Hammer: Klemmetje voor vastzetten meetlint op afkortaanslag

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
unnamed.jpg

De foto zegt meer dan de titel denk ik. Het gaat om het zwarte dingetje waarmee het meetlint wordt geklemd.

Ik heb 2 van die afkortaanslagen zodat ik mij nog wel even red met één van die klemmetjes. Je ziet dat deze ook al bijna gebroken is.

Vervanging kan maar ik betaal voor één klemmetje al bijna € 19,00. Als ik er 10 bestel kost het waarschijnlijk rond de € 20,00. Ik betaal de vaste verzendkosten werd mij verteld door Felder. Onnodig vind ik want je kunt ze ook in een gewone enveloppe doen en met de PTT versturen.

Nou, ik zal er wel een keer aan moeten geloven maar ik probeer eerst aan een alternatieve oplossing te komen. Hoe kan ik dat lint (niet permanent) vastkrijgen op het aluminium?
Ik dacht zelf aan een druppeltje kleefstof dat de lineaal op z'n plek houdt maar ook makkelijk loslaat als dat nodig is. Maar geen idee wat voor spul dat zou moeten zijn.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
@chevy66: Ik vond één ringetje (armoede) dat er in past maar zou je dan een schroefje in de rand plaatsen en door het meetlint in het aluminium schroeven?

Ik vond zelf nog dat glanzende ding van zichzelf al wat klemt omdat deze krom is. Maar of dat solide genoeg is?

Dingetje.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.639
3.332
Ja, als een schroefje verder niet in de weg zit, lijkt me dat de simpelste oplossing. Gewoon door het lint heen vast zetten.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.165
602
Noord-Veluwe
Het idee is dat je het lint opnieuw kunt plaatsen/verschuiven als het nodig is. Er zit in een van de groeven een schuifmoertje om de aanslag op een repeteerbare vaste afstand van het zaagblad te kunnen bevestigen. Die afstand kun je in principe zelf bepalen (binnen de grenzen der redelijkheid). Vandaar dat het lint verschuifbaar is gemaakt.

Met een schroefje zou je een slobgat moeten maken in het lint om diezelfde flexibiliteit te behouden.

Ik zou het lekker simpel houden. Dat plaatje is uitsluitend bedoeld om het lint te fixeren. Maar dat kan dus ook met een plaatje van ieder ander stijf materiaal. Even op maat maken, gaatje erin voor het originele schroefje, en vastzetten maar. Het zelfgemaakte plaatje hoeft zelfs niet eens exact in de uitsparing van het lint te passen. Zolang het maar in staat is om het lint te fixeren, want anders heb je geen betrouwbare maatvoering.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.459
1.088
Omgeving Leiden
Als het moet klemmen.
Stukje aluminum strip nemen van 3mm dik. In het hart een gaatje boren/ tappen M4.
Aan beide kanten een sponning vijlen zodat het plaatje in het profiel past. Met een M4 schroefje het lint knellen.

• Leuk
Waarderingen: hdv en Athanor

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
207
158
Echt
Bekijk bijlage 154614

De foto zegt meer dan de titel denk ik. Het gaat om het zwarte dingetje waarmee het meetlint wordt geklemd.

Ik heb 2 van die afkortaanslagen zodat ik mij nog wel even red met één van die klemmetjes. Je ziet dat deze ook al bijna gebroken is.

Vervanging kan maar ik betaal voor één klemmetje al bijna € 19,00. Als ik er 10 bestel kost het waarschijnlijk rond de € 20,00. Ik betaal de vaste verzendkosten werd mij verteld door Felder. Onnodig vind ik want je kunt ze ook in een gewone enveloppe doen en met de PTT versturen.

Nou, ik zal er wel een keer aan moeten geloven maar ik probeer eerst aan een alternatieve oplossing te komen. Hoe kan ik dat lint (niet permanent) vastkrijgen op het aluminium?
Ik dacht zelf aan een druppeltje kleefstof dat de lineaal op z'n plek houdt maar ook makkelijk loslaat als dat nodig is. Maar geen idee wat voor spul dat zou moeten zijn.

Ik had hetzelfde probleem. In mijn geval moest ik toch al bestellen dus direct meebesteld. Heb er echter ook een 3D model van gemaakt zodat ik ze kan printen. Minder stevig maar werkt voldoende. Kan er je wel een paar opsturen als je wil ?

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: hansth en ZotVanHout

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
Ik realiseer mij ineens dat niet iedereen ziet dat er in de originele oplossing geen schroefje zit maar een vijsje. Een stomp schroefje met schroefdraad dat het lint klemt door druk uit te oefenen tegen het zwarte dingetje (dat is eigenlijk een speciaal gevormd moertje). Dat dingetje is eigenlijk niet sterk genoeg en daarom breekt het makkelijk. Misschien doordat ik het te vast aandraaide maar ik denk meer omdat het relaxeert. Het geeft toe omdat het jarenlang onder spanning staat. Het zou eigenlijk van metaal moeten zijn. Eventueel met iets meer vlees.

1741600419045.png

@thomasz: Jou idee sluit aan bij wat ik hierboven schreef en ga ik eens proberen. Moet ik eerst ergens deze moertjes halen, want ik heb ze niet in die maat.

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
Misschien kan je een M4 inslagmoer 'verbouwen'
Ik had hetzelfde probleem. In mijn geval moest ik toch al bestellen dus direct meebesteld. Heb er echter ook een 3D model van gemaakt zodat ik ze kan printen. Minder stevig maar werkt voldoende. Kan er je wel een paar opsturen als je wil ?
Erg bedankt. Ik kreeg in de vorm van een pb al een aanbod van iemand die het af kan halen in Barneveld. Dan, zou ik er eventueel meteen wat meer kunnen bestellen. Ik houd het allemaal even in beraad en stuur jou eventueel ook een pb.

Meer in het algemeen heb ik de indruk dat 3D geprint materiaal, doorgaans niet bedoeld is om te belasten. Of valt dat wel mee? (Misschien komt wat Felder kan toesturen, inmiddels ook wel uit de 3D printer.)

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
207
158
Echt
Meer in het algemeen heb ik de indruk dat 3D geprint materiaal, doorgaans niet bedoeld is om te belasten. Of valt dat wel mee? (Misschien komt wat Felder kan toesturen, inmiddels ook wel uit de 3D printer.)
Dit is geheel afhankelijk van het printmateriaal, hoe een model getekend en geprint is. Het is zeker zwakker dan "gegoten" plastic delen maar nog steeds prima toe te passen voor legio dingen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: workingwithwood

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
Misschien kan je een M4 inslagmoer 'verbouwen'
Bekijk bijlage 154628

Vergis je niet, het blijkt M5 te zijn! Gelukkig bedacht ik op tijd dat ik het vijsje mee naar de winkel moest nemen om te passen. Afgezien daarvan . . . het werkt prima. hij zit nu nog aan de verkeerde kant op het meetlint maar dat is een detail.

Bedankt allemaal voor de adviezen, ik ben gered met een uitstekende oplossing.

Dingetje_02.jpg

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
129
Stiens
Wat bedoel je met dat Vijsje? Is dat een Belgisch inbusboutje?
Bij mijn beste weten is dat het woord voor zo'n klein schroefje met een stompe punt. Als je er vier op de hoekpunten van een plaat hebt, kun je er de hoogte van zo'n plaat mee afstellen. Ik denk zelfs dat ik het woord voor het eerst zag i.c.m. een freesplaat. Zie ook hier. Of het specifiek Vlaams is, weet ik niet.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.651
2.406
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij mijn beste weten is dat het woord voor zo'n klein schroefje met een stompe punt. Als je er vier op de hoekpunten van een plaat hebt, kun je er de hoogte van zo'n plaat mee afstellen. Ik denk zelfs dat ik het woord voor het eerst zag i.c.m. een freesplaat. Zie ook hier. Of het specifiek Vlaams is, weet ik niet.
denk dat de vraag van @workingwithwood succesvol beantwoord is + de aangereikte oplossing in praktijk omgezet is

zitten we nu nog in een overleg ivm terminologie nl x vl ?

tipje van de sluier: een schroef noemen we in vl dikwijls een vijs - afkomstig van het franse ' vis '
naar analogie spreken de nl'ers van een ' jus d'orange ' - eveneens (direct) afkomstig van het frans - daarmee bedoelen ze een sinaasappelsapje

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.