Hand freesmachine voor perfect op maat maken?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
734
114
Sterksel
Mijn idee:
Stel, je hebt een legplank voor een kast gezaagd en hij is net een fractie van een mm te lang.

Gebruikt iemand dan wel eens een hand freesmachine met een bv een spiraal- of kopieerbit om ergens een fractie van een mm af te halen zodat de voorbeeld plank perfect past?

Zo ja, heb je tips hoe je dit aanpakt?

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
139
92
Tilburg
Mijn idee:
Stel, je hebt een legplank voor een kast gezaagd en hij is net een fractie van een mm te lang.

Gebruikt iemand dan wel eens een hand freesmachine met een bv een spiraal- of kopieerbit om ergens een fractie van een mm af te halen zodat de voorbeeld plank perfect past?

Zo ja, heb je tips hoe je dit aanpakt?
Nooit gedaan, maar ik zou denken: plaat erop klemmen die dan bv 1 mm terugligt. En dan kopieerfrees met lagertje erlangs halen?

• Leuk
Waarderingen: twdi

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
120
77
Zuid Holland
Als de plaat vierkant is en vierkant moet blijven verzet ik de geleider op de zaagtafel een fractie van een mm en haal hem er weer doorheen. Desnoods nog een keer als het nog steeds niet past. De methode van Houtsoort werkt ook maar kost je veel meer tijd. Maar zo heb ik het ook een keer gedaan met een vierkante plaat waarbij bleek dat het geen waar die in moest niet vierkant was. Met de frees zit je immers niet vast aan een parallel geleider.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
87
36
Wezep
Met schuren is de uitdaging recht blijven. Als je met de hand schuurt ga je snel wat rondingen maken.
Met zaagtafel wel eens gedaan, maar ook wel met invalzaag. Invalzaag is voornamelijk handig wanneer hij juist niet helemaal recht moet zijn (1 mm aan voorkant, en 3 aan achterkant bv).

• Leuk
Waarderingen: twdi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.333
Ik klem er gewoon een lat op en laat daar de grondplaat van de frees tegen aan lopen. Ik heb vooral frezen zonder lager. Die lagertjes gaan vrij vaak stuk. En steeds een copierring er onder schroeven vind ik ook te veel werk.

• Leuk
Waarderingen: arjaano en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.