Hammer A3 vandikte schaven machineslag

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Dag Woodworkers,

Ik heb 2 problemen met mijn Hammer A3.

1. Bij het vandikte schaven heb ik een machineslag bij de laatste 6-8cm waardoor daar een zonk zit van een 1mm.
Ik vermoed dat ofwel mijn tafel tov de rollen niet meer juist staat ofwel mijn rollen niet meer juist staan afgesteld.
Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.

2. Daarom maar een technieker gebeld en vermits ik de machine bij Tema kocht kom ik automatisch uit bij DB en S maar omdat ik de machine bij Tema kocht en niet bij hun of omdat ik enkel kleine Hammer machines heb (ik weet het niet) kom je op een aparte wachtlijst (met 365 'bij wijze van spreken' wachtenden voor mij). Weet iemand of mijn indruk juist is? En weet iemand eventueel een andere technieker in het Vlaamse landsgedeelte. (Sint-Katelijne-Waver bij Mechelen prov. Antwerpen)

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Petra
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Dag Woodworkers,

Ik heb 2 problemen met mijn Hammer A3.

1. Bij het vandikte schaven heb ik een machineslag bij de laatste 6-8cm waardoor daar een zonk zit van een 1mm.
Ik vermoed dat ofwel mijn tafel tov de rollen niet meer juist staat ofwel mijn rollen niet meer juist staan afgesteld.
Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.

2. Daarom maar een technieker gebeld en vermits ik de machine bij Tema kocht kom ik automatisch uit bij DB en S maar omdat ik de machine bij Tema kocht en niet bij hun of omdat ik enkel kleine Hammer machines heb (ik weet het niet) kom je op een aparte wachtlijst (met 365 'bij wijze van spreken' wachtenden voor mij). Weet iemand of mijn indruk juist is? En weet iemand eventueel een andere technieker in het Vlaamse landsgedeelte. (Sint-Katelijne-Waver bij Mechelen prov. Antwerpen)

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Petra

Tema had weinig mensen in rechtstreekse loondienst, ze werkten meestal met zelfstandige technici die op vaste basis in onderaanneming voor hen werkten.
Als ik even zoek, kan ik je eventueel de contactgegevens van een van hen bezorgen via PB.

P.S. Ik veronderstel dat je een werkstuk voldoende ondersteund als het uit de machine komt? Een lang stuk houd til je als het ware een klein beetje op, zodat het gewicht van het stuk het einde niet richting de messen duwt van zodra de rol voor de schaafas contact met het hout verliest.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Dag brt, superbedankt voor je bericht. Dat lijkt mij een goede oplossing.

Het probleem stelt zich ook met korte stukken.
Ik heb ook even gedacht dat het aan de houtsoort lag, omdat ik ceder aan het schaven was, maar met plataan heeft hij het ook.
Het is plots begonnen denk ik. Er zat even een plank geblokkeerd tegen de kant omdat ik die niet recht genoeg er had ingestoken en ik denk dat het probleem vanaf dan begonnen is.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Dag brt, superbedankt voor je bericht. Dat lijkt mij een goede oplossing.

Het probleem stelt zich ook met korte stukken.
Ik heb ook even gedacht dat het aan de houtsoort lag, omdat ik ceder aan het schaven was, maar met plataan heeft hij het ook.
Het is plots begonnen denk ik. Er zat even een plank geblokkeerd tegen de kant omdat ik die niet recht genoeg er had ingestoken en ik denk dat het probleem vanaf dan begonnen is.
Succes ermee. Was een fatsoenlijke firma.
Heb met DB&S veel minder goede ervaringen.... (3 machines gekocht en laten installeren net voordat Tema ermee stopte....) maar dat vind je elders op het forum.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
En weet iemand eventueel een andere technieker in het Vlaamse landsgedeelte. (Sint-Katelijne-Waver bij Mechelen prov. Antwerpen)
ben je er nog niet uit, dan kan ik jou een andere aanbevelen
geen hammer-verdeler, maar dat type machines verschilt weinig
Het is plots begonnen denk ik. Er zat even een plank geblokkeerd tegen de kant omdat ik die niet recht genoeg er had ingestoken en ik denk dat het probleem vanaf dan begonnen is.
in de zijwanden van de vandikte zit een uitsparing waar de aandrijfas in steekt
het hout zal daar blijven haperen zijn
het is mogelijk dat de aandrijfas met veren naar beneden getrokken/geduwd wordt
als daar een spaander tussen geraakt, dan staat de as hoger dan ontworpen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Het is bij het vandikteschaven zeg je. Het doet mij denken aan snipe. Dat heb ik ook met grotere stukken hout als ik die niet goed ondersteun. Ik heb daarom ook een verlengtafel eraan gekoppeld staan om te zorgen dat het hout langer ondersteund wordt. (deze, icm deze opbouwset)

En heb je de vergrendeling van de hoogte aangedraaid staan? Ik merk bij mij dat de tafel iets kan bewegen als ik die nog los heb staan, waardoor er ook een klein beetje snipe optreedt, ook bij korte stukken. Ik zie dan de tafel ook iets bewegen bij het laatste stukje als het uit de machine komt.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik heb zelf een Hammer A3 31. Deze machine heeft in normale gevallen geen last van snipe. Ik heb echter wel gemerkt dat indien de planken niet goed vlak zijn (na het vlakken dus) of de vandikte tafel niet vast staat er wel snipe kan optreden. Ben je zeker van de vlakheid van het gevlakte hout?
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Hallo allen,

Ik ben zeker dat het hout goed gevlakt was en de lange stukken had ik goed ondersteund. Alhoewel zo'n tafelverlenging misschien toch wel handig zou zijn. Bij deze is die toegevoegd aan mijn verlanglijstje.

Ik had vandaag een bevriende houtdraaier op bezoek, die weliswaar geen mecanicien is, maar toch mee probeerde te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn.
Hij dacht toch ook in de richting van een houtsnipper of ook wat opgehoopt stof waardoor de laatste rol minder druk geeft.

Komend weekend ga ik zo goed als mogelijk schoonmaken en ook wat smeren.

Kom ik er dan toch niet uit, dan maar een prof er bij halen....
Ik hou jullie op de hoogte.

Grts Petra
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.