Hammer K2 M.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Maar goed, de Hammer...

Dat het hier om een in China gemaakt produkt gaat is wel algemeen bekend lijkt me. Om mij onduidelijke redenen worden de dingen eerst naar Oostenrijk verscheept en dan hier heen gereden. Ik heb niet de indruk dat ze er in Oostenrijk nog iets aan doen - het geheel was op typisch Chinese wijze verpakt in het lelijkste multiplex dat ik ooit gezien heb en het droop echt allemaal van de olie.

Als je geen enkele ervaring hebt met zaagtafels is dit wellicht niet de eerste om mee te beginnen, want behalve het monteren waren er toch wel wat forse instellingscorrecties nodig. En daarmee kom ik dan gelijk op de (tot nu toe) grootste tekortkoming: de handleiding, of liever het gebrek eraan. Het aggregaat en dus het zaagblad stond behoorlijk scheef t.o.v. de tafel (ongeveer drie milimeter verschil tussen voor en achter in de hoogste stand) en dus ook de groeven. Een schulpgeleider kan je hier nog wel naar toe stellen, met een afkortgeleider kom je in de problemen. Over de correctie hiervan is nergens iets te vinden, evenmin als over de transportbeveiliging die ik heb moeten verwijderen. Tenminste, ik hoop dat het de transportbeveiliging was en niet een essentieel onderdeel. ;) Wel wordt in de handleiding aangeraden te kijken of de machine de goede kant opdraait! Felder is duidelijk nog niet toe aan 220 Volt.

Die afkortgeleider zul je trouwens bij Felder moeten kopen want het betreft een afwijkende maat (15*5 mm.) en ik heb tot nu toe nergens iets gezien van een ander merk dat erop zou passen.

De machine maakt vind ik toch wel wat lawaai, maar start rustig, heeft geen rem (maar komt denk ik wel binnen de wettelijk vereiste 10 seconden tot stilstand). Een van de zijpanelen is verbogen, wat verder geen invloed heeft op de functie maar wel een beetje jammer is. Zoals gebruikelijk bij Felder krijg je er 1 handwiel bij, en geen zaagblad. Dat volet dan wel weer een beetje cheapo aan. Vermoge lijkt vooralsnog wel in orde als je er tenminste geen azobe van 80 mmm. mee wilt schulpen.

Wordt vervolgd!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.322
2.328
Klein-Brabant, Vlaanderen
'de lamp onder de korenmaat zetten' is een symbolische uitdrukking voor bescheidenheid terwijl je niet bescheiden hoeft te zijn, en je zonder enige schroom je jezelf mag tonen zoals je bent
in een katholieke omgeving komt dat uit het nieuwe of het oude testament
in een protestantse ?
doet er hier helemaal niet toe
meer concreet: als je meubels maakt, mag je hier minstens in je profiel je webstek, instagram, google, pinterest, en nog van die 'hippe' dingen plaatsen

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Wat op dit moment flink irriteert is dat niets, maar dan ook werkelijk niets"af fabriek" klopt. Ik probeerde net voor het eerst serieus iets te schulpen en het meegeleverde spouwmes is te dik voor mń schulpblad, dus dat moest er af. Nu blijkt dat de schulpgeleider geen rechte hoek met de tafel maakt. Hoe dat opgelost moet worden (permanent)is me nog niet helemaal duidelijk dus voor nu maar even een "shimmetje". Benieuwd wat het volgende issue is!

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
184
125
Kapellen (Antwerpen)
Wat op dit moment flink irriteert is dat niets, maar dan ook werkelijk niets"af fabriek" klopt. Ik probeerde net voor het eerst serieus iets te schulpen en het meegeleverde spouwmes is te dik voor mń schulpblad, dus dat moest er af. Nu blijkt dat de schulpgeleider geen rechte hoek met de tafel maakt. Hoe dat opgelost moet worden (permanent)is me nog niet helemaal duidelijk dus voor nu maar even een "shimmetje". Benieuwd wat het volgende issue is!
waw - en dat terwijl de machine toch onder de Hammer-vlag verkocht wordt... Wat zegt Felder ervan?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Barneveld heeft gewoon mensen in dienst die je machine netjes op kunnen stellen en kalibreren, dus hebben ze echt wel verstand van zaken. Stationaire machines zijn normaal altijd in te regelen en niet zuiver, althans bij mij niet. De goede houden de instellingen wel vast indien juist ingesteld.

Maar goed, dan moet je wel weten hoe en het moet wel in te stellen zijn. Zou een beetje erg slordig zijn als iets van onder de Felder naam niet zuiver af te stellen is, maar goedkoop kan altijd duurkoop blijken. Alhoewel ik dat niet verwacht van dit merk, dus ik zou echt even aan de bel trekken bij Felder NL, want normaal wordt je netjes geholpen.

Wat ik me afvraag; heb je dat schulpblad bij Felder NL aangeschaft en is je spouwmes daar niet juist op afgesteld, of was een blad wat je al had? Het eerste zou wel heel l#llug zijn nl....

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Dit was een blad wat ik al had.Het desbetreffende meegeleverde spouwblad is 2,8 mm dik,en aangezien zaagbladen steeds dunner worden had dat wat mij betreft wel wat minder gemogen. Normaal gesproken gebruik ik Leitz, dit is echter een ander merk. Het afkortzaagblad wat ik hier van Leitz heb liggen is 3,2 dus dat is geen probleem. Felder verkoopt ook een spouwmes van 2 mm. Op mń mail wat betreft afstelling e.d. heb ik tot nu toe geen reaktie gehad. Maar het is ook zeer de vraag in hoeverre "Barneveld" tijd, zin en budget heeft om zich bezig te houden met een machientje van nog geen 1600 in de BTW. Service is duur, expertise is schaars. Laten we wel zijn, dit is een massa-produkt, net zoals bijvoorbeeld een auto - je krijgt ongeveer waar je voor betaalt, niet minder (of je moet erg veel pech hebben), zeker niet meer. Je kan je een ongeluk zoeken naar een "gouden deal" maar dat bestaat dus niet echt. Ondertussen probeert Felder op deze manier, denk ik, een ingang te vinden op de hogere doe-het-zelfmarkt (zeker in de US financieel interessant) en wat marktaandeel af te snoepen van Record Power e.d. Of het ze op deze manier gaat lukken, we zullen het zien.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Dus je hebt een blad gebruikt wat niet bij de machine is verkocht? Dan is dat dus geen fout van Felder, ze kunnen tenslotte niet bij jou in de kast kijken
.
Dat er niet greageerd wordt is vreemd, want dat gaat naar mijn ervaring vlot. Mails blijven wel eens hangen of laat men wel eens staan. Gelukkig hebben we ook nog zoiets als een telefoon. Misschien daar eens een poging toe doen?
Het gehele filosofsche relaas lijkt me niet heel relevant, je hebt wat basisvragen die simpel te beantwoorden zijn. Gewoon wat meer moeite doen om contact te zoeken is daarbij beter bestede energie dan hele verhalen op een forum typen..... (ik, zei de gek....)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.