is vochtwerend MDF(18mm) dat ik op maat laat zagen. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik de in de fronten verwerkte handgrepen ga maken(zie voorbeeld). Mijn idee is uitzagen en vervolgens met een frees netjes maken. Ik heb alleen nog nooit een frees gebruikt. Omdat ik de randen van de fronten wil afronden(2mm) moet ik sowieso al een kantenfrees aanschaffen. Kan ik die ook gebruiken om de uitgezaagde grepen netjes te maken? Ik heb geen gereedschap om een hele nette mal te maken, zijn er dergelijke (verstelbare) mallen ergens aan te schaffen?

Scherm­afbeelding 2025-01-05 om 09.15.06.png

rik

Post veel
8 nov 2010
796
151
IMG_3193.png

Ik ben fan van dit soort grepen. Het grote voordeel is dat je hiermee niet in je lade kijkt omdat deze tot halverwege het front gefreesd wordt.
Even googlen en youtuben levert wel een beeld op van wat ik bedoel.
Succes!

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.141
464
hilversum
Voor een mal heb je geen luxe gereedschap nodig.
Neem gewoon een stuk mdf en zaag/schuur de vorm die je wilt.
Die plaats je op je deur na het zagen om met de bovenfrees om het strak te maken.

Enige foto die ik bij de hand heb.

20240501_142354.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.881
3.212
Gaanderen
Rik ik heb het idee dat hier de uitsparing in de frontjes bedoeld wordt, en niet het profiel dat jij hier toont.

Je hebt "niets". Weet jij dat het voor velen niet eenvoudig is om fronten perfect te schilderen. Lijkt makkelijk maar, valt meestal tegen en dan ziet het er niet uit.
Het meest eenvoudige is om een zo'n front te kopen en die als mal te gebruiken. Zeker niet het goedkoopst maar je hebt dan wel een strakke mal. Zelf zou ik uit een stuk kwaliteits mdf de mal zelf maken en met een kopierfrees kopieren. Ecotools noemt het een kantenfrees HM kantenfrees 19x38 mm bovenlager kopen Het lagertje loopt langs je mal. Zorg wel dat je machine een 8 mm spantang heeft.
Met een gewone frees kan je ook prima kanten frezen en ook wat zwaardere dingen frezen.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Welkom als nieuw lid!
Ik heb laatst precies dezelfde fronten gemaakt en heb daar wat dingen over gepost in mijn topic.
Misschien heb je er wat aan? Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

20240818_195910.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Houtsoort

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.800
481
Wel opletten met die vingergreepfrezen, dat je zeker voldoende ruimte hebt. In 18mm MDF ga je denk ik al max R4,x kunnen nemen en die vond ik simpelweg te klein, en ik heb thans eerder smalle vingers. Voor mij was deze ideaal, in R6. Als je eerder dikkere vingers hebt zou ik naar R8 gaan. Je hebt dan vanzelfsprekend ook wel rekening te houden met de dikte van de fronten als je voor- en achterzijde de nodige stevigheid wil geven. Iets waar ik mij bij MDF ook vragen bij stel. Ik zou daar persoonlijk meer materiaal aanwezig willen laten, door en door frezen en iets als backing aanbrengen net zoals je hierboven al ziet. Daar vind ik de greeprand ook al vrij dun, hoe ervaar je het gebruik @Musicus ?

20250105_130552e.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.881
3.212
Gaanderen
Het is mij niet duidelijk of de topic starter wel met een vingergreep frees als profiel wil gebruiken. Door gebruik van dergelijke frezen verjong je het mdf. MDF is aan de buitenzijde veel harder dan aan de binnenzijde. Hoe beter de persing des te beter de kwaliteit van het mdf. Bouwmarkten hebben soms net zachtboard van binnen.
Soms word aan het mdf een houtenlijst gezet want dat is voor een vingergreepprofiel bij die diktes veel sterker. Als je het niet met hout wil doen is HDF ook een mogelijkheid. Dat is veel dichter dan MDF. Ik verwacht dat er in HDF geen bouwmarktkwaliteiten zijn. Dit is weer lastiger verkrijgbaar en heeft een hele andere prijs.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
@Petrolhead:

Ik ervaar de rand die overblijft niet als te dun of slap. Wel heb ik gebruik gemaakt van V313 MDF dus een hardere persing. Omdat er een dunne strook eik achterzit is de ruimte om je vingers te plaatsen genoeg, maar het zou niet krapper moeten worden.
Anders zou je een vaste strook achter het frontje moeten plaatsen om te zorgen dat je niet in de kast kan kijken.

rik

Post veel
8 nov 2010
796
151
Rik ik heb het idee dat hier de uitsparing in de frontjes bedoeld wordt, en niet het profiel dat jij hier toont.

IMG_3201.jpeg Dank voor deze aanvulling. Ik bedoel iets als het voorbeeld hierboven een greep en toch een dicht front. Dat vind ik zelf een veel prettigere uitstraling hebben dan een gat in je front.
Voorbeeld is met gefineerd materiaal, maar kan natuurlijk ook met het matriaal dat is voorgesteld

Bijlagen

• IMG_3200.jpeg
    IMG_3200.jpeg
    77,9 KB · Weergaven: 19

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.881
3.212
Gaanderen
Rik ik heb deze frees zelf ook. Ik heb me niet goed verwoord. Je kunt deze uitsparing ook als greep gebruiken zonder dat je deze profielfrees gebruikt. Nadeel, of volgens sommige voordeel, is dat je dan wel in de lade kijkt.
Ik heb de frees dus je kent mijn voordeel/nadeel.

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
96
34
Peter Millard heeft op YouTube een film hierover.https://youtu.be/4fkO3LoV8L4?si=OO9lXdW_GrUK3qz_ Nog een:

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.