Handboog van Taxus

fromeverybody

Nieuw lid
24 nov 2021
12
9
Utrecht
Al een hele tijd geleden heb ik twee stammen taxus op de kop getikt. Die heb ik met een bijl en hamer gespleten in ruwe boogstaven en sindsdien te drogen gelegd. Ik zal er wat foto's van plaatsen.
ik heb het boek gekocht van deze website; Zelf houten pijl en boog maken home pagina | Zelf Bogen Maken
ook heel wat filmpjes gezien van deze jonge boogmaker; Dreamcraft Bows
Komende tijd probeer ik wat meer foto's toe te voegen.

Groeten,

Niek
 

Bijlagen

  • IMG_8774.jpeg
    IMG_8774.jpeg
    175 KB · Weergaven: 17
  • 05D553BA-611B-42BD-AEAD-CD760064C8F7.jpeg
    05D553BA-611B-42BD-AEAD-CD760064C8F7.jpeg
    60,7 KB · Weergaven: 17

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.098
410
Prov. Groningen
Leuk project. Zorg dat het hout goed droog is anders kan je boog na verloop van tijd een rare draai maken. Voor iedereen een aanrader, het boek "Houtkoorts" van Jan van der Veen. Benieuwd naar je vorderingen. Gaat het een langboog worden zoals de Engelsen die bouwden of iets anders?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.098
410
Prov. Groningen
Mooi, de eerste poging meteen de moeilijkste....(y)
Klinkt wellicht een beetje eh... alsof ik maar wat roep, maar ik heb al veel bogen gebouwd, vandaar.
Ik stel jouw enthousiasme best op prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: fromeverybody

fromeverybody

Nieuw lid
24 nov 2021
12
9
Utrecht
Tnx! ik heb de eerste fouten al gemaakt. Te lang lekker doorschaven met het trekmes. Het voelde heerlijk, totdat ik zag dat het rughout bijna op is en het buikhout tevoorschijn kwam. Ik ga er nu gewoon mee verder voordat ik met de volgende aan de gang ga. Kijken wat ik allemaal nog meer fout kan doen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.098
410
Prov. Groningen
Bij Taxus is het zinvol om kern- en spinthout ongeveer in gelijke mate te laten staan. Het spint laat zich makkelijk uitrekken, het kernhout laat zich goed samen drukken. Bij de meeste andere gangbare houtsoorten zoals b.v. iep, es of hickory heb je dit niet en maakt het weinig uit uit welk deel van de boom je je boog haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: fromeverybody

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.