Handdoekenrek/ doucheplankje

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
104
64
Tilburg
Na al veel te hebben gelezen op het forum zal ik ook eens wat bijdragen ;)

Afgelopen zomer een week cursus houtbewerking gedaan bij Studio Inhout. Erg leuke cursus waar je de hele week aan je eigen werkstuk kan werken, echt een aanrader!

Doel was een handdoekenrek gecombineerd met doucherekje te maken voor in de badkamer. Dit was het ontwerp:
IMG_3483.jpeg

Ik had eerst het plan om het rek volledig in eiken te maken, maar op advies gekozen voor een (onbekende) hardhout soort in het douchedeel. Om het risico op zwart worden van het eiken te voorkomen.
Hier werd het ontwerp ook interessanter van. Het bovenste stukje uitgevoerd in noten (achteraf had ik hier misschien beter een hele lichte houtsoort voor moeten kiezen ipv een donkere).

Hier wat foto’s van het proces:

C17A5359-858A-4A42-ABEF-4E1561843BAC.jpeg
IMG_3674.jpegIMG_3678.jpeg

Randjes afgerond. Alle dwarslatjes met domino’s verbonden en alle buitenhoeken in verstek icm ingezaagde veer. Het bovenste handdoekenrek verbonden dmv een zwaluwstaart.

Malletje gemaakt om veren in te zagen. Dat was nog wel een uitdaging, ik had onvoldoende nagedacht over hoe het werkstuk te klemmen in de mal.

50424974-de16-438e-bbef-4221be0423f1.jpeg

Afgewerkt met Rubio monocoat. Het rekje heeft transparante kunststof dopjes waar hij de glazen wand raakt.

Zelf erg tevreden met het resultaat, al zitten er wat ‘schoonheidsfoutjes’ in
 

Bijlagen

  • IMG_3754.jpeg
    IMG_3754.jpeg
    47,5 KB · Weergaven: 81
  • IMG_3756.jpeg
    IMG_3756.jpeg
    51,2 KB · Weergaven: 77
  • IMG_3755.jpeg
    IMG_3755.jpeg
    45,6 KB · Weergaven: 78
  • IMG_4189.jpeg
    IMG_4189.jpeg
    42,3 KB · Weergaven: 79
  • IMG_4188.jpeg
    IMG_4188.jpeg
    58,1 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Een leuk idee en mooi gemaakt.

Als je iets zelf maakt, zie je zelf de "foutjes" maar een ander ziet dat niet. Die ziet een mooi handoekenrek. Je kan er alleen maar van leren.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
506
Noord-Veluwe
Ieder werkstuk heeft schoonheidsfoutjes. Zelfs de grote namen in de houtbewerkingswereld waren niet foutloos. Maak je daar dus maar niet druk om. Die verbindingen zien er netjes uit hoor!
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
104
64
Tilburg
Ik had de smaak te pakken, en vorige maand luikjes gemaakt voor in de badkamer.

Helaas geen foto’s van het maakproces.
Latjes op breedte en dikte gezaagd.
Daarna ‘sponning’ gefreesd op Freestafel en alle hoekjes afgegrensd met r=2.
Hierna afgekort en verstekken gezaagd (leercurve t.o.v. handdoekenrekje, daar had ik eerst de verstekken gezaagd en daarna afgerond, maar het afronden van de verstekken is erg schadegevoelig).

Vervolgens de webbing (natgemaakt) vastgeniet en vastgezet met ‘glaslatten’.
De spijkertjes van de glaslatten had ik al afgetekend en ‘voorgespijkerd’.

Het webbing hadden we nog liggen. Afgewerkt met Rubio monocoat.

Twee ‘minpuntjes’:
- de olie is wat vlekkerig opgedroogd op het webbing. Volgende keer denk ik beter lakken ipv oliën.
- de luikjes kunnen net niet 180 graden open. Wellicht verplaats ik de scharnieren nog naar de achterkant.

Ps. Dat webbing was echt een ramp, enorm lastig om strak te krijgen, niet te beschadigen en netjes weg te werken achter de glaslatjes.
 

Bijlagen

  • IMG_3880.jpeg
    IMG_3880.jpeg
    76,9 KB · Weergaven: 57
  • IMG_3881.jpeg
    IMG_3881.jpeg
    70,7 KB · Weergaven: 52
  • IMG_4204.jpeg
    IMG_4204.jpeg
    140,4 KB · Weergaven: 54
  • IMG_4205.jpeg
    IMG_4205.jpeg
    113 KB · Weergaven: 55

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
104
64
Tilburg
Onderdompelen in water en "kletsnat" verwerken. De webbing spant zichzelf op tijdens het drogen.

Dat heb ik wel gedaan maar kreeg het nog steeds niet heel strak. Ik had ook gewoon wat weinig ruimte om het goed strak te trekken, vast te zetten en af te snijden
 

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
20
5
Het hoge noorden
Ik had de smaak te pakken, en vorige maand luikjes gemaakt voor in de badkamer.

Helaas geen foto’s van het maakproces.
Latjes op breedte en dikte gezaagd.
Daarna ‘sponning’ gefreesd op Freestafel en alle hoekjes afgegrensd met r=2.
Hierna afgekort en verstekken gezaagd (leercurve t.o.v. handdoekenrekje, daar had ik eerst de verstekken gezaagd en daarna afgerond, maar het afronden van de verstekken is erg schadegevoelig).

Vervolgens de webbing (natgemaakt) vastgeniet en vastgezet met ‘glaslatten’.
De spijkertjes van de glaslatten had ik al afgetekend en ‘voorgespijkerd’.

Het webbing hadden we nog liggen. Afgewerkt met Rubio monocoat.

Twee ‘minpuntjes’:
- de olie is wat vlekkerig opgedroogd op het webbing. Volgende keer denk ik beter lakken ipv oliën.
- de luikjes kunnen net niet 180 graden open. Wellicht verplaats ik de scharnieren nog naar de achterkant.

Ps. Dat webbing was echt een ramp, enorm lastig om strak te krijgen, niet te beschadigen en netjes weg te werken achter de glaslatjes.
Ziet er erg mooi uit!
Had je vooraf ook al wat ervaring met hout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.